• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster - eller en hyllning till min farfar och en dröm

Det finns få saker eller personer som verkligen betyder något. Under loppet av ens liv får man träffa personer som visar en, lär en, gör en till en lite bättre människa. Oftast genom kärlek. En sån person var min farfar, Sten Birger Jonsson. Han fanns bara med mig fram tills jag blev 9 år. Vi bodde i samma radhus, farfar bodde i lägenheten bredvid. Jag var hos honom varje dag efter skolan. Han var min vän, min lärare och för honom betydde jag mycket. Han var en berest person och han hade alltid något att visa. Det kunde vara vackra snäckskal, ett luftgevär, silvermynt, eller någon av de skeppsattiraljer han hade samlat på sig under sina år på Örlogsvarvet i Stockholm. Farfar lärde mig att skriva, han gav mig en femma för varje mål jag gjorde när jag spelade fotboll. Han tillverkade fantastiska leksaker i trä som han målade, han satte ihop byggsatser av båtar. Han tog med mig på hans båt, Christina, ute på Öresund för att fiska torsk. Han var en mästare på att måla och snickra. Faktum är att han blev öververkmästare på varvet i Stockholm, där han bland annat hade som uppgift att ta hand om den berömda Vasaorden, båten som används vid statsbesök av olika kungligheter.


En sak som jag fick ärva var en Omega väggklocka, en 8-dagars klocka som man får dra upp var åttonde dag för att den inte ska stanna. Dess första hemvist var antagligen på en båt. Nu när jag har mått dåligt och varit sjukskriven har jag beslutat mig för att den aldrig ska få stanna. Den ska alltid gå, som en påminnelse om vad jag måste göra för att aldrig må så här igen, för att ta tillvara på den tid på jorden jag har. Men jag behövde något mer, något som är min ständiga följeslagare och som tjänar samma syfte. En dröm som jag har haft, ända sedan jag såg Bondfilmerna med Pierce Brosnan och sedan med Daniel Craig är att någon gång äga ett Omega armbandsur. Som många vet är dessa klockor dyra och inget man kan handla i en handvändning. Men så dök tillfället plötsligt upp, när jag nu är i en av de värsta situationerna som jag har ställts inför i mitt liv och då kunde jag inte hejda mig. Det fick bli en Omega Seamaster från 2009, en ref 2220.80.00 med svartgrå urtavla, den perfekta klockan, den ultimata drömmen. Det finns absolut ingen annan tingest i den här världen som kunde ge mig samma känsla, samma symbolik och samma glädje som denna klocka.

unnamed.jpg


Varje gång jag tittar på den så tänker jag på farfar. Varje gång, känner jag hans närvaro och kärlek som han gav mig. Den ska heller aldrig få stanna. Tacka gudarna för att det är en automat som går att dra upp, med andra ord.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Mycket fint och trevligt skrivet, jag känner med dig @DanielThomas, min mormor betydde lika mycket som din farfar verkar göra för dig! Ditt kall får bli att hålla din farfars klocka vid liv, och det kanske är vad som behövs för att hållas motiverad och fortsätta att kämpa när livet känns som tyngst. Även GRATTIS till din nya armbandsklocka, alltid kul att få dela andras drömklockor, bra jobbat. Tror att din farfar sitter där uppe någon stans med ett stort leende på läpparna och gör tummen upp ;). Härligt att du delade med dig.
 
Mycket fint och trevligt skrivet, jag känner med dig @DanielThomas, min mormor betydde lika mycket som din farfar verkar göra för dig! Ditt kall får bli att hålla din farfars klocka vid liv, och det kanske är vad som behövs för att hållas motiverad och fortsätta att kämpa när livet känns som tyngst. Även GRATTIS till din nya armbandsklocka, alltid kul att få dela andras drömklockor, bra jobbat. Tror att din farfar sitter där uppe någon stans med ett stort leende på läpparna och gör tummen upp ;). Härligt att du delade med dig.

Tack för de orden. Ska se till att den gamla väggklockan håller sig vid liv, det har den gjort så länge jag kan minnas. Helt fantastisk kvalitet verkar det vara. Det är bara att se framåt att kämpa på! :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Väldigt fint skrivet och det uppskattas att du delar med dig. Måste vara en fantastisk känsla när din drömklocka på armen får en djupare betydelse som du kopplar till din kära farfar. Nu har du än större anledning till ett leende när du sneglar ner på armen!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tack för att du delade med dig av detta. Min farfar är också den person som betytt mest för mig i livet.
Jag hade förmånen att ha honom i mitt liv i 36 år, nu sex år efter att han gick bort saknar jag honom ännu varje dag.
Den här Certinan har jag efter honom.
image.jpg
 
Tack för att du delade med dig av detta. Min farfar är också den person som betytt mest för mig i livet.
Jag hade förmånen att ha honom i mitt liv i 36 år, nu sex år efter att han gick bort saknar jag honom ännu varje dag.
Den här Certinan har jag efter honom.
image.jpg
Detta är hela grejen varför jag gillar klockor. Det blir såna personliga ting som man så nära förknippar med vissa personer. När en sådan närstående person går bort sedan så kan man alltid minnas personen så starkt, genom klockan.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tack. Jag måste tyvärr behålla det för mig själv. Ingenting jag känner för att berätta så här vitt och brett.
Det kan jag förstå, kanske hade varit bättre att inte ta med den biten. Nu känns det bara malplacerat, eftersom läsaren inte kan knyta det till något.
Vill ändå tacka för att du delade med dig.
 
Bjuder på en bild till på Seamastern. Ska bli bättre på att fota klockor. Det är nästa projekt, om jag orkar.. Har ju systemkamera och allt. :)
 

Bilagor

  • DSC_0019.JPG
    DSC_0019.JPG
    114.3 KB · Visningar: 66
Om det du beskriver skulle min styvfar säga; "Det var duktigt av dig"!
Styvfar är en fantastisk person, 84 år, arbetat sedan han var 9.
Jord, skogsbruk och djurhållning har han arbetat med.
"Det var duktigt av dig" är hans högsta beröm.

Jag har själv personliga kopplingar till klockor.
Klockan på bilden har ägts av min farfar och min far. Nu är den nyservad och det känns nästan som man gör något för de som vårdat den tidigare.
PICT8831 (2).JPG

Vad gäller din Omega i träinfattning så skulle det eventuellt kunna vara en klocka som använts i båt eller bil, lastbil tänker jag då.

Att ha känslan och tanken på viktiga och kära personer nära sig är bra. Speciellt i stunder då man själv har det tungt.
Jag uppskattar ditt inlägg, önskar dig allt gott och - "det var duktigt av dig"!
 
Fin historia och grattis till klockan! som en parentes så kan jag av egen erfarenhet säga att har man nått botten i sitt välbefinnande så finns det bara en väg och det är uppåt! när man kommer ur det så går man starkare genom livet med en helt annan insikt om vad som är viktigt och vad som kan vänta!
Krya på dig!
 
Om det du beskriver skulle min styvfar säga; "Det var duktigt av dig"!
Styvfar är en fantastisk person, 84 år, arbetat sedan han var 9.
Jord, skogsbruk och djurhållning har han arbetat med.
"Det var duktigt av dig" är hans högsta beröm.

Jag har själv personliga kopplingar till klockor.
Klockan på bilden har ägts av min farfar och min far. Nu är den nyservad och det känns nästan som man gör något för de som vårdat den tidigare.
PICT8831 (2).JPG

Vad gäller din Omega i träinfattning så skulle det eventuellt kunna vara en klocka som använts i båt eller bil, lastbil tänker jag då.

Att ha känslan och tanken på viktiga och kära personer nära sig är bra. Speciellt i stunder då man själv har det tungt.
Jag uppskattar ditt inlägg, önskar dig allt gott och - "det var duktigt av dig"!

Visst känns det som man gör för föregående ägare om man tar hand om det som tidigare har varit deras. Tack för de värmande orden. Varför tror du att vägguret har suttit i en lastbil? Dessa klockor fanns i svenska marinens båtar, men var då märkta med tre kronor, denna har dock ingen sådan märkning, så kanske har du rätt.
 
Fin historia och grattis till klockan! som en parentes så kan jag av egen erfarenhet säga att har man nått botten i sitt välbefinnande så finns det bara en väg och det är uppåt! när man kommer ur det så går man starkare genom livet med en helt annan insikt om vad som är viktigt och vad som kan vänta!
Krya på dig!
Ja, man försöker ju att tänka så. Att uppåt är den enda vägen. Tack för de fina orden.
 
Topp