• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega dykare ikon

rogart-63

Patek
Varför skulle det bara vara ett hål på Seamaster 300 ? Varför har inte Omega sett det vid tillverkningen ? Dålig kvallekoll där ? Eller har dom gjort det efteråt med en nål ?
 

Patrik J

Rolex
Varför skulle det bara vara ett hål på Seamaster 300 ? Varför har inte Omega sett det vid tillverkningen ? Dålig kvallekoll där ? Eller har dom gjort det efteråt med en nål ?


Jag har inte lyckats hitta någon förklaring till det, men en en gissning är att det har med tillverkningsprocessen att göra. Att urtavlan tex har suttit fast i något under målning/torkning, etc. Men det är en ren gissning.

… en ytterligare fråga är då varför det bara verkar vara på SM300-tavlor?
 

rogart-63

Patek
Jag har inte lyckats hitta någon förklaring till det, men en en gissning är att det har med tillverkningsprocessen att göra. Att urtavlan tex har suttit fast i något under målning/torkning, etc. Men det är en ren gissning.

… en ytterligare fråga är då varför det bara verkar vara på SM300-tavlor?

Så kan det ju vara . Kanske finns detta hål även på finare och nyare tavlor .Men blir inte synligt förrän lumen gulnar .
 

rogart-63

Patek
Misstänker att min Seamaster 300 inte är äkta då ?:D.

DSC02170.JPG
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Hålet kanske helt enkelt har möglat igen. :D

Haha ja man kan väl hoppas, jag vill ju så gärna tro att den är bra! Har ej köpt än, men SN, boett, baklock, inser, tavla och visare lirar! Det är bara avsaknaden av de där jäkla hålen!

Såhär skrev en användare på Omegaforums gällande tavlan:
"I found the 165.024 on this link has the same dial as well as the overly wide crystal tension ring: http://forums.watchuseek.com/f45/omega-diver-generations-235359.html. So it seems all good except the damage on the hour hand, but if the price is right... "

Den har samma tavla som "min" och även om bilden är liten tycker jag mig inte se några hål, det gör jag dock på de andra SM-modellerna... Åh vintage i allmänhet och omega i synnerhet gör mig tokig!
 

Icaras

Rolex
Ser kosher ut, och det ser ju NÄSTAN ut att vara ett hål på 6:an. Eller är det bara inbillning?
4mUqLnT.png


Hittade det här på australiensisk ebay-guide:
”Look at the 12 and the 6 hour marker. I do not understand why, but the original VINTAGE (I am not talking about reproduction pieces made by Omega) dial, has a little small hole at the 12 and the 6 hour marker luminious. It is found at the centre of the luminious spot. I do not know why. BUT, I stress and emphasis this point: AN ORIGINAL, UNTOUCHED, Vintage will have this little hole.
But IF that watch doesn't have it, it might be:
1) Redial/ fake stuff!
2) Relumed (Which I will also advised to stay away)
3) Original but Reproduction dial by Omega (why bother buying one vintage watch but spots a reproduced dial then?)
4) Other possiblities but, personally, I will give it a pass....”

http://www.ebay.com.au/gds/Vintage-Omega-Seamaster-300-/10000000001260778/g.html
Intresant! Även om det känns jävligt mycket foliehatt... ;)
Någon som kollat om det finns hål på speedy/railmaster från samma era?
 

Patrik J

Rolex
Haha ja man kan väl hoppas, jag vill ju så gärna tro att den är bra! Har ej köpt än, men SN, boett, baklock, inser, tavla och visare lirar! Det är bara avsaknaden av de där jäkla hålen!

Såhär skrev en användare på Omegaforums gällande tavlan:
"I found the 165.024 on this link has the same dial as well as the overly wide crystal tension ring: http://forums.watchuseek.com/f45/omega-diver-generations-235359.html. So it seems all good except the damage on the hour hand, but if the price is right... "

Den har samma tavla som "min" och även om bilden är liten tycker jag mig inte se några hål, det gör jag dock på de andra SM-modellerna... Åh vintage i allmänhet och omega i synnerhet gör mig tokig!


Ha, ha, men det är ju lite av charmen också.:)

Man ska nog f*n hålla dom i handen och kolla übernoga om man ska köpa en.
 
Topp