• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

En del fina Basel-nyheter i år
Gillar uppdateringen av Carrera cal16
531835-ac48c88195a0e55926037e5a00a67407.png

Calibre16_Best_Shots.jpg
 
lite mer Baselworld -18 nyheter. Strax under 60. Jag håller tummarna på andra färgkominationer än sletna "batman". Grönt hade suttit fint eller rött hade suttit fint med tanke på koppling till racingbilar.

Blir förbannat svårt att välja vilken GMT man skall köpa med tanke på Tudor släppt en med :S

Svart gummi :ref. CBG2A1Z.FT6157
Metall arband :ref. CBG2A1Z.BA0658

45mm Heuer 02, 75h reserv. Compax kronograf layout 3,6,9. till skillnad mot Heuer-01 med valjoux layout 6,9,12.
TAG-Heuer_Carrera-Heuer-02_GMT_002.jpg

TAG-Heuer_Carrera-Heuer-02_GMT_003.jpg
 
lite mer Baselworld -18 nyheter. Strax under 60. Jag håller tummarna på andra färgkominationer än sletna "batman". Grönt hade suttit fint eller rött hade suttit fint med tanke på koppling till racingbilar.

Blir förbannat svårt att välja vilken GMT man skall köpa med tanke på Tudor släppt en med :S

Svart gummi :ref. CBG2A1Z.FT6157
Metall arband :ref. CBG2A1Z.BA0658

45mm Heuer 02, 75h reserv. Compax kronograf layout 3,6,9. till skillnad mot Heuer-01 med valjoux layout 6,9,12.
TAG-Heuer_Carrera-Heuer-02_GMT_002.jpg

TAG-Heuer_Carrera-Heuer-02_GMT_003.jpg

Tag har ju guldläge att baxxa "Coke designen" just nu.
 
Tudor BB GMT är grymt lyckad, skeletterade Carrera också, men faller lite på storleken för mina egna vidkommanden.. Tyvärr..
 
lite mer Baselworld -18 nyheter. Strax under 60. Jag håller tummarna på andra färgkominationer än sletna "batman". Grönt hade suttit fint eller rött hade suttit fint med tanke på koppling till racingbilar.

Blir förbannat svårt att välja vilken GMT man skall köpa med tanke på Tudor släppt en med :S

Svart gummi :ref. CBG2A1Z.FT6157
Metall arband :ref. CBG2A1Z.BA0658

45mm Heuer 02, 75h reserv. Compax kronograf layout 3,6,9. till skillnad mot Heuer-01 med valjoux layout 6,9,12.
TAG-Heuer_Carrera-Heuer-02_GMT_002.jpg

TAG-Heuer_Carrera-Heuer-02_GMT_003.jpg
Tudor BB GMT är grymt lyckad, skeletterade Carrera också, men faller lite på storleken för mina egna vidkommanden.. Tyvärr..
Kul att äntligen få se Heuer02 verket med GMT komplikation! Men skelleterade tavlan är tyvärr inget för mig, speciellt inte med tanke på storleken på 45mm. Nåja, förhoppningsvis gör de ett liknande drag som med Carerra, att släpper med vanlig tavla och 43mm inom sin tid.
 
Tudor BB GMT är grymt lyckad, skeletterade Carrera också, men faller lite på storleken för mina egna vidkommanden.. Tyvärr..

Japp 45 mm är väldigt stort för min del. Har en 45mm actiondiver chrono och där går smärtgräns för vad som är snyggt på min handled. Provade en Redbull racing Heuer-01 förra året och tyvärr var den för stor. Nu finns det 43mm Heuer-02. Så jag förstår inte varför man "startar" med 45 istället för 43mm. Marknaden är nog inte gigantisk för 45mm ?
 
Japp 45 mm är väldigt stort för min del. Har en 45mm actiondiver chrono och där går smärtgräns för vad som är snyggt på min handled. Provade en Redbull racing Heuer-01 förra året och tyvärr var den för stor. Nu finns det 43mm Heuer-02 så förstår inte varför man "startar" med 45 istället för 43mm och jobbar sig uppåt.
Du glömmer att det är Herr Biver som styr skeppet på LVMH just nu. Allt som kan liknas vid Hublot är bra;)
 
Kan faktiskt tänka mig en. Grymt med GMT och kronograf i samma!

Den nya tourbillonen var faktiskt bra oxkså.
Personligen gillar jag nog den "gamla" Aquaracer Calibre7 GMT bättre, men denna är absolut ingen miss från TH's sida. Med det sagt hade jag inte tvekat särskilt länge på deras nya tourbillion. Snyggt i blått, fantastiskt pris (gissar jag fortfarande är fallet?) och ett riktigt trevligt urverk att titta in på genom safirbaksidan!
 
Personligen gillar jag nog den "gamla" Aquaracer Calibre7 GMT bättre, men denna är absolut ingen miss från TH's sida. Med det sagt hade jag inte tvekat särskilt länge på deras nya tourbillion. Snyggt i blått, fantastiskt pris (gissar jag fortfarande är fallet?) och ett riktigt trevligt urverk att titta in på genom safirbaksidan!
Instämmer. Fantastiskt att man kan tillverka/få en tourbillon till en relativt billig peng, särskilt när den börjar nå beg-marknaden.
 
Har suttit och spänt ögonen i lite gamla och nya Heuer-01 och Heuer-2 från basel -18. Det rycker något fruktansvärt i köptarmen efter en "Aston Martin edition" även fast den är 45mm. Dock är den modellen dyr pga special designade bandhorn, Boett och urtavla som inte är gemensamt med andra modeller.

Men jag titta på list priserna. Det hänger inte riktigt ihop. Hur kan Heuer-02 som är rykande prufärsk från basel gå under i listpris 15 000kr mot Heuer-01 ? dessutom nyare urverk och 25h mer gång reserv. Då hittar jag en väldigt insiktsfull artikel av Bruce Goulard på Monochrome.
https://monochrome-watches.com/in-depth-comeback-tag-heuer-ch80-named-heuer-03/

Så jag letade lite till, vad det är som gör att Heuer-01 kostar mer ?

caliber.JPG


*För den som läsa mer finns förklaringen i detaljerna. Produktionskostnaden är lägre för Heuer-2 mot Heuer-1.

Calibre Heuer 01
However, some facts have to be reminded about the Calibre 1887 / Heuer-01 movement. Even if TAG didn’t officially state it, the 1887 was not entirely developed in-house by the brand but was based on plans of the Seiko 6S37. As good as this movement is and even if it’s seriously updated by TAG, it means that flexibility on such a calibre is low. It was not developed from scratch with the idea to be implemented into a collection, to allowing easy modifications to adapt new complications. The other issue with a movement that has not been develop internally is that it can’t be perfectly adjusted to the production tool, meaning a longer assembly process. Finally, the 1887 has a 6-9-12 layout that looks like the Valjoux 7750 (not the best argument for an in-house produced movement) – clearly not in line with the retro-oriented pieces, where a 3-6-9 layout of the sub dials is more suitable. The Heuer-02 will answer all these issues. By Brice Goulard |

*Artikeln skrevs för 2 år sedan så arbetsnamnet Heuer-03 är enligt min gissning Heuer-02 idag då man refereade till Autavian som släpptes Basel 2017.
Calibre Heuer 02
What TAG has done with the "Heuer-03" (previous CH80) is to create a movement that has the perfect layout for all watches (chrono, 3-hand, etc). Then, they improved the technical solutions, by having a movement with column-wheel and vertical clutch, as well as a long power reserve. Finally, this movement has been developed from scratch, at the same time as the production tool. TAG Heuer worked hard to have a movement that is easy to produce and to adjust. It is composed of modules – regulating organ, main-plate and gear train, chronograph plate, automatic winding plate – which means these modules can be produced seperately. TAG won’t have to produce complete movements, but could work on some modules, stock them, then pickup in this stock to easily assemble movements.
The second positive effect is about this modularity. This construction in “areas” (the movement remains an integrated chronograph, not a 3-hand movement with a module) will allow to create variations easily, with low investments. For instance, creating a manual winding version is possible. Changing the regulating organ too, for a tourbillon for instance (and it will give you the Heuer-02T). This was not possible with the 1887, which is a movement made to be an automatic chronograph only, and which must be assembled from A to Z. The "Heuer-03" is meant to be the central point of the new collections, as it will offer various extensions. By Brice Goulard
The TAG Heuer Carrera Calibre 02 was introduced in 2018. It pairs the high-tech Carrera look with the symetrical lay-out of the 02 movement, which was first used in the Autavia and ultimately based on the CH 80 / 1969 movement presented in 2014.
Caliber Heuer 02 is a self-winding movement with column-wheel operated chronograph, based on the original CH80 / 1969 plans. It consists of 168 components including 33 jewels.
http://watchbase.com/tag-heuer/carrera/cbg2011-fc6430



< Caliber Heuer-01 / Caliber Heuer-02 >
heuer-01 cal.jpg
TAG-Heuer-Autavia-Heuer-02.jpg




Redbull racing Heuer-01
CAR2A1K.BA0703 (metall armband) 60 000kr
CAR2A1N.FT6100 (läder/gummi) 59 000kr

CARRERA HEUER-01 ASTON MARTIN
CAR2A1AB.FT6163 (gummi arband) 59 000kr

Carrera Caliber Heuer 02 GMT

CBG2A1Z.BA0658 metall armband , 54 000kr

TAG Heuer Carrera Heuer 02
CBG2011.FC6430 , 45 000kr






CAR2A1N.FT6100
redbull.jpg


CBG2011.FC6430
huer02 blå.jpg


CBG2A1Z.BA0658
TAG-Heuer_Carrera-Heuer-GMT.jpg



CAR2A1AB.FT6163
aston martin.jpg
 
Senast ändrad:
Så frågan är vill man "köpa" en modulär Caliber Heuer-02 "Ford platform" ala Jean Claude Biver som passar allt Tag Heuer försöker pressa ut ur dörrarna eller skall man vara den där "speciella" typen som väljer den dyrare platformen Caliber Heuer-01 aka 1887 "ala Seiko" som endast går att tillverka kronografer av och inte passar till något annat ?

Caliber Heuer-01 känns nog lite mer speciell men du tappar 1/3 gångreserv. Sen har du faktiskt nästan en Seiko 6S37 som snurrar på handleden ! Lite som ett kinder ägg med fler överraskningar under skalet.
 
Så frågan är vill man "köpa" en modulär Caliber Heuer-02 "Ford platform" ala Jean Claude Biver som passar allt Tag Heuer försöker pressa ut ur dörrarna eller skall man vara den där "speciella" typen som väljer den dyrare platformen Caliber Heuer-01 aka 1887 "ala Seiko" som endast går att tillverka kronografer av och inte passar till något annat ?

Caliber Heuer-01 känns nog lite mer speciell men du tappar 1/3 gångreserv. Sen har du faktiskt nästan en Seiko 6S37 som snurrar på handleden ! Lite som ett kinder ägg med fler överraskningar under skalet.
Jag hade nog valt 02 om det endast var urverket som avgör. Bättre gångreserv och snyggare layout på sub dials.

Därenot hade det nog blivit en 01 eller 16 om jag hade köpt något pga snyggare färger och design på de modellerna i mina ögon
 
Tjena TH dudes,

En polare har snöat in sig helt på en WAK2122 och med detta frågade ut mig en massa. Jag personligen har noll koll på TH och tillika modellen, men tycker att den ser riktigt fräsch ut! Hur är dessa?? Någon som har any comments?? @Fixxxer du hade en ett tag va?
 
Tjena TH dudes,

En polare har snöat in sig helt på en WAK2122 och med detta frågade ut mig en massa. Jag personligen har noll koll på TH och tillika modellen, men tycker att den ser riktigt fräsch ut! Hur är dessa?? Någon som har any comments?? @Fixxxer du hade en ett tag va?
Ja precis. Har väl inget negativt att säga alls egentligen. Dock listar den ju alldeles för mycket. Försök hitta en för runt 15
 
Hur är det med aquaracer, är det avsmalnande länk? (Tänker på dammodellen 32 mm, om det skulle vara skillnader på strl. Tycker att det ser ut som den smalnar av va?..)
IMG_2573.PNG
 
Tillbaka
Topp