• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 300M - Kvartz vs automatisk?

Boothroyd

Omega
Ciao!

Har haft tankarna ett tag nu på att spara ihop till en Seamaster 300 (Bond-fan) men då jag jobbar som statstjänsteman och inte tjänar mycmer mer än en vanlig lagerarbetare så är 12 000 + ganska mycket pengar att lägga på en klocka. Och då jag gärna vill behålla klockan en lång tid framöver och antagligen kunna föra den vidare i släkten när jag inte längre berhöver den längre, så vill jag tänka långsiktigt och föredrar att man kan hålla den i liv.

Så min fråga är: Är det värt att snåla och köpa en billigare med kvarts-verk, eller bör man lika gärna gå hela vägen och köpa en automatisk?
Och hur länge kan man hålla liv i ett kvarts-verk rent realistiskt? o_O


Ber också om ursäkt i förhand om det redan finns tusen trådar på ämnet.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Jag äger en smp quartz (icke en bond utan en electric blue). Tycker att quartz är lite småtråkigt, klockan har mindre "själ" men är å andra sidan billigare att serva osv.. Känns dessutom lite tåligare (men det är nog bara en känsla). Vill du ha en automat, köp en automat. Brukar finnas hyggliga begagnade ex vilka inte bör bli speciellt dyra! Det är alltid dumt att kompromissa, bättre att spara lite längre.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Ciao!