• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 600 renoveringskostnad

weldion

Breitling
image.jpeg


Hej!
Jag fick denna klocka efter min farfar och har nu lämnat in den på en lokal klockaffär för kostnadsförslag på renovering.
995 SEK för byte av glaset. Sade att jag ville ha den genomgången och fixad till fint skick. Urmakaren öppnade då klockan och såg att en krontätning gått sönder och att kronaxeln hade blivit rostig. Så strax under 4000 SEK för byte av glas, krona, tätning och jag gissar på rengöring och smorning av verket. Dock så tror jag inte att ett nytt armband är inräknat där.
Själv så är jag helt ny i klockvärlden och har inte stenkoll på priser och vad man skall tänka på.
Vad skulle någon av er gjort om denna klocka skulle vara eran? Skall man satsa på ett armband med Omegamärket instämplat, eller duger det med ett liknande bara?
Vill bara göra allt rätt på en gång och sedan vara nöjd.
Jag fick ett litet stressat intryck av urmakaren som jag pratade med i telefon då han öppnade och granskade urverket. Finns det någon som ni kan rekommendera som kan gamla Omega och som man kan skicka uret till?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Välkommen! Om glaset bar är repat måste man inte byta, det kan poleras upp. Att ta 1000kr för glasbyte låter lite dyrt, likaså totalpriset. Att krontätningen är kass och att det är lite rost på kronaxeln är inte ovanligt, nästan standard på äldre ur. Angående armband hade jag inte satsat på ett Omegamärkt band, leta bara upp ett som du tycker ser bra ut. Tyvärr inget bra tips på urmakare, kanske någon på forumet kan smörja upp den?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
ABC Werner eller Farfarsklocka klocka. Blir billigare och bra. Köp sedan ett fint ostoppat ej präglat band.
 

weldion

Breitling
Välkommen! Om glaset bar är repat måste man inte byta, det kan poleras upp. Att ta 1000kr för glasbyte låter lite dyrt, likaså totalpriset. Att krontätningen är kass och att det är lite rost på kronaxeln är inte ovanligt, nästan standard på äldre ur. Angående armband hade jag inte satsat på ett Omegamärkt band, leta bara upp ett som du tycker ser bra ut. Tyvärr inget bra tips på urmakare, kanske någon på forumet kan smörja upp den?

Tack för snabbt svar.
Skall man bara låta krontätningen och kronan vara? Vad är ett vettigt pris för att smörja upp och polera upp hela paketet?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för snabbt svar.
Skall man bara låta krontätningen och kronan vara? Vad är ett vettigt pris för att smörja upp och polera upp hela paketet?
Beror på hur mycket pengar du vill lägga och hur du tänker använda uret. Det är ju alltid bättre att kronan tätar så man undviker att smuts och fukt kommer in i verket. Men vid vanligt försiktigt bärande hade inte jag bytt krona. Fungerar verket hyffsat idag tycker jag nog att 2500 kr är en mer rimlig siffra men man får anpassa sig till de alternativen man finner.
 

weldion

Breitling
Nu så är klockan hemma igen. Så nu får man fundera på var man skall lämna in den. Glaset ser ut att gå att polera upp.
 
Topp