• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Seamaster 300M - Kvartz vs automatisk?

Nä. En klocka behöver service när den inte fungerar som den skall.
Det där kan ju diskuteras i evigheter.
Däremot kan man konstatera att ett mekaniskt ur börjar bli oljetorrt efter 5-10 år. I mina ögon är ett oljetorrt ur i behov av service.
Att den kan fungera och slaska på någorlunda i många år oljetorrt, det är en annan sak. Påstår man att ett oljetorrt ur inte är i behov av service så ljuger man.

Det där kan ju diskuteras i evigheter.
Däremot kan man konstatera att ett mekaniskt ur börjar bli oljetorrt efter 5-10 år. I mina ögon är ett oljetorrt ur i behov av service.
Att den kan fungera och slaska på någorlunda i många år oljetorrt, det är en annan sak. Påstår man att ett oljetorrt ur inte är i behov av service så ljuger man.
Vem ljuger?

Automatare. Alltid :). I mina ögon är det lite samma sak att köpa en Porsche med Volvo motor som att köpa en klocka >10 tkr med batteridrivet urverk. Kanske bra, snyggt och funktionellt men inte rätt ;). Lite lam liknelse, men ändå.
Vadå? Porsche 914 är ju både quirky och charmig och ett jävla samlingsobjekt VW-motor till trots.

Tillbaka
Topp