• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega railmaster triology vs Rolex Eplorer/Milgauss

migu41

Breitling
Då står man på klippans avsats och skall göra sitt första större klockköp.
Jag har velat fram och tillbaka, allt mellan en Panerai PAM 372 och Omega railmaster triology vs Rolex Eplorer/Milgauss.
Efter en tid så insåg jag att 48 mm är stort och gick snöade in mig på ovanstående.
Det jag är mest fundersam över/orolig för är följande
1. Vilken håller vettigast andrahandsvärde?
2. Vad anser ni vara bäst egentligen gällande begagnad/ny
Jag letar både på C24, här och Blocket och jag får säga att det skiljer inte mycket mellan en ny och en lättare begagnad!
3. Är det några orors moment/sjukdomar man ska tänka på hos dessa modeller?

Här är exempel på annons/bild
Omega Begagnad
https://www.blocket.se/stockholm/Omega_Railmaster_60th_anniversary_78305937.htm?ca=11&w=1&last=1
Rolex Explorer Begagand
https://www.blocket.se/stockholm/Rolex_Explorer_1_39mm_214270_79837956.htm?ca=11&w=1
Rolex Milgauss
https://www.blocket.se/alvsborg/Rol...400GV_Gron_40mm_78192013.htm?ca=11&w=3&last=1
 

Kai

Rolex
Tycker inte riktigt om Railmastern, ser ut som en tråkig gammal version av Aqua Terra. Milgaussen är lite för spexig för mig i färg. Medan Explorern är så tidlös så det finns inte. Hade dock valt en Explorer Mk2 med lumade siffror och "rätt" storlek på visarna. Gissar att Exp håller värdet bäst dessutom.
Tror du kan vara lugn med sjukdomar etc med dessa, det är ändå nyare men väl beprövade verk.
 
Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
214270, less is more.
Men nya versionen som sagt ovan.

IMG_0511.JPG
 
Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Men för att svara på dina frågor:

1: Explorern eller Railmastern
2. Om du tycker det är värt mellanskillnaden för en ny så är det ju såklart det bästa alternativet
3. Nej

Köp alltså den du gillar bäst.
 

DrDre

Patek
Jag har en Milgauss och av de tre skulle jag välja den. Tycker att den är skojigare men har nog sämre andrahandsvärde och mer svårsåld än Explorern.
 

Kai

Rolex
Ingen fundering på Omegas Aqua Terra? =)
Myvket klocka för pengen. Finns i ett antal generationer som är mer eller mindre olika/lätta att få tag på.
Den senaste versionen växer i min mening, men kör själv gen 2:
20180608_164505.jpg
 

PNM

Panerai
Föredrar Omega framför Rolex generellt men i detta fall: Milgauss > Explorer > Railmaster.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Explorern har alltid legat högst upp köp listan från Rolex men efter ha prövat Milgauss så tvivlar jag lite. Så mitt tips är att pröva båda live innan köp.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Tycker inte riktigt om Railmastern, ser ut som en tråkig gammal version av Aqua Terra. Milgaussen är lite för spexig för mig i färg. Medan Explorern är så tidlös så det finns inte. Hade dock valt en Explorer Mk2 med lumade siffror och "rätt" storlek på visarna. Gissar att Exp håller värdet bäst dessutom.
Tror du kan vara lugn med sjukdomar etc med dessa, det är ändå nyare men väl beprövade verk.
Denna 60th utgåva är ju mysig.
5187DBFF-0DB9-4FF1-88CC-36CF70C6F0A7.jpeg

Antar att din jämförelse med Aqua trean gäller den andra railmastern?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hade gått för Explorer om du vill ha ett säkert kort, dock lite tråkigt val.
Då är Milgaussen bra mycket roligare! :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag skulle säga Explorer!
Det är kul att plocka ut en ny klocka men tänker du på pengarna så ska du självklart satsa på en lätt begagnad :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
LE Railmastern upplevde jag som för blank och lite i minsta laget. Hade valt Explorern av dessa. Men precis som Kai rekommenderar jag att kolla på en vanlig Aqua Terra. Du måste försöka testa dom, vi är ju alla olika i smak och handledsstorlek. Ex Milgauss har jag aldrig tänkt tanken att köpa.
 
  • Like
Reactions: Kai

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Tänk på att milgauss bär mycket större än explorer då den är högre också. En av mina favoriter är svarta milgauss, men storleken gör att den går bort. Bland rolex är mina favoriter numera exp1mkII och nya OP39. Omegan är fin, men fejkpatinan förstör den för mig.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Utan tvekan PAM372. Vad har du för handleder? Du kanske kan bära upp 47mm? Hade en 372 som jag sålde, fortfarande den bästa pannan jag haft. Bättre bang per buck går inte att hitta. Dessutom går de att hitta otroligt "billigt" idag. Kommer köpa igen någon dag.

IMG_20180519_220146_959.jpg


Annars säger jag Milgauss.. men jag är lite partisk

Colors.jpg
Thousand Gauss - 116400gv.jpg
Is matching the orange second hand to my shirt taking it too far_ _thinking_.jpg
Forgive me father, because I have sinned _sweat_smile__sweat_smile__sweat_smile_.jpg
 

PhilipH

Cartier
2-Faktor
Speedyn är den ända ur triologiboxen jag hade kunnat tänka mig, kör på milgauss om du gillar färg, exploern om du föredrar det motsatta. Hade personligen valt milgauss av de tre du listade
 
Topp