• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 300M - Kvartz vs automatisk?

Boothroyd

Omega
Ciao!

Har haft tankarna ett tag nu på att spara ihop till en Seamaster 300 (Bond-fan) men då jag jobbar som statstjänsteman och inte tjänar mycmer mer än en vanlig lagerarbetare så är 12 000 + ganska mycket pengar att lägga på en klocka. Och då jag gärna vill behålla klockan en lång tid framöver och antagligen kunna föra den vidare i släkten när jag inte längre berhöver den längre, så vill jag tänka långsiktigt och föredrar att man kan hålla den i liv.

Så min fråga är: Är det värt att snåla och köpa en billigare med kvarts-verk, eller bör man lika gärna gå hela vägen och köpa en automatisk?
Och hur länge kan man hålla liv i ett kvarts-verk rent realistiskt? o_O


Ber också om ursäkt i förhand om det redan finns tusen trådar på ämnet.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Jag äger en smp quartz (icke en bond utan en electric blue). Tycker att quartz är lite småtråkigt, klockan har mindre "själ" men är å andra sidan billigare att serva osv.. Känns dessutom lite tåligare (men det är nog bara en känsla). Vill du ha en automat, köp en automat. Brukar finnas hyggliga begagnade ex vilka inte bör bli speciellt dyra! Det är alltid dumt att kompromissa, bättre att spara lite längre.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Ciao!

Har haft tankarna ett tag nu på att spara ihop till en Seamaster 300 (Bond-fan) men då jag jobbar som statstjänsteman och inte tjänar mycmer mer än en vanlig lagerarbetare så är 12 000 + ganska mycket pengar att lägga på en klocka. Och då jag gärna vill behålla klockan en lång tid framöver och antagligen kunna föra den vidare i släkten när jag inte längre berhöver den längre, så vill jag tänka långsiktigt och föredrar att man kan hålla den i liv.

Så min fråga är: Är det värt att snåla och köpa en billigare med kvarts-verk, eller bör man lika gärna gå hela vägen och köpa en automatisk?
Och hur länge kan man hålla liv i ett kvarts-verk rent realistiskt? o_O


Ber också om ursäkt i förhand om det redan finns tusen trådar på ämnet.
Tills batteriet tar slut. Kör på en bättre beg automat är mitt råd.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Håller med alla som gjort inlägg innan - spara och köp en automatisk, finns då och då schyssta begagnade. Mer värt i längden
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag väljer alltid kvarts om det går, ser bara fördelar med kvarts. Det kanske behöver en riktig service om 30 år, men det är ju ett senare problem. Generellt håller såklart kvartsurverk längre utan service än ett automatiskt urverk.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Äger kvart och automatare Aqua terra inte exakt samma boett storlek men jag kan tycka kvartsen är användbar kontra automataren.
Bond SMP quartz är ju ändå jävligt rolig klocka.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Jag har haft en SMP quartz. Väldigt trevlig klocka. Och jag uppskattar quartz-klockor i allmänhet.
En del på KS ser quartz som andraklass-klockor (i fallet med SMP som "snålvarianten"), men jag kör gärna quartz och skulle rekommendera dig att välja batteriklockan så länge du inte känner att du saknar "själen/" och hantverket hos en automat. Det är idiotiskt att snåla några tusenlappar på en klocka om du hellre vill ha automat, men lika dumt är det också att köpa automat "bara för att".
På dig verkar det ju ändå som att du tycker att quartz är "snålvarianten" så kör på en fin automat!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Hur ofta tror du min sambo använder sina manuella/automtiska klockor kontra quartz?

Tror det är nästan 99 gånger av hundra det blir quartz.

Just att det kan uppfattas som snålt att köra på quartz är ju ur-dumt. Jag köper väl ändå klockan själv och gör ett val. Självklart kan väl prisskillnaden vara en deal breaker fast rent användarmässigt, om du nu inte rockar en winder så är quartz behändigt.

Jag vill slå ett slag för SMP midsize quartz, måste ju vara den perfekta beatern/tool watch.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att du ska köra på en kvarts efter -06. Längre visare, lite röda härliga detaljer och utstickande index. Jag som jobbar som hantverkare och har lite andra klockor att rulla med är riktigt nöjd men kvarts, saknar inte automatisk det minsta!
image.jpeg
image.jpeg
 

Jens

Greedo
Om Quartz finns bland alternativen så blir det löjligt lätt att välja. Självklart ska du köra på en batteriklocka!
Lyssna inte på självutnämnda "experter" och andra newbies som brukar slänga sig med fyndiga citat som "en Quartz har ingen själ" och annat trams. När fan fick en klocka en själ?! Kräks lite lätt av hela det resonemanget.

Exaktare, billigare i drift i längden och mkt coolare. Våga vägra automat!

J
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Ciao!

Har haft tankarna ett tag nu på att spara ihop till en Seamaster 300 (Bond-fan) men då jag jobbar som statstjänsteman och inte tjänar mycmer mer än en vanlig lagerarbetare så är 12 000 + ganska mycket pengar att lägga på en klocka. Och då jag gärna vill behålla klockan en lång tid framöver och antagligen kunna föra den vidare i släkten när jag inte längre berhöver den längre, så vill jag tänka långsiktigt och föredrar att man kan hålla den i liv.

Så min fråga är: Är det värt att snåla och köpa en billigare med kvarts-verk, eller bör man lika gärna gå hela vägen och köpa en automatisk?
Och hur länge kan man hålla liv i ett kvarts-verk rent realistiskt? o_O


Ber också om ursäkt i förhand om det redan finns tusen trådar på ämnet.

Jag är kanske ingen expert men mitt råd att investera i automatiskt urverk, vilken känsla. Visst att en service kostar en hel del för automatiska urverk, min nyservade Seamaster 300 för just över 6k och man bör ha i åtanke att en service för automatiska klockar kostar en del. (ursäkt för dålig bild) men som sagt valet är ditt och investering bör kännas värd och relevant. Sedan ett plus att man trivs med modellen oavsett kvarts eller automatiskt ;).
IMG_20151003_195355.jpg
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Om Quartz finns bland alternativen så blir det löjligt lätt att välja. Självklart ska du köra på en batteriklocka!
Lyssna inte på självutnämnda "experter" och andra newbies som brukar slänga sig med fyndiga citat som "en Quartz har ingen själ" och annat trams. När fan fick en klocka en själ?! Kräks lite lätt av hela det resonemanget.

Exaktare, billigare i drift i längden och mkt coolare. Våga vägra automat!

J

Nu använde jag precis uttrycket "själ", så kanske var riktat mot mig.. Tycker dock ändå man kan "känna" lite skillnad? Sen gillar jag Quartz, lite mångsidigare.. Men automat är väl lite roligare? (Högst subjektivt naturligtvis, vilket köp av lyxvaror alltid är.. Menmen)
 

hejhå

Omega
Är precis i samma sits som @Boothroyd, men som sagt det känns rätt dyrt att serva en klocka för 6000 för att den ska visa tiden :) Förstå mig rätt här nu, helt nybörjare när det gäller klockor och känner kanske inte att automatisk är värt det som första klocka för runt 10k men vill samtidigt ha en "riktig" klocka, gills inte kvarts då?
När man ser @Goose och @Krostiffer så blir man ju helt klart sugen! Ruggigt fina!
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Är precis i samma sits som @Boothroyd, men som sagt det känns rätt dyrt att serva en klocka för 6000 för att den ska visa tiden :) Förstå mig rätt här nu, helt nybörjare när det gäller klockor och känner kanske inte att automatisk är värt det som första klocka för runt 10k men vill samtidigt ha en "riktig" klocka, gills inte kvarts då?
När man ser @Goose och @Krostiffer så blir man ju helt klart sugen! Ruggigt fina!
Quartz är lika mycket "riktig" klocka som automat. Men många fina märken gör ju främst automat för det är ett gediget hantverk, och det gillar många. Men samtidigt kan du få betala 100.000 kr i butik för en Cartierklocka med quartzverk, och det är ju inte snålvarianten ;)
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag har haft en SMP quartz. Väldigt trevlig klocka. Och jag uppskattar quartz-klockor i allmänhet.
En del på KS ser quartz som andraklass-klockor (i fallet med SMP som "snålvarianten"), men jag kör gärna quartz och skulle rekommendera dig att välja batteriklockan så länge du inte känner att du saknar "själen/" och hantverket hos en automat. Det är idiotiskt att snåla några tusenlappar på en klocka om du hellre vill ha automat, men lika dumt är det också att köpa automat "bara för att".
På dig verkar det ju ändå som att du tycker att quartz är "snålvarianten" så kör på en fin automat!
Väldigt sant och väldigt bra skrivet @Andrée Varg :)
PS: Dina Cartier ur är grymt fina ! DS
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Quartz är lika mycket "riktig" klocka som automat. Men många fina märken gör ju främst automat för det är ett gediget hantverk, och det gillar många. Men samtidigt kan du få betala 100.000 kr i butik för en Cartierklocka med quartzverk ;)
F.P Journe elegante kostar från motsvarande c:a 112.000:- och har elektro mekaniskt verk.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Då snackar vi ju dock inte riktigt runt 10k längre heller...;)
Måste missat det. Läste bara att 12000+ är mycket för en vanlig arbetare att lägga på en klocka. Både jag och min far är vanliga arbetare och har klockor i den prisklassen och lite dyrare. Så ignorerade det och tycker det är mer värt med något man själv köpt nytt om det ska vandra vidare
 

AndreasM-83

Breitling
Automatare. Alltid :). I mina ögon är det lite samma sak att köpa en Porsche med Volvo motor som att köpa en klocka >10 tkr med batteridrivet urverk. Kanske bra, snyggt och funktionellt men inte rätt ;). Lite lam liknelse, men ändå.
 

Jens

Greedo
Nu använde jag precis uttrycket "själ", så kanske var riktat mot mig.. Tycker dock ändå man kan "känna" lite skillnad? Sen gillar jag Quartz, lite mångsidigare.. Men automat är väl lite roligare? (Högst subjektivt naturligtvis, vilket köp av lyxvaror alltid är.. Menmen)
Nej, inte riktat mot dig. Känns som en enkel klyscha som många tar till bara.
Det blir bara lite töntigt filosofiskt ibland att påstå att en klocka har en "själ". Det är ett verktyg som visar tiden och ibland lite till, that's it.
Väljer man Quartz så visar den dessutom mer exakt!

J
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Nej, inte riktat mot dig. Känns som en enkel klyscha som många tar till bara.
Det blir bara lite töntigt filosofiskt ibland att påstå att en klocka har en "själ". Det är ett verktyg som visar tiden och ibland lite till, that's it.
Väljer man Quartz så visar den dessutom mer exakt!

J

Så är det ju definitivt, nu är ju denna hobby allt annat än logisk.. Klyschor är därför passande! :)
 

Ignatius1960

Breitling
Ciao!

Har haft tankarna ett tag nu på att spara ihop till en Seamaster 300 (Bond-fan) men då jag jobbar som statstjänsteman och inte tjänar mycmer mer än en vanlig lagerarbetare så är 12 000 + ganska mycket pengar att lägga på en klocka. Och då jag gärna vill behålla klockan en lång tid framöver och antagligen kunna föra den vidare i släkten när jag inte längre berhöver den längre, så vill jag tänka långsiktigt och föredrar att man kan hålla den i liv.

Så min fråga är: Är det värt att snåla och köpa en billigare med kvarts-verk, eller bör man lika gärna gå hela vägen och köpa en automatisk?
Och hur länge kan man hålla liv i ett kvarts-verk rent realistiskt? o_O


Ber också om ursäkt i förhand om det redan finns tusen trådar på ämnet.
Hej, jag har samlat klockor i snart 40år. Tänk på att en mekanisk klocka kräver regelbunden service mellan 5-10 år, ju högre svängningstalet är desto tätare service. En service kostar i runda tal 5000:-sek. En kvarts kan lätt gå 10-20 år beroende på kvaliten. Så är man igen mekanik fanatiker så kör med kvartz, där är lika mycket ”själ” dör som med mekanisk. En kvartz kristall som svänger med 32kHz är ju också en mekanisk stress! Så det är en smak sak, dessutom går kvartsen rätt.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Hej, jag har samlat klockor i snart 40år. Tänk på att en mekanisk klocka kräver regelbunden service mellan 5-10 år, ju högre svängningstalet är desto tätare service. En service kostar i runda tal 5000:-sek. En kvarts kan lätt gå 10-20 år beroende på kvaliten. Så är man igen mekanik fanatiker så kör med kvartz, där är lika mycket ”själ” dör som med mekanisk. En kvartz kristall som svänger med 32kHz är ju också en mekanisk stress! Så det är en smak sak, dessutom går kvartsen rätt.
Skaplig bump 🤣
Nåå @Boothroyd blev det en kvartsare eller automat?? Köpte du en automat när tråden skapades lär den väl gränsfall gått på minst en service nu 😬
 
Topp