• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

sean2010

Breitling
Hej Seiko-fantaster!
Jag behöver er hjÀlp! Börjat fnula pÄ vilken klocka som ska bli mitt nÀsta köp och har kommit fram till att det ska vara en med blÄ tavla...sÄledes tuggar jag igenom alla 31 sidor av trÄden för blÄ urtavlor och nÄnstans mitt i blev jag kÀr!
Seiko Sarb045 heter tydligen min nÀsta klocka... men jag verkar vara ett par Är för sen dÄ den vÀl slutade produceras för ett antal Är sedan, och den verkar inte dyka upp sÄ ofta i köp o sÀlj pÄ KS heller...
SÄ vad jag hoppas att ni kan hjÀlpa mig med Àr följande:
- Vart Àr störst chans att hitta en sarb045 till salu?
- finns det ngn senare modell som ersatt sarb45 och som ocksÄ har den fantastiska blÄ tavlan som Àr lÀttare att fÄ tag pÄ?
Skulle verkligen uppskatta forumets hjÀlp med dessa frÄgor... den plÄgar mig den dÀr 045:an.
önskar er en trevlig dag!
// Sebbe
 
Senast Àndrad:

bernoulli

Audemars
2-Faktor
DSC_0153~3.JPG

Mysig struktur pÄ denna tavla
 

KarlDaniel

Breitling
Tips till en nybörjare om krÄnglande dag-hjul pÄ srp775
Jag fick nyligen hem en Seiko srp775 frÄn creationwatches.com. Tragiskt nog sÄ verkar dag-hjulet/skivan/komplikationen inte vara med i matchen. Datumet Àndras korrekt nÀr man roterar kronan, men dag-hjulet rör sig inte nÀr man snurrar Ät andra hÄllet (ibland hoppar det till). Dagen byts nÀr man stÀller visarna, men texten hamnar utanför rutan och syns knappt.
NĂ„n som varit med om detta förr pĂ„ ett 4r36-urverk? Är det lĂ€tt att fixa? NĂ„n som har ett tips pĂ„ en bra urmakare för detta i Stockholm?

Har varit i kontakt med creation watches om problemet. De vill att jag servar klockan lokalt och erbjöd en generös ersÀttning pÄ 15 USD... Jag gillar klockan sÄ om det Àr troligt att det Àr lÀtt att fixa sÄ kan jag tÀnka mig att göra det.
 
Senast Àndrad:

Frontendarn

Panerai
2-Faktor

Köpte ett MN-band frÄn watchgoods istÀllet och upplever inte problemet pÄ samma vis lÀngre. Var inne hos en urmakare och han försÀkrade mig om att klicka det inte förstör lugghÄlen. Sjukt bekvÀmt band förövrigt! Och passar perfekt till minin!

SÄg den först pÄ en blÄ mini hÀr i trÄden, tÀnkte det var roligt att ta en bild pÄ min svarta i samma vinkel ;)

DC47EC40-E593-482B-ACA9-A6EFAED623CE.jpeg
 

Riki87

Cartier
2-Faktor
Jag har haft uppÄt tio klockor med 4R-serien och de har alla varit vÀldigt lÀtta och mjuka att vrida upp. LÄter som ett besök hos urmakare kan vara pÄ sin plats. Har du garanti?
Butiken lÀmnade klockan till en urmakare som gick igenom klockan allt var ok och den hÄller tiden bra.
en grej som undrar om Àr rotorn man kan inte fÄ bra fart pÄ den om man skakar klockan. mina andra snurrar flera varv men denna stannar direkt. kan det ha nÄgot med den att göra?
 

SlickRick62

Breitling
Hej!
Undrar lite om en klocka jag haft ögonen pÄ ett bra tag. En Seiko SNK385K1. Jag har lÀst lite om den och det Àr vÀldigt blandade Äsikter kring klockan, sÄ jag tÀnkte höra med er pÄ KS vad ni tycker om den?

Jag tycker det Àr en sjukt snygg klocka men vi alla vet att utseendet inte Àr allt. MÄnga av de negativa recensionerna av klockan talar för att det automatiska urverket Àr av dÄlig kvalitet, t.ex. att automatreserven fungerar dÄligt och att den tappar mÄnga sekunder om dagen (30 sekunder har jag lÀst nÄgonstans).

Klockan i frÄga har jag hittat för omkring 800-900 kr pÄ Jomashop och funderar starkt pÄ att köpa den men man blir sjÀlvklart tveksam pga de blandade recensionerna. Vad har ni pÄ forumet för erfarenhet av den hÀr klockan? Finns ingen tidigare trÄd dÀr den nÀmnts sÄ den Àr förmodligen vÀldigt okÀnd.

Tack pÄ förhand!
 

John.h

Breitling
Hej!
Undrar lite om en klocka jag haft ögonen pÄ ett bra tag. En Seiko SNK385K1. Jag har lÀst lite om den och det Àr vÀldigt blandade Äsikter kring klockan, sÄ jag tÀnkte höra med er pÄ KS vad ni tycker om den?

Jag tycker det Àr en sjukt snygg klocka men vi alla vet att utseendet inte Àr allt. MÄnga av de negativa recensionerna av klockan talar för att det automatiska urverket Àr av dÄlig kvalitet, t.ex. att automatreserven fungerar dÄligt och att den tappar mÄnga sekunder om dagen (30 sekunder har jag lÀst nÄgonstans).

Klockan i frÄga har jag hittat för omkring 800-900 kr pÄ Jomashop och funderar starkt pÄ att köpa den men man blir sjÀlvklart tveksam pga de blandade recensionerna. Vad har ni pÄ forumet för erfarenhet av den hÀr klockan? Finns ingen tidigare trÄd dÀr den nÀmnts sÄ den Àr förmodligen vÀldigt okÀnd.

Tack pÄ förhand!

Bara att köpa om du gillar den, urverket heter 7S26, googla spec pÄ detta sÄ ser du vad som Àr rimlig tidsavvikelse. Jag har tvÄ klockor med detta urverk och de gÄr bÄda nÄgot lÄngsamt, ca 15sek/dag, detta Àr dock inom spec.
 

SlickRick62

Breitling
Bara att köpa om du gillar den, urverket heter 7S26, googla spec pÄ detta sÄ ser du vad som Àr rimlig tidsavvikelse. Jag har tvÄ klockor med detta urverk och de gÄr bÄda nÄgot lÄngsamt, ca 15sek/dag, detta Àr dock inom spec.
Ahaa, okej! Coolt. TÀnkte inte pÄ kolla upp vad urverket heter och specifikationerna pÄ det, smart! 15 sek/dag Àr ju ÀndÄ gaaanska dÄligt (antar jag?) men för ett sÄ pass lÄgt pris pÄ klockan sÄ fÄr man vÀl acceptera det tycker jag.

Stort tack för hjÀlpen! :)
 

Ekberget

Cartier
Ahaa, okej! Coolt. TÀnkte inte pÄ kolla upp vad urverket heter och specifikationerna pÄ det, smart! 15 sek/dag Àr ju ÀndÄ gaaanska dÄligt (antar jag?) men för ett sÄ pass lÄgt pris pÄ klockan sÄ fÄr man vÀl acceptera det tycker jag.

Stort tack för hjÀlpen! :)
Det Àr seikos standardurverk, kaliber 7s, som de har i en mÀngd klockor i de lÀgre segmentet. De har sjÀlva utvecklat det och tror de Àr inne pÄ sin 3e (7s26c) version nu. Har nÄgra klockor med 7s26 och det Àr extremt pÄlitligt. Du fÄr svÄrt att hitta en annan automatisk klocka med mÀrkets egna urverk för den summan. Gillar du den inte sen sÄ sÀlj den pÄ tradera. Du fÄr tillbaka pengarna och möjligen en slant extra :)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ahaa, okej! Coolt. TÀnkte inte pÄ kolla upp vad urverket heter och specifikationerna pÄ det, smart! 15 sek/dag Àr ju ÀndÄ gaaanska dÄligt (antar jag?) men för ett sÄ pass lÄgt pris pÄ klockan sÄ fÄr man vÀl acceptera det tycker jag.

Stort tack för hjÀlpen! :)
Seikos nuvarande urverk i vanliga klockor för runt 5 papp (Presage, Prospex) Àr 4R, som Àr en vidareutveckling av 7S med stoppsekund och möjlighet att vrida upp fjÀdern för hand, har en tolerans pÄ -15/+25 sekunder/dag. Dock brukar de prestera vÀldigt mycket bÀttre Àn sÄ. Vill man ha riktigt bra gÄngprecision och inte ha quartzverk sÄ fÄr man betala riktigt dyrt för klockan (flera tiotals tusen).
 

JJJ

Breitling
Hej!

Letar efter ett gummiband/strap till sbbn0017 tuna. B22 stÄr det men det Àr svÄrgooglat. Det Àr ett straight vent dvs raka vÄgor... vet nÄgon referens pÄ detta? Eller kanske t.o.m. vet om ngn som har ett.
 

Ekberget

Cartier
Tjenare!
Detta Àr mitt första inlÀgg pÄ forumet, och funderar pÄ att köpa mig en Seiko.

Funderar mellan Spb103j1 eller SSC761J1 Limited Edition Solar. Vad tycker panelen? Hur pass hÄllbar Àr PVD coatingen pÄ Solar modellen?

VÀl mött!
LÀgg till bilder sÄ folk slipper kolla upp dem. Det hjÀlper bÄda parter :)
 

Acos

Audemars
Sjukt snygg tavla. Lite Aqua Terra skyfall. Gillar SARX bÀttre Àn SARB. Framförallt dÄ man slipper lume. Tavlor Àr nÄt Seiko gör bra. SÀrskilt blÄ.

Hittar ingen bÀttre bild dÄ jag inte har kvar denna. Har svarta ist. pga. att den Àr J-modell. Helt fantastisk blÄ fÀrg pÄ den, grym sunburst, sÀrskilt mtp. priset.
IMG_20190702_043202.jpg


Stulen bild:
67664482_155166422227759_1030558570506130767_n.jpg
Vilken ref Àr det dÀr?:)
 
Topp