• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

jlind

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nej, det dÀr Àr nog nÀrmaste stÀllet. Det brukar gÄ bra att lossa stiften med ett "riktigt" verktyg. ;)
La en bestÀllning pÄ Royalstraps hÀr via PM, fick svar pÄ nÄgon minut. Sjukt bra =)
Har ett skitverktyg jag köpte pÄ tratten för nÄgra kronor.. Har dock anvÀnt en mattkniv och det fungerar bra bara man Àr lite försiktig :)
 

Jege

Omega
Fick hem en sarb033 frÄn Japan idag, alltid trevligt med tillskott i samlingen!
EE2CAF13-A25A-4AC5-A01B-2BE243CFD421.jpeg
 

SpaceAce

Panerai
2-Faktor
La en bestÀllning pÄ Royalstraps hÀr via PM, fick svar pÄ nÄgon minut. Sjukt bra =)
Har ett skitverktyg jag köpte pÄ tratten för nÄgra kronor.. Har dock anvÀnt en mattkniv och det fungerar bra bara man Àr lite försiktig :)
Ja de Àr grymt bra att ha att göra med. :cigar:
Mattkniv!? :nailbiting:
För att spara pÄ klockor, band och fingrar sÄ kan jag kan verkligen rekommendera verktyg frÄn Bergeon. ;)
https://klocksnack.se/threads/bergeon-bandverktyg-6767.9709/
 

mouqvist

Rolex
Hej
Undrar var man hittar de billigaste Seiko 5 i Sverige och i Europa.
Hittar trÄd frÄn förra Äret dÀr priser under 1000:- anges, lyckas inte hitta sÄ billiga klockor.
Har nÄgon ett tips? den modell som jag Àr ute efter heter SNK355 eller SNK357
Tack pÄ förhand.
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Efter 6 mÄnader utan en Seiko, sÄ kan man Àntligen posta hÀr igen :D
Denna titan Samurai (SBDA001) sitter, vid första intrycket, mycket bekvÀmare pÄ handleden Àn min gamla Shogun (SBDC029).
Positivt första intryck!
fullsizeoutput_1614.jpeg
 
Hej! Jag undrar om ni kan hjÀlpa mig med modellbeteckningar pÄ mina Seikodykare. Den svarta Àr jag rÀtt sÀker pÄ att det Àr en SKX033 men pepsin har jag ingen aning om. StorleksmÀssigt Àr de ca 40 i diameter bÄda tvÄ, svarta kanske ngn mm mindre. I gengÀld lite kortare luggmÄtt pÄ pepsin. Tack för hjÀlpen!
A02CD50F-E43F-4609-9EF7-667848BB45D9.jpeg 2FB1DA07-44C4-410F-A7B4-9DD95F6AE8E1.png
 

Crispie

Rolex
Lite sen pÄ bollen med two watch guys podden. Har med stor entusiasm lyssnat pÄ en massa avsnitt under veckan. RIP SKX-avsnittet högg till i magen. Jag har haft flera stycken men just nu ingen. KÀnner stor saknar. Jag kÀnner att jag mÄste ha en 009a pÄ Jubilé. Dels för att det var min första automatiska klocka (007 iofs! men men) och att jag har plockat isÀr ett 7s26 urverk och ihop igen vilket kÀnns lite kul. DÀrför vill jag plocka hem en. Ser dock att Creation och skywatches höjt sina priser sen en tid tillbaka. Kanske en av de vanligaste frÄgorna pÄ Kobra Kai, men var hittar man en SKX billigast idag?
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Hej! Jag undrar om ni kan hjÀlpa mig med modellbeteckningar pÄ mina Seikodykare. Den svarta Àr jag rÀtt sÀker pÄ att det Àr en SKX033 men pepsin har jag ingen aning om. StorleksmÀssigt Àr de ca 40 i diameter bÄda tvÄ, svarta kanske ngn mm mindre. I gengÀld lite kortare luggmÄtt pÄ pepsin. Tack för hjÀlpen!
A02CD50F-E43F-4609-9EF7-667848BB45D9.jpeg 2FB1DA07-44C4-410F-A7B4-9DD95F6AE8E1.png
Pepsin Àr en 7002-7001 frÄn juni 1995 vilket ocksÄ syns pÄ din bild av baklocket. Tror den hette SDS001. Den svarta Àr en SKX031 (033 Àr pepsivarianten av densamma).
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Visare (speciellt sekundvisaren) och indexen med lume pÄ blank yta som skapar hÀrliga reflektioner av ljuset gillar jag skarpt med SBDA001.
Visst man e nykÀr och precis pÄbörjat smekmÄnaden, men I like it :)

Dock Àr det lite mkt text pÄ tavlan, tycker jag, det hade rÀckt med Automatic och 200m...

Bilden Àr lÄnad frÄn nÀtet.
5844728924_5c0c70e5d6_b.jpg
 

Jege

Omega
Hej! Undrar om nĂ„gon hĂ€r har bytt glas pĂ„ sarb033 eller 035 till ett med AR. Är nöjd med min sarb033 men stör mig pĂ„ att den reflekterar ALLT ljus. Om nĂ„gon har bytt tar jag gĂ€rna emot tips pĂ„ var man kan köpa ett glas med AR, helst pĂ„ bĂ„de in- och utsida.
Tack pÄ förhand!
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Hej!
Har precis fÄtt en Seiko SNKE01K1 och lÀnken fÀster i boetten genom mittenlÀnken pÄ 10mm. Jag skulle vilja byta ut lÀnken mot nÄgon solid men har svÄrt att hitta mittlÀnksmÄtt pÄ de olika sidor jag varit inne och kollat.
NÄgon som har tips pÄ en som skulle kunna passa?

Mvh
Har frÄgat om detta typ överallt. Verkar svÄrt att hitta. Skulle tro att man ska ha ett 22mm men kanske ser knasigt ut. Hör av dig om du hittar nÄt.
20200130_100544.jpg
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Hej
Undrar var man hittar de billigaste Seiko 5 i Sverige och i Europa.
Hittar trÄd frÄn förra Äret dÀr priser under 1000:- anges, lyckas inte hitta sÄ billiga klockor.
Har nÄgon ett tips? den modell som jag Àr ute efter heter SNK355 eller SNK357
Tack pÄ förhand.
KÀnns som att de börjar försvinna frÄn marknaden? Jag har köpt majoriteten av mina 5or frÄn creationwatches men de verkar ha fÀrre modeller för varje gÄng jag kollar. Har en SNK357 som köptes via cdon för typ 800kr för 3Är sen. Nuförtiden Àr det svÄrt att hitta ens utomlands under 1000kr och i Sverige finns det vÀldigt fÄ, Àr vÀl klockmagasinet som har nÄgra modeller runt 2000kr. Minns att det fanns en hel del för runt 6-700kr pÄ CW för ett par Är sen men de steg fort i pris och sen blev det fÀrre modeller och högre pris. SNK80* finns ju iaf. och de verkar schysta.

Har Seiko slutat tillverka "klassiska" 5or eller vad hÀnder?
 

mouqvist

Rolex
KÀnns som att de börjar försvinna frÄn marknaden? Jag har köpt majoriteten av mina 5or frÄn creationwatches men de verkar ha fÀrre modeller för varje gÄng jag kollar. Har en SNK357 som köptes via cdon för typ 800kr för 3Är sen. Nuförtiden Àr det svÄrt att hitta ens utomlands under 1000kr och i Sverige finns det vÀldigt fÄ, Àr vÀl klockmagasinet som har nÄgra modeller runt 2000kr. Minns att det fanns en hel del för runt 6-700kr pÄ CW för ett par Är sen men de steg fort i pris och sen blev det fÀrre modeller och högre pris. SNK80* finns ju iaf. och de verkar schysta.

Har Seiko slutat tillverka "klassiska" 5or eller vad hÀnder?
Köpte en frÄn Uret, kan vara bra med öppet köp Àven om den Àr dyrare Àn i USA. Kronan Àr svag och med tull och moms lönar sig inte riktigt med utlandsköp, sÀrskilt om det skulle bara problem med varan.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Skiljer det nÄgot mellan nya och gamla alpinist?
Datumförstoring, annorlunda index, vit datumskiva och annan text pÄ tavlan Àr det jag kommer pÄ sÄ hÀr pÄ rak arm men det kan sÀkert finnas andra mindre skillnader. Annat Àr grönt var vÀldigt ovanligt pÄ den förra modellen men nu finns de i bÄde vitt, svart och grönt om jag inte minns fel.

Edit: 6R35 istÀllet för 6R15. Jag vet inte vad den faktiska skillnaden Àr men det kÀnns rimligt att det Àr ett bÀttre verk?
 
Topp