• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega SMP - 36mm eller 41mm (Bilder)

Hugow

Omega
image.jpeg image.jpeg
Hej,
Min student närmar sig vilket innebär en fin klocka från mina föräldrar.. Har funderat på vilken klocka jag ska önska mig i flera månader och Seamaster är en klocka jag fastnat för. Jag har små handleder och går därför i tankarna att köpa Midsize versionen på 36.25mm istället för 41mm, men inte helt övertygad ännu.. Har lagt in en wristshot på vardera klocka, vilken tycker ni passar bäst?

Tack på förhand
 

Hugii

Audemars
41 och ett gymkort i så fall :) ....skojar.
Räkna med att dina handleder kommer växa....så 36 kan vara för litet sen.
Vad känner du när du har 41 på handen? Är den föööör stor?
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
På bilderna kanske 36an sitter bäst men säger ändå 41mm. Som sagt wristshot tenderar att få klockor att se större ut, prova handen i fickan bild så ser man bättr hur klockan kommer att upplevas.

Jag har inga jättehandleder heller men har haft en planet ocean 45mm men trivdes bra med den.
image.jpg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
41mm skulle jag säga, dina handleder kommer öka i omkrets med vikten när du växer till dig. Hade själv en Certina DS diver när jag var i samma ålder med mindre armar än nu och den är 43mm, tyckte att det funka men kanske i största laget var det.
2014-09-16 18.11.18 HDR.jpg
 

Hugow

Omega
41 och ett gymkort i så fall :) ....skojar.
Räkna med att dina handleder kommer växa....så 36 kan vara för litet sen.
Vad känner du när du har 41 på handen? Är den föööör stor?
Haha, alla i min familj har små handleder men visst hade väll gymmet hjälp lite ;) Är 170 cm lång och färdigväxt så särskilt mycket större blir jag inte.
 

Kojan

Omega
Har även jag kärring-handleder och tenderar att gilla mindre ur, men smp görs sig bra med sina 41,5mm och bärs faktiskt mindre en nya sub på 40mm tex.Här har du en bild på min:
IMG_0119.jpg


Underbar klocka för övrigt.
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor
Tycker en dykare ska sitta lite större på handleden. 41mm sitter snyggt på dig.
 

månljus

Panerai
Bara jag som röstar på den mindre varianten? Tycker den ser ut att sitta bättre på din handled. Är storleken den enda skillnaden på klockorna? I så fall röstar jag klart på den mindre. Är den för stor kommer du tröttna på den och till slut inte gilla den så mycket som du borde göra.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
36 satt mycket snyggare, jag skulle gått på den. Men gå tillbaka igen och känn efter och köp den som känns bäst!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag gillar små klockor. Dock är det svårt när det gäller dykare... En dressklocka däremot får absolut inte se för stor ut.
Trivs du med 36mm så kööör!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Grattis till kommande student. Du har nog rätt i att 36 mm vore bättre, men jag tycker inte att Smp passar i 36 mm på en kille. Skulle hellre titta närmre på en omega AT 38,5 eller kanske en Rolex Datejust ( senaste modellen ligger på 40-45 begagnade, typ 1-2 år gamla).
 

Man

Rolex
Spontant skulle jag säga 36mm.
Eftersom wristshot-närbilder kan få klockor att se stora ut, så undrar jag vad du har för omkrets på armen.
Sen är det förstås olika vad man tycker och vad man gillar.
 

Psykel

Patek
Jaysis, vad ungarna får dyra studentpresenter...
Anyway, on topic så säger jag den större varianten. Du kommer inte vara en spinkig tonåring för evigt, så om ett par år kommer den sitta bättre och den mindre skulle se ut som en damklocka.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Håller med föregående talare faktiskt. Omega aqua terra 38,5 är ett riktigt schysst alternativ till smpn. Bättre storlek och mycket roligare klocka imho.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Köp 41mm och väx i klockan, du kommer inte ångra ett sådant beslut om något/några år. Du kommer att bli större men det kommer inte klockan ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är enkelt, vilken tycker du sitter bäst? Jag skulle rösta på 36 mm, underhållande med de ängsliga själarna som kallar den ett damur. De måste vara osäkra på sin identitet. Storleksmässigt har vi nog idag nått toppen, ser vi tillbaka i tiden var uren mindre.
 
  • Like
Reactions: Oew

M.U

Rolex
Ser inte så stor skillnad (dock är de tagna i olika vinkeln, så kan lura ögat..) så jag hade sagt 41mm! Oavsett kommer du bli nöjd :)
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Börja med att mäta bredden på din handled och googla sen fram lugg-till-lugg måttet (dvs höjden norr till söder från ett bandhorn till det andra) på klockorna så blir det förmodligen lättare för dig att göra ditt val. Jag tror t ex att 41 mms modellen mäter ca 47,5 mm lugg-till-lugg så har du en handled som är smalare än så bör du nog fundera på att köpa 36 mms versionen.
 
Topp