Vi kom aldrig till någon lösning.
Det finns som vanligt två sidor i "konflikten" och därför skall jag försöka dela upp historien i fakta och åsikter/spekulationer.
Fakta:
* Jag köpte en Delbana kronograf av säljaren via Tradera under sommaren 2012.
* Säljaren skickade klockan till mig i ett rekommenderat brev.
* När jag packat upp klockan visar det sig att kronan och bommen är lös samt att kronografen inte nollställer korrekt.
* Jag meddelar säljaren om detta och vi kommer överens om att jag skall skicka tillbaka klockan i en ny rekommenderad försändelse.
* Säljaren får klockan och meddelar att bommen är söndertryckt och behöver bytas. Säljaren bedyrar att klockan var felfri när den lämnade honom första gången. Att kronografen inte nollställer korrekt beror antagligen på Postens hantering. Säljaren säger sig kunna byta bommen om jag står för kostnaden av en ny (225
. Jag går något motvilligt med på detta.
* Jag möter säljaren IRL för att få tillbaka klockan. Han demonstrerar då att bommen sitter som den skall samt att kronografen nollställer ok.
* Några dagar senare, när jag skall använda klockan på riktigt första gången upptäcker jag det inte finns någon botten i uppdraget. Fjädern verkar slira i trumman.
* Jag kontaktar återigen säljaren som återigen bedyrar att klockan fungerade felfritt första gången den skickas men att just denna funktion inte testades när han bytte bommen. Säljaren säger kunna åtgärda felet men inte utan att jag betalar för det.
* Efter lite mailande från och tillbaka säger säljaren att han inte tänker "sitta i ändlösa mailkonversationer om detta" och att han inte tänker hjälpa till utan betalning. Jag meddelar att jag tycker det är dåligt hanterat och konversationen avslutas.
* Jag har idag en Kronograf med ca 7 timmar gångreserv som är sparsamt använd.
Slut på fakta.
Jag kan omöjligtvis ha förstört bommen första gången jag packade upp klockan. Eftersom säljareren bedyrar funktionaliteten när den skickades borde jag antagligen anmält det här till Posten som en fraktskada. Skall tillägga att klockan kanske inte var jättebra emballerad när den skickades. Dessutom saknar klockan hals till kronan och på så vis blir den väldigt ömtålig just där. Inte alls omöjligt at det är just postgången som orsakat felet. Har dock svårt att se hur postgången kan orsaka den slirande fjädern men det blir ju bara spekulation i sammanhanget. Säljaren bedyrar i sina annonser att han är tillmötesgående att lösa problem om det uppstår. Min känsla är dock att detta bara gäller om säljaren inte behöver ta något egentligt ansvar för eventuella problem och att man betalar för sig.