• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega, någon som vet?

ekke21

Breitling
Tjena! Jag har fått ärva en klocka som jag lämnade in för att byta glas, rengöra, osv.

Någon som kan berätta lite mer om klockan? Vad den kan vara värd vad den heter årsmod, osv? :)
Fick en lapp av urmakaren om vad det var för klocka, men det är mest bara nummer som jag inte förstår mig på.
 

Bilagor

  • IMG_20171020_173658.jpg
    IMG_20171020_173658.jpg
    70.2 KB · Visningar: 246

ekke21

Breitling
Måste tillägga att det är en klocka man måste dra upp för att den ska gå. Men det visste ni ju säkert redan :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor

ekke21

Breitling
Oj, tack för expertisen :) Jag hade aldrig trott att den var värd så mycket! Jag lämnade in den för att det är en jävligt snygg klocka. Jag ska försöka ta lite bättre bilder.
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Vill man sälja den snabbt så får man sänka priset lite och smaken kanske inte gynnar denna tavla så någonstans mellan 2500-3000kr skulle jag gissa på t ex Tradera.

Dessa klockor är faktisk ganska billiga om man ser till märket och hur populära de är men driftkostnaden blir högre än värdet efter ett par service jobb så skall du använda den så får du plocka fram plånboken. :)
 

KB13

Breitling
Jag har en fråga ang. nummer på klockor ni kanske kan hjälpa mig med?
Vad har caliber-numret för betydelse. Jag köpte nyligen en Omega Genéve caliber 1022 och har sett att omega producerat både Seamaster och DeVille av samma caliber. Vad är likheten/skillnaden mellan dessa olika klockor?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag har en fråga ang. nummer på klockor ni kanske kan hjälpa mig med?
Vad har caliber-numret för betydelse. Jag köpte nyligen en Omega Genéve caliber 1022 och har sett att omega producerat både Seamaster och DeVille av samma caliber. Vad är likheten/skillnaden mellan dessa olika klockor?
Kaliber är namnet på urverket. En och samma kaliber kan sitta i flertalet olika klockor. Jämför med ex Volvo B20 motorn som hamnade i både Amazon, P1800 och 140-modellerna.
Klockors referensnummer är en beteckning för de olika klockmodellerna. Geneve, De Ville och Seamasters är olika klocklinjer (jmf BWWs 3-serie, 5-serie och 7-serie) och vardera har otalet modeller som alla har unika referensnummer.
 
Senast ändrad:

Weberg

Audemars
Riktigt fin, gillar zontavla skarpt. En sak bara: har inte urmakaren skrivit att diametern är 31,6 mm? Eller har han mätt glaset?
 

ekke21

Breitling
Om det är någon som är intresserad så är klockan till salu.
 

Bilagor

  • IMG_20171105_114135.jpg
    IMG_20171105_114135.jpg
    88.9 KB · Visningar: 69
  • Like
Reactions: Beo

ConElPueblo

Panerai
Väldigt fin klocka! Refnummer är 2639-8. Årtal 1952.
Länk till en tidigare försäljning på klocksnack:
https://klocksnack.se/threads/omega-2639-8-vintage-1952-36mm-med-box-prissänkt.62764/

Jeg forstår ikke, hvordan du kan vide, hvilket -X ref, der er tale om? Der er vel, hvad, 20 forskellige 2639'ere...

Desuden, så er jeg ikke sikker på, at der er tale om en 2639... Boetten ser ud til at være anderledes, eller er det bare mig? Det ser ud som om, at der er en "fold" på siden af boetten, som ikke er på 2639. @ekke21, har du åbnet boetten og kigget på ref. nr?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jeg forstår ikke, hvordan du kan vide, hvilket -X ref, der er tale om? Der er vel, hvad, 20 forskellige 2639'ere...

Desuden, så er jeg ikke sikker på, at der er tale om en 2639... Boetten ser ud til at være anderledes, eller er det bare mig? Det ser ud som om, at der er en "fold" på siden af boetten, som ikke er på 2639. @ekke21, har du åbnet boetten og kigget på ref. nr?
Du har inte läst hela tråden?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jeg forstår ikke, hvordan du kan vide, hvilket -X ref, der er tale om? Der er vel, hvad, 20 forskellige 2639'ere...

Desuden, så er jeg ikke sikker på, at der er tale om en 2639... Boetten ser ud til at være anderledes, eller er det bare mig? Det ser ud som om, at der er en "fold" på siden af boetten, som ikke er på 2639. @ekke21, har du åbnet boetten og kigget på ref. nr?
Jag utgår helt enkelt från urmakarens anteckningar som det finns bild på tidigare i tråden.
 
Topp