• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Speedmaster

Var inne och testade 2015 årsmodell av Professional på Franks Ur i Sthlm. Började klia i fingrarna rejält. De har som utgångspris 42K, utan att jag ens diskuterat pris så fick jag genast ett erbjudande på 38k. Blev därefter inte någon mer diskussion mer än att de kan "fixa bra pris". Hur mycket kan man få ner priset tror ni? Någon som har erfarenhet från att köpa en Speedy från en urmakare? Såg att man kan få den nya modellen på Chrono för 29-30k.

Var inne och testade 2015 årsmodell av Professional på Franks Ur i Sthlm. Började klia i fingrarna rejält. De har som utgångspris 42K, utan att jag ens diskuterat pris så fick jag genast ett erbjudande på 38k. Blev därefter inte någon mer diskussion mer än att de kan "fixa bra pris". Hur mycket kan man få ner priset tror ni? Någon som har erfarenhet från att köpa en Speedy från en urmakare? Såg att man kan få den nya modellen på Chrono för 29-30k.
Du kan nog inte räkna 28-30k iallafall :)

Hej
Är det någon som orkar berätta lite om Broad arrow. Vad är historiken och hur passar den in i Speedmaster-sortimentet?
Tycker själv att det är den snyggaste varianten.

Frågade om vad de kunde göra med priset strax efter höjningen i samma butik och fick några tusenlappar under det du fick. Då sa jag ändå att jag inte tänkte köpa just då. Någonstans mitt mellan listpris och c24 kanske man kan hamna.

Den nya har skruvade länkbitar istället för stift. Lättare att justera länken själv. Tror inte det är ngn skillnad annars på själva klockan.

Den fördelen kommer också med en potentiell nackdel. Länken till en speedmaster kan vara svår att justera perfekt. Det finns officiellt inga halvlänkar och endast två lägen för mikrojustering i låset. Till den gamla länken utan skruvar kan man dock använda halva bitar från seamaster-1610-länken (se här: http://forums.watchuseek.com/f20/half-link-current-speedmaster-pro-bracelet-124672.html). Till den nya skruvade länken finns mig veterligen inga sådana möjligheter. I just det här fallet tycker jag att den äldre varianten är att föredra: otroligt prisvärd (priser mellan 20 000 och 25 000 kr måste sett till vad man får anses vara ett kap) och bättre möjligheter att justera länkens längd.

Väldigt intressant tråd för mig som tittar på att köpa en Speedmaster.
Professional är helt klart den jag kollar efter men jag har även fått upp ögonen för denna:
Omega Speedmaster Moonwatch 311.32.40.30.01.001.
Kan ni dela med er av er kunskap gällande denna modell? Jag tycker den är fantastiskt fin men är lite orolig för storleken på 39,7mm då den känns för liten. Finns den att titta på någonstans i Stockholm?

https://www.hodinkee.com/blog/a-vintage-watch-nerds-critical-dissection-of-the-new-omega-s

Senast ändrad:
Väldigt intressant tråd för mig som tittar på att köpa en Speedmaster.
Professional är helt klart den jag kollar efter men jag har även fått upp ögonen för denna:
Omega Speedmaster Moonwatch 311.32.40.30.01.001.
Kan ni dela med er av er kunskap gällande denna modell? Jag tycker den är fantastiskt fin men är lite orolig för storleken på 39,7mm då den känns för liten. Finns den att titta på någonstans i Stockholm?

https://www.hodinkee.com/blog/a-vintage-watch-nerds-critical-dissection-of-the-new-omega-s

Den är 42mm inte 39.7mm. Info om den hittar du överallt på internet, svårt att ge dig en specifik då det finns massor av områden (vintage, modeller, historia) etc.

Gå in på Rob E och fråga om du får testa?

Den är 42mm inte 39.7mm. Info om den hittar du överallt på internet, svårt att ge dig en specifik då det finns massor av områden (vintage, modeller, historia) etc.

Gå in på Rob E och fråga om du får testa?

Fast det där är väl "First omega in space"-modellen. Och den är 39,7 mm. En hyllning till de tidigaste modellerna. Håller med om att den är riktigt snygg. Säljs bara på läder, men ska funka på 1125-länken, eventuellt med vissa anpassningar. Googla så hittar du bilder på detta :)

Senast ändrad:
image.jpg

Bilden är skamlöst stulen från nätet!

• Like
Reactions: Wi
Fast det där är väl "First omega in space"-modellen. Och den är 39,7 mm. En hyllning till de tidigaste modellerna. Håller med om att den är riktigt snygg. Säljs bara på läder, men ska funka på 1125-länken, eventuellt med vissa anpassningar. Googla så hittar du bilder på detta :)
Måste ha varit trött! Läste det som att han ville ha en professional och fick för sig att den var 39,7mm :rolleyes:

En 145.022 på min tunna 6,5 inch handled....både med länk och läder. Ska tillägga att jag sålt denna då jag upplevde den lite stor för mig.
image.jpg
image.jpg

• Like
Reactions: Wi
Har visat intresse på en Speedy Pro 2009 för 20k, fint skick. Har inte fått svar, men har frågat angående om det genomgått service. Visst brukar man snacka om 5-6 år mellan service? Då borde det vara dags om den inte genomgått. Vad brukar man får ge i kronor hos en auktoriserad?

Har visat intresse på en Speedy Pro 2009 för 20k, fint skick. Har inte fått svar, men har frågat angående om det genomgått service. Visst brukar man snacka om 5-6 år mellan service? Då borde det vara dags om den inte genomgått. Vad brukar man får ge i kronor hos en auktoriserad?

7000 ish

Tillbaka
Topp