• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Plo-Prof

Håller med. Tycker dock att väldigt mycket vintage är gediget. Lite skillnad på gediget och klossigt ;)


Håller även jag med naturligtvis. Nyare varianter av gamla klockor brukar bli större och fetare och i vissa fall är det en förbättring men även om jag gillar nya Ploppen så tycker jag inte den tillför något som den gamla inte hade. Vintage Ploppen har alltid setts som stor, kantig och "för mycket". Det känns som det är först nyligen tiden hunnit ifatt den och nu upplevs den som en helt modern klocka.
Nya ploppen känns som om man tagit en redan välsmakande och perfekt avvägd hamburgare och klämt dit räksallad, bacon, och extra ost. Ibland är det perfekt och det man vill ha, men det kan också bli för mycket ;)
 

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
Som sagt, en riktig käftsmäll den där! Får fortsätta sukta, men kommer garanterat äga en framöver!
 

Icaras

Rolex
Håller även jag med naturligtvis. Nyare varianter av gamla klockor brukar bli större och fetare och i vissa fall är det en förbättring men även om jag gillar nya Ploppen så tycker jag inte den tillför något som den gamla inte hade. Vintage Ploppen har alltid setts som stor, kantig och "för mycket". Det känns som det är först nyligen tiden hunnit ifatt den och nu upplevs den som en helt modern klocka.
Nya ploppen känns som om man tagit en redan välsmakande och perfekt avvägd hamburgare och klämt dit räksallad, bacon, och extra ost. Ibland är det perfekt och det man vill ha, men det kan också bli för mycket ;)
Precis så! :D
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Någon som har provat OEM-gummit till 1200 och kan jämföra mot Isofrane/RubberB? Är säkert för tung för nato/zulu men om någon har provat tar jag tacksamt emot tankar och kommentarer.

Ni som provat den på gummi utan OEM-viklås, tex Isofrane: blir den för topptung med sina ~280 gram?

Om någon vet pris för OEM-gummi är jag tacksam. Sett att det finns flera varianter! Jag tänker främst på nya varianten där det inte står "Omega" och "Ploprof" på sidorna.

Lägger in lite sköna, lånade, bilder så tråden får lite mer bilder:

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Ernesto

Patek
2-Faktor
Kan svara på frågan ovan ang gummi: ca 2.700 kr kostar gummi utan viklås. Utan text finns färgerna i grå, svart, mörkblå och kornblå.

Köpte en Ploprof 1200 som kom idag. Den är stor, men jag tycker ärligt talat att den inte är för stor då klockan inte ligger utanför handleden. Min gamla Panerai 425 bars större... En bild rakt ovanifrån för att visa storleken.

image.jpeg

Notis: mitt handledsmått på tidigare 16 cm har gått ner en aning efter -6 kg på en vecka efter en käkoperation

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
 
Senast ändrad:

Pilot

Panerai
2-Faktor
Grymt cool!
En klocka som jag gärna skulle vilja testa :)
Kan svara på frågan ovan ang gummi: ca 2.700 kr kostar gummi utan viklås. Utan text finns färgerna i grå, svart, mörkblå och kornblå.

Köpte en Ploprof 1200 som kom idag. Den är stor, men jag tycker ärligt talat att den inte är för stor då klockan inte ligger utanför handleden. Min gamla Panerai 425 bars större... En bild rakt ovanifrån för att visa storleken.

image.jpeg

Notis: mitt handledsmått på tidigare 16 cm har gått ner en aning efter -6 kg på en vecka efter en käkoperation

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Kan svara på frågan ovan ang gummi: ca 2.700 kr kostar gummi utan viklås. Utan text finns färgerna i grå, svart, mörkblå och kornblå.

Köpte en Ploprof 1200 som kom idag. Den är stor, men jag tycker ärligt talat att den inte är för stor då klockan inte ligger utanför handleden. Min gamla Panerai 425 bars större... En bild rakt ovanifrån för att visa storleken.

image.jpeg

Notis: mitt handledsmått på tidigare 16 cm har gått ner en aning efter -6 kg på en vecka efter en käkoperation

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
Helrätt att bära klockan över skjortan!
Denna har tillsammans med Panerai Submersible 243 växt otroligt mycket på mig senaste tiden.
Gillas!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Helrätt att bära klockan över skjortan!
Denna har tillsammans med Panerai Submersible 243 växt otroligt mycket på mig senaste tiden.
Gillas!

Tack!

Var illa tvungen faktiskt... För många länkbitar satt på trots att den redan var kortad. Nu är alla förutom en avtagbar borta och klockan sitter numera på handleden ;)

Panerai Subbarna är riktigt häftiga. Skulle absolut kunna tänka mig en sån!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Tack!

Var illa tvungen faktiskt... För många länkbitar satt på trots att den redan var kortad. Nu är alla förutom en avtagbar borta och klockan sitter numera på handleden ;)

Panerai Subbarna är riktigt häftiga. Skulle absolut kunna tänka mig en sån!
Visst har jag läst att du är lika biff som mig med 16,5ish handleder? Tung iaf, se bra ut
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Visst har jag läst att du är lika biff som mig med 16,5ish handleder? Tung iaf, se bra ut

Du är mer biff än jag ;)

Tack! Storleken är inget att vara rädd för. Agnelli var en spinkig jävel också.

Jag har vanligtvis 16 cm men nu efter operationen började både Subben och DJn leka bilhandlare så jag är snäppet smalare nu...
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Du är mer biff än jag ;)

Jag har vanligtvis 16 cm men nu efter operationen började både Subben och DJn leka bilhandlare så jag är snäppet smalare nu...

Ärliga herre, såklart jag lägger på några millimeter, it's the rule...

Skämt åsido, tack för info, den sitter bra och jag ska ha en, hoppas operationen gjort vad den skall!!!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Du är mer biff än jag ;)

Tack! Storleken är inget att vara rädd för. Agnelli var en spinkig jävel också.

Jag har vanligtvis 16 cm men nu efter operationen började både Subben och DJn leka bilhandlare så jag är snäppet smalare nu...
Du är snart tillbaka i gammal god form och med Karl-Alfredarmar!
Krya!
 

Starship

Cartier
Jag har aldrig sett en Ploprof i verkligheten men har börjat sukta efter den. Frågan är om jag skulle uppleva att den väcker för mycket uppmärksamhet, typ "vad är det där för en konstig klocka?".
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig sett en Ploprof i verkligheten men har börjat sukta efter den. Frågan är om jag skulle uppleva att den väcker för mycket uppmärksamhet, typ "vad är det där för en konstig klocka?".

Ploprof är en conversation piece absolut, men det är nog främst för främmande klocknördar som du stöter på ute i det vilda. Det är lättare att veta om ägaren av en Ploprof är klockintresserad än om ägaren till SubC är det och då kan du starta en konversation utan att få standardsvaret "aaah ehm, nej det är en Rolex" på när du säger "snygg Submariner"...

För ointresserade är det kanske ännu en stor klocka? Som "alla" redan går runt med idag, typ Diesel.

Jag tror först och främst att det bara är vi klocknördar som bryr oss. Resten ser knappt att vi bär klockor...
 

Starship

Cartier
Ploprof är en conversation piece absolut, men det är nog främst för främmande klocknördar som du stöter på ute i det vilda. Det är lättare att veta om ägaren av en Ploprof är klockintresserad än om ägaren till SubC är det och då kan du starta en konversation utan att få standardsvaret "aaah ehm, nej det är en Rolex" på när du säger "snygg Submariner"...

För ointresserade är det kanske ännu en stor klocka? Som "alla" redan går runt med idag, typ Diesel.

Jag tror först och främst att det bara är vi klocknördar som bryr oss. Resten ser knappt att vi bär klockor...
Då är det alltså dags att börja preppa familjen på att det behövs en ny klocka!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Intressant val av Omega att sätta ett safirinsert framför ett keramiskt. Det blir ett härligt djup i tavlan i vissa ljus, som i bild två, samtidigt som tiden inte blir svår att avläsa på bild ett tack vare dubbel-AR.

image.jpeg
image.jpeg


Nackdelen med den allt mer vanliga kombon safirglas x keramiskt insert är att det kan bli en missmatch i färgen. Tex som på min gamla Rolex Hulk. Jag blev störd av att det gröna insertet i vissa ljus blev matt och nästan helt platt. Här på min Ploprof är samspelet mellan insert och tavla bättre tack vare just safir på både insert och glas.

Häftigt att glaset är 0,5 cm tjockt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ni som funderar på sm1200 bör testa först. Det är inte bara en kloss, den är väldigt tjock också och inte som originalet sm600 som faktisk är rätt tunn tack vare monocoque.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Ni som funderar på sm1200 bör testa först. Det är inte bara en kloss, den är väldigt tjock också och inte som originalet sm600 som faktisk är rätt tunn tack vare monocoque.
Jag håller med. Ägt en sm1200 och det är en grym klocka för pengen. Den fungerar bra på även mindre handleder som andra påtalat. Den bygger dock rejält på höjden och detta i kombo med boettens form gör att det blir en rejäl grej på armen. Aldrig haft fotboja men fick lite samma vibbar... Det är som sagt en grym klocka och gillar man känslan på armen så kör.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan svara på frågan ovan ang gummi: ca 2.700 kr kostar gummi utan viklås. Utan text finns färgerna i grå, svart, mörkblå och kornblå.

Köpte en Ploprof 1200 som kom idag. Den är stor, men jag tycker ärligt talat att den inte är för stor då klockan inte ligger utanför handleden. Min gamla Panerai 425 bars större... En bild rakt ovanifrån för att visa storleken.

image.jpeg

Notis: mitt handledsmått på tidigare 16 cm har gått ner en aning efter -6 kg på en vecka efter en käkoperation

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
Den där säljer du till mig!!!
 
Topp