• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det skulle vara intressant om bolag försökte inskränka på detta även när det gäller annat: "Det har kommit till vår kännedom att du sålt din nyproducerade bostadsrätt till ett pris som översteg inköpspriset, trots att du bott där väldigt kort tid. Det kommer att innebära att du framöver inte får köpa fler bostäder från oss. Mvh, Skanska".

Undrar om det vore lika påhejat.

Senast ändrad:
Det skulle vara intressant om bolag försökte inskränka på detta även när det gäller annat: "Det har kommit till vår kännedom att du sålt din nyproducerade bostadsrätt till ett pris som översteg inköpspriset. Det kommer att innebära att du framöver inte får köpa fler bostäder från oss. Mvh, Skanska".

Undrar om det vore lika påhejat.
Vissa föreningar kör ju så. Antingen att de köper tillbaka bostaden för inköp, eller att de häver din bokning innan inflytt

Det är ganska komiskt hur ett kapitalistiskt företag som utnyttjar den fria marknaden försöker inskränka/begränsa/påverka rättigheten hos andra att vara kapitalister och utnyttja den fria marknaden. Vill inte att detta ska bli en prisdiskussion, men det är naturligtvis ett spel för galleriet då Rolex i förlängningen själva tjänar på högre andrahandspriser då listpriser kan höjas. Vilket de såklart har rätt till på en fri marknad. Edit: gick lite snabbt här, förutsatte det var Rolex som hade påverkat AD att kontakta säljare - kanske är det så, kanske inte.
Detta är ingen inskränkning av fri marknad eller kapitalism, det är kapitalism.

Köparen försöker flippa till högre än list, AD:n försöker premiera trogna kunder som faktiskt vill äga klockorna de köper och köpa fler från samma AD. Båda försöker maximera sin vinst.
Ser inget problem med detta ur ett marknadsperspektiv.

Detta är ingen inskränkning av fri marknad eller kapitalism, det är kapitalism.

Köparen försöker flippa till högre än list, AD:n försöker premiera trogna kunder som faktiskt vill äga klockorna de köper och köpa fler från samma AD. Båda försöker maximera sin vinst.
Ser inget problem med detta ur ett marknadsperspektiv.
Tror du själv att en AD frivilligt lägger ned timmar - en kostnad - på att scouta andrahandsmarknaden? Min bild är snarare att det sannolika är att AD:n får påtryckningar ovanifrån, från leverantörer - inte att de vill premiera trogna kunder (de har inte brytt sig tidigare, väl?). Jag är inget större fan av att flippa klockor, men inte heller den Stasi-nyanserade kartläggningen av säljare.

Tror du själv att en AD frivilligt lägger ned timmar - en kostnad - på att scouta andrahandsmarknaden? Min bild är snarare att det sannolika är att AD:n får påtryckningar ovanifrån, från leverantörer - inte att de vill premiera trogna kunder (de har inte brytt sig tidigare, väl?). Jag är inget större fan av att flippa klockor, men inte heller den Stasi-nyanserade kartläggningen av säljare.
Jag vet inte vad AD lägger tid på. Jag vet att de inte uppskattar att kunder flippar sina klockor till vinst direkt efter att de plockats ut. Detsamma gäller andra produkter, inte minst populära bilmodeller.
Min poäng var att det inte är någon inskränkning av någons frihet. Du kan flippa till vinst samma dag du plockat ut produkten om du vill, men försäljaren har ingen skyldighet att prioritera dig i någon lista. Kapitalism och fri marknad gynnar ju inte enbart konsumenten.

Jag håller med din fru. Bättre att du säljer den till mig! :D
Vi såg avsnittet igår men hon sa faktiskt inget om detta. Insåg nog att både min och GW's har lite annat stuk och inte är dom modeller som det här klientelet normalt sportar. Att hon helst ser att jag säljer den är lite fel uttryckt men hon har inget emot det.
Ganska säker på att @Stefan S har en 214270.
Japp, 214270 mk2. Den är trevlig, bekväm och en förbaskat bra klocka. Storleken är bra men kan förstå kritiken, det är länken som smalnar av för mycket (16) som gör att designen inte blir 100. Men det bidrar till bekvämligheten.

Bjerke i Norge tar tag i problemet med folk som står i kö endast för att tjäna. Bild från FB.
82202748_10156409982091673_8891130971907162112_o.jpg
De kanske ska rannsaka sig själv och fundera på varför de säljer till vem som helst om de nu är oroliga för att klockorna flippas direkt. Rolex själva, om de nu är inblandade, ska bara knipa då de själva har skapat situationen.

De kanske ska rannsaka sig själv och fundera på varför de säljer till vem som helst om de nu är oroliga för att klockorna flippas direkt. Rolex själva, om de nu är inblandade, ska bara knipa då de själva har skapat situationen.
De flesta som får tag i modeller med högt premium säljer dessa ändå för att casha in. Att jaga någon för att ha sålt en Datejust är lite onödigt och slöseri med tid.

De flesta som får tag i modeller med högt premium säljer dessa ändå för att casha in. Att jaga någon för att ha sålt en Datejust är lite onödigt och slöseri med tid.
Exakt, får fram att det är en DJ41 med stålbezel. Fyrsiffrigt över list (om ens något)? Man silar mygg och sväljer kameler.

Vi såg avsnittet igår men hon sa faktiskt inget om detta. Insåg nog att både min och GW's har lite annat stuk och inte är dom modeller som det här klientelet normalt sportar. Att hon helst ser att jag säljer den är lite fel uttryckt men hon har inget emot det.

Japp, 214270 mk2. Den är trevlig, bekväm och en förbaskat bra klocka. Storleken är bra men kan förstå kritiken, det är länken som smalnar av för mycket (16) som gör att designen inte blir 100. Men det bidrar till bekvämligheten.
Jag gillar den, det gör jag verkligen. Men något med proportionerna höll inte i längden. Lite för mycket utrymme på tavlan och lite för brett case, kanske pga den relativt smala länken som du säger.
Hade den kostat 30k mindre hade jag behållit den ändå, men jag blev rastlös och tyckte jag kunde få annat kul för pengarna.

Jag gillar den, det gör jag verkligen. Men något med proportionerna höll inte i längden. Lite för mycket utrymme på tavlan och lite för brett case, kanske pga den relativt smala länken som du säger.
Hade den kostat 30k mindre hade jag behållit den ändå, men jag blev rastlös och tyckte jag kunde få annat kul för pengarna.
Känt samma förr men man återvänder, detta är min tredje :) nu är jag mer tillfreds med den än någonsin men det tog sin tid och två sålda ex.

Vad pratar du om... Den är ju perfekt :D

72399C8D-C548-4B12-BD03-82A6F8EC1CFA.jpeg

Tillbaka
Topp