• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hej vintage vänner.
Jag har länge sökt information om min fantastiska Omega Suverän, många har skrivit att det finns en del information på internet! Absolut! men jag tyckte det var väldigt utspritt, så jag tänkte att jag samlar vad internet har att erbjuda och skriver ihop den samlade informationen,

Så i samband med att jag gör en kort recension på min egna Suverän bjuder jag även in er till en historisk tillbakablick!
Har ni mer information skriv gärna var ni hittat informationen! Trevlig läsning.
Mvh @christofferswatches på ig

Omega Suverän ref. 2400-5 cal. 30T2PC - 1945

Material boett:
Rostfritt stål

Glas material: Akrylplast

Boett stil/storlek: Rund/35*35mm, med krona 38mm

Andra dimensioner: Höjd 11mm, bandhorn till bandhorn 42mm, bredd bandhorn 18mm

SPT: 18 000

Kaliber: 30T2PC

Kraft reserv: 44 timmar

Material armband: Grönt kalvläder

Komplikationer: Inga

Funktioner: Subtavla, stötskyddad, vattentät, antimagnetisk

Prisklass: 5000–20000



Information och historia om modellen:
Sverige har sedan Napoleonkrigen hållit sig utanför direkt krig och utropat sig neutrala, så även under de två stora världskrigen. Men för att bevara neutraliteten var landet tvunget att genomgå en svår balansgång. Det gällde att hålla sig väl med alla parterna i kriget. Tyskarna fick därför köpa järnmalm av Sverige som var livsviktig för deras krigsindustri, medan engelsmännen försågs med bl.a. kullager och luftvärnskanoner från den svenska industrin. Även Schweiz som också var neutrala under kriget gjorde samma sak, de skickade bland annat klockor till både de allierade, mest Storbritannien. Men även Axis länderna. Vid en tidpunkt förklarade en brittisk ledamot att om Sverige upphör med sin stålexport till Tyskland kan kriget vara över inom sex månader. Den brittiska regeringen lovade till och med att skydda Sverige mot en eventuell tysk invasion om de slutade handeln med Tyskland. Men efter att ha sett Storbritanniens misslyckade försök att skydda Frankrike och Norge, oroade sig den svenska staten att samma sak skulle hända igen. Sverige tvingades välja mellan en eventuell invasion av Tyskland eller ett möjligt stopp i handeln med Tyskland, vilket inte var tilltalande. Winston Churchill hade ingen sympati gällande detta och beskrev Sverige som den lilla, fega nationen. Under tiden vädjade staten till svenska medborgare att hjälpa till med upprustningen inom det militära. Staten vädjade vid tre olika tillfällen att befolkningen skulle köpa statsobligationer för att rusta försvaret med det så kallade försvarslånet. Staten fick totalt ihop 794 miljoner i första, 609 miljoner i andra och i det sista försvarslånet 915 miljoner.

Här startar framgångssagan med Omega suveränen. Tack vare propaganda och stor entusiasm gick många företag med på att hjälpa till att samla ihop pengar till statskassan. Det är tack vare försvarslånet som idén om omega officer och omega suverän föds. Året är 1940 och kriget är farligt nära Sverige. I Stockholm samlas landets politiska och militära ledning för rådslag. Statsminister Per-Albin Hansson söker lugna sina medborgare med budskapet att: "Sveriges beredskap är god", samtidigt som han uppdrar överbefälhavare General Thörnell att: "skyndsamt upprusta försvaret med den bästa materiel som går att inköpa". För behovet av korrekt tidsmätning för att synkronisera insatser av artilleri, infanteri och flyg, vänder sig försvaret till Montres Omega SA. På företaget J.P Brandt AB jobbar en Martin Lodenius (f. 1897), som är Omegas svenska utgivare och agent för Omega. Han har sen ungdomens dagar jobbat på företaget och vid denna tidpunkt är han ägare av företaget. Han ägnade sitt liv åt tid och tidmätning, och tillsammans med Omega och den svenska militären tas nya Omega klockor fram. Till valda delar av försvaret levererar Omega det nyutvecklade armbandsuret som får namnet "Officer". Dessa säljs till militären mellan 1940–1942. Dessa klockor hade fem olika originaltavlor (se bilder nedan) och hade Omegas caliber 26.5 i olika konstellationer, och hade antingen modell nr CK 2299, CK 2165 eller CK 2988.

En civil version med samma goda prestanda levereras också av Omega under första hälften av 1940-talet. Denna version säljs endast i Sverige som en form av krigsobligation under namnet "Suverän". Namnet anspelar på den neutralitet och okränkbarhet som kännetecknar Sverige under denna tidsperiod. Denna klocka var betydligt större än officer klockan. I annonserna beskrev de att Omega Suverän levererade samma punktlighet som ett bra fickur. En anledning till att dessa ur lanserades från Omega och Schweiz var för att hjälpa Sverige att bryta upp beroendet från Tyskland. Schweiz var under denna period också ett neutralt land och Omegas klockor hade inga exportförbud under andra världskriget, de fick dock ta klockorderna via flyg till Portugal för att sedan skickas vidare. Men i en av annonserna nedan står det att det varit exportstopp. Kan även varit att de tagit slut och inte fått tag på fler, då de var oerhört populära i Sverige. I Annonserna står det olika priser, 146 sek, 147 sek och 139,5 sek. I dagens räkning blir det ca 3000 kronor. Detta var nog de tidiga åren, har tagit fram att de såldes för 239,5 sek 1946. Vilket blir ca 5000 kronor. De såldes av stjärnurmakarna, som fortfarande är aktiva i Sverige idag, tyvärr säljer de inte Omega idag. Omega suverän kommer med caliber 30T2 i olika konstellationer. Ett som anses av många omegakännare vara ett av deras absolut mest robusta verk. Omega suveränen har endast tre olika bakboetter (se bilder nedan). Där Suveränen har svensk text på baksidan. Däremot tavelversioner verkar det finnas en hel del. En entusiast har gjort en sammanställd lista på olika tavlor som han hittat på olika forum (se länk nedan). Det finns två olika referens nummer för Omega Suveränen, CK 2400 som har subsekund, och den mer ovanliga CK2425 som har centrumsekund. Klockan mäter 35mm utan krona, vilket ansågs stort för en civil klocka på denna tid.

Martin Lodenius son Sören Lodenius sålde F.P Brandt år 1970 efter faderns död. Tänk om Martin Lodenius visste att modellen han tagit fram skulle få en framgångssaga nationellt och internationellt som ett riktigt samlarobjekt. Det vi även måste tänka på är att Omega länge var stora och viktiga leverantörer till Sverige, därför syns väldigt många modeller på svenska klockforum och auktioner. Vissa gamla broschyrer skapades på svenska samt att flera har svensk text på bakboetten, flera modeller än enbart officer och suveränen har gjorts för svensk marknad. Det som är intressant är att Officer och främst Suveränen är en påminnelse och en artefakt från en tid då Sverige var i nöd, i den kris som Europa hamnat i.

Referenser:
https://klocksnack.se/threads/historien-om-omega-suverän-officer.7396/#post-3052222 (fantastiska bilder på Officer och Suverän)

https://klocksnack.se/threads/omega-suverän-samling.24302/page-2 (Bilder på suverän tavlor)

http://inspire.accson.se/bilder/329/155444.pdf (information om Martin och Sören Lodenius)

http://hoodinkee-beta.squarespace.c...cash-cow-for-the-swedish-government-in-t.html (recension av Hodinkee)

https://blommanwatchreport.com/2019/06/25/omega-2400-suveran-a-swedish-classic/ (recension av Blommanwatchreport)

(youtube recension av Omega enthusiast)

https://theoandharris.com/shop/vintage-watches-sold/omega-suveran/ (recension av T&H)

http://www.tornsvala.se/2016/01/25/forsvarslanet-forsvarsobligationer-i-sverige/ (Angående försvarslånet)

https://www.so-rummet.se/kategorier/historia/det-korta-1900-talet/sverige-under-andra-varldskriget (Sverige under kriget)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olof_Thörnell (information om General Olof Thörnell)

https://omegaforums.net/threads/omega-and-other-watch-companies-during-world-war-ii.69968/ (diskussion ang klockor och krig)

https://omegaforums.net/threads/omega-suverän-central-seconds.34995/ (bevis på ovanlig modell bland suverän)

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Omega_26_5_0 (Urverk)

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Omega_30_2 (Urverk)
 

Bilagor

  • 2017-07-31 09.08.13-1.jpg
    2017-07-31 09.08.13-1.jpg
    240.8 KB · Visningar: 105
  • 2019-10-20 10.08.50.jpg
    2019-10-20 10.08.50.jpg
    279.5 KB · Visningar: 104
Bra skrivet inlägg! Jag undrar om du känner till någon information kring att Omega Officer levererades utan ”Officer” på urtavlan men med svenskt baklock?

Tack så mycket :) Nej jag har inte kommit över någon information om att de skulle levereras utan texten på tavlan, vet däremot att Sverige var ett land där omega var väl etablerat, och Omega lanserade flera modeller med svensk text på baksidan. Inte enbart på Suverän och Officer.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Tack så mycket :) Nej jag har inte kommit över någon information om att de skulle levereras utan texten på tavlan, vet däremot att Sverige var ett land där omega var väl etablerat, och Omega lanserade flera modeller med svensk text på baksidan. Inte enbart på Suverän och Officer.
Förutom Suverän och Officer, vilka var dessa modeller som hade svensk text?
 
Senast ändrad:
Förutom Suverän och Officer, vilka vara dessa modeller som hade svensk text?

Lusläste precis var jag hittat denna informationen och får ursäkta mig, det ska endast vara Omega modeller för svensk marknad.
jag länkar var jag hittat informationen. Jag får inte tag på mannen som skrev de tyvärr, han sitter nog på informationen om vilka modeller.
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=41948
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor

Simonsimonsson

Breitling
Hej, lite ny på forumet, men har för en tid sen ärvt lite gamla klockor.
En av dessa klockor är en Omega Suverän 2400. Har haft den inne hos vår i Kalmar lokala klockexpert och certifierade Omega urmakare och dom har gett mig en offert på att renovera klockan för 4500kr. I detta ingår det såklart ordinarie service, men dom ville också renovera klockan, såväl visade som urtavla. Och det är här jag känner att jag nog vill konsultera forumet lite först. För när jag som referens ringer till Farfars Klocka och frågar, så låter han väldigt frågande till att röra såväl urtavla som visare, då det är i detta och den patina de besitter, som också värdet sitter.
Så, vem har rätt? Välrenommerad Urmakare i Kalmar eller Stockholm? ;)

Själv är jag lite kluven, för jag kan inte säga att jag är superglad i den patina som är på urtavlan idag, då den är uppenbart väldigt solblekt och på ena sidan ser det nästan ut som nått ”spillts” på urtavlan. Så i vågskålen ligger ”en riktigt snyggt renoverad vintageklocka som blir ”som ny” enligt urmakaren” eller ”en klocka med mycket patina som endast servas för att fungera och då eventuellt får ett högre värde?” Vad säger internet, vad hade ni gjort? Jag har för avsikt att behålla klockan och eventuellt låta den gå vidare till nån av mina söner i tex. studentpresent! (Det finns även en Zodiac klocka som är potentiellt presentmaterial till den som inte får Omegan)
 

Bilagor

  • BA5C0B56-776C-44D8-B1D5-DD8AA6090A63.jpeg
    BA5C0B56-776C-44D8-B1D5-DD8AA6090A63.jpeg
    445.6 KB · Visningar: 70
  • B4D7CE62-23AB-4369-BC33-11EF6000ACFE.jpeg
    B4D7CE62-23AB-4369-BC33-11EF6000ACFE.jpeg
    163.2 KB · Visningar: 63
  • 76792EC9-D000-4744-B009-F43CCFF5DF3B.jpeg
    76792EC9-D000-4744-B009-F43CCFF5DF3B.jpeg
    182 KB · Visningar: 56
  • 9469EFAC-EB0B-4185-BAD3-80943C8E65B2.jpeg
    9469EFAC-EB0B-4185-BAD3-80943C8E65B2.jpeg
    382.5 KB · Visningar: 65
  • 20D6A9E5-BBCE-492D-B9E3-B3C4A54EDB7F.jpeg
    20D6A9E5-BBCE-492D-B9E3-B3C4A54EDB7F.jpeg
    338.5 KB · Visningar: 66

Exxet

Rolex
Hej, lite ny på forumet, men har för en tid sen ärvt lite gamla klockor.
En av dessa klockor är en Omega Suverän 2400. Har haft den inne hos vår i Kalmar lokala klockexpert och certifierade Omega urmakare och dom har gett mig en offert på att renovera klockan för 4500kr. I detta ingår det såklart ordinarie service, men dom ville också renovera klockan, såväl visade som urtavla. Och det är här jag känner att jag nog vill konsultera forumet lite först. För när jag som referens ringer till Farfars Klocka och frågar, så låter han väldigt frågande till att röra såväl urtavla som visare, då det är i detta och den patina de besitter, som också värdet sitter.
Så, vem har rätt? Välrenommerad Urmakare i Kalmar eller Stockholm? ;)

Själv är jag lite kluven, för jag kan inte säga att jag är superglad i den patina som är på urtavlan idag, då den är uppenbart väldigt solblekt och på ena sidan ser det nästan ut som nått ”spillts” på urtavlan. Så i vågskålen ligger ”en riktigt snyggt renoverad vintageklocka som blir ”som ny” enligt urmakaren” eller ”en klocka med mycket patina som endast servas för att fungera och då eventuellt får ett högre värde?” Vad säger internet, vad hade ni gjort? Jag har för avsikt att behålla klockan och eventuellt låta den gå vidare till nån av mina söner i tex. studentpresent! (Det finns även en Zodiac klocka som är potentiellt presentmaterial till den som inte får Omegan)
Ingen expert på Omega men rör inte vare sig inte tavlan eller boetten, visarna har nog inte originallumen så dom kan lumas om för att matcha indexen, är allergisk mot gröna visare, men det är ju bara jag, om du vill att en klocka ska gå i arv så köp en ny klocka du gillar, använd och skicka vidare sen när det är dags för det.
Vet inte vilka släktingar du ärvt Omegan från, är det Far eller Mor/Farfar så serva verket ev. byt glas om det behövs.
 
Hej, lite ny på forumet, men har för en tid sen ärvt lite gamla klockor.
En av dessa klockor är en Omega Suverän 2400. Har haft den inne hos vår i Kalmar lokala klockexpert och certifierade Omega urmakare och dom har gett mig en offert på att renovera klockan för 4500kr. I detta ingår det såklart ordinarie service, men dom ville också renovera klockan, såväl visade som urtavla. Och det är här jag känner att jag nog vill konsultera forumet lite först. För när jag som referens ringer till Farfars Klocka och frågar, så låter han väldigt frågande till att röra såväl urtavla som visare, då det är i detta och den patina de besitter, som också värdet sitter.
Så, vem har rätt? Välrenommerad Urmakare i Kalmar eller Stockholm? ;)

Själv är jag lite kluven, för jag kan inte säga att jag är superglad i den patina som är på urtavlan idag, då den är uppenbart väldigt solblekt och på ena sidan ser det nästan ut som nått ”spillts” på urtavlan. Så i vågskålen ligger ”en riktigt snyggt renoverad vintageklocka som blir ”som ny” enligt urmakaren” eller ”en klocka med mycket patina som endast servas för att fungera och då eventuellt får ett högre värde?” Vad säger internet, vad hade ni gjort? Jag har för avsikt att behålla klockan och eventuellt låta den gå vidare till nån av mina söner i tex. studentpresent! (Det finns även en Zodiac klocka som är potentiellt presentmaterial till den som inte får Omegan)

Hej Simon
Det är lite som du beskriver att värdet lite sitter i originalutförandet! Men är det en släktklenod så bestämmer du helt själv hur du vill att klockan ska se ut! Tänk inte på vad du kommer få tillbaka på det!
Själv tycker jag tavlans patina är okej, tänk på att klockan är 80år! Tänk på vad den gått igenom...
Själv hade jag låtit bli att polera boetten och inte renoverat tavlan! Försökt att relumea visarna till en mer matchande färg aom liknar indexen! Men som sagt alla tycker vi olika kring klockorna vi bär, så utgå lite från vad du vill. Klockan kommer fortfarande ha ett värde, men kanske inte toppvärdering oavsett om den är servad eller inte!

Mvh Christoffer
 

iko

Panerai
2-Faktor
Hej, lite ny på forumet, men har för en tid sen ärvt lite gamla klockor.
En av dessa klockor är en Omega Suverän 2400. Har haft den inne hos vår i Kalmar lokala klockexpert och certifierade Omega urmakare och dom har gett mig en offert på att renovera klockan för 4500kr. I detta ingår det såklart ordinarie service, men dom ville också renovera klockan, såväl visade som urtavla. Och det är här jag känner att jag nog vill konsultera forumet lite först. För när jag som referens ringer till Farfars Klocka och frågar, så låter han väldigt frågande till att röra såväl urtavla som visare, då det är i detta och den patina de besitter, som också värdet sitter.
Så, vem har rätt? Välrenommerad Urmakare i Kalmar eller Stockholm? ;)

Själv är jag lite kluven, för jag kan inte säga att jag är superglad i den patina som är på urtavlan idag, då den är uppenbart väldigt solblekt och på ena sidan ser det nästan ut som nått ”spillts” på urtavlan. Så i vågskålen ligger ”en riktigt snyggt renoverad vintageklocka som blir ”som ny” enligt urmakaren” eller ”en klocka med mycket patina som endast servas för att fungera och då eventuellt får ett högre värde?” Vad säger internet, vad hade ni gjort? Jag har för avsikt att behålla klockan och eventuellt låta den gå vidare till nån av mina söner i tex. studentpresent! (Det finns även en Zodiac klocka som är potentiellt presentmaterial till den som inte får Omegan)
Inte för att sno tråden på något sätt men har du sett min tråd här?

Kan tillägga att jag är mycket nöjd med resultatet.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor


Har någon här sett baklocket på en sån där, ut och insida? Skruvboett, svensk text? Ser ut som vanliga 26X boetten framifrån.

Edit: tryckboett skymtas på den enda bild jag hittar av en påstådd O-30. Ingen särskild text syns. En marknadsföringsgrej av "vanliga" 2791?
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Har någon här sett baklocket på en sån där, ut och insida? Skruvboett, svensk text? Ser ut som vanliga 26X boetten framifrån.

Edit: tryckboett skymtas på den enda bild jag hittar av en påstådd O-30. Ingen särskild text syns. En marknadsföringsgrej av "vanliga" 2791?
Det är solklart ingen Suverän på annonsbilderna iallafall, boett ser ut som 50-tal. Tavla och visare stämmer inte överens med någon suverän konfiguration jag sett. Visst är det tillochmed applicerad Omega logga?
 

tdn-dk

Panerai
Har någon här sett baklocket på en sån där, ut och insida? Skruvboett, svensk text? Ser ut som vanliga 26X boetten framifrån.

Edit: tryckboett skymtas på den enda bild jag hittar av en påstådd O-30. Ingen särskild text syns. En marknadsföringsgrej av "vanliga" 2791?

Mon det er ref. 2639, den er der solgt mange af i Sverige?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Mon det er ref. 2639, den er der solgt mange af i Sverige?

Jaha, är det så kanske? Osäkert på bilderna vad det ska vara.

Här är en en auktionsfirma uppger är en o-30.Den ser ut som 2791.

 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Min första Suverän landade på lunchen idag. Mycket blekt tavla, men jag gillar den! Kul bonus med en låda också! Behöver lite rengöring och ett snyggare band, eller vad säger ni?
48DC1807-FE52-409E-BB96-F462CAC6D1E8.jpeg
4805F175-4A8E-47DF-9A18-D29C144E23C7.jpeg
75445384-A866-4F65-A6D7-C199FE5D1157.jpeg
 
Topp