• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Suverän samling

ace

Cartier
gammal-klocka-omega-2317545 (3).jpg

inte så många gilla på min suverän , personligen tycker jag tavlan skitläcke, sådär lite lagom skitig o andvänd, gillar ju orörda vintage ur :happyhappy: :cigar:
 

jastroem

Breitling
Hej
Vilken underbar samling och vilka fina foton!
Jag har en Omega Suverän som jag ärvt. Tyvärr har klockan reviderats på Omegafabriken här i Schweiz och fått en "modern" urtavla. Har Du kanske något tips på var jag kan hitta en passande urtavla och visare?
omega.jpg
 

remitauqa

Breitling
Snygg samling! Jag har en Omega Suverän från 1944. Någon som vet någonting om vad de har använt för att ge "nattlysande" visare? Jag tror nämligen att jag anar en konstant lume i mina visare och siffror - så jag funderar på om det var radium från början och att någon sedan har förbättrat med fosforescent färg?
 

Bilagor

  • DSC_2771-01-01.jpeg
    DSC_2771-01-01.jpeg
    159.5 KB · Visningar: 121

ConElPueblo

Panerai
Snygg samling! Jag har en Omega Suverän från 1944. Någon som vet någonting om vad de har använt för att ge "nattlysande" visare? Jag tror nämligen att jag anar en konstant lume i mina visare och siffror - så jag funderar på om det var radium från början och att någon sedan har förbättrat med fosforescent färg?

Flott Suverän!

Viserne er helt sikkert re-lumede, det er sværere at se på siffrorne... Godt arbejde med siffrorne, i så fald :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Hur går det med samlandet av CK 2400, har du hittat några nya tavelvarianter att komplettera din fantastiska samling med @tdn-dk ?
Jag har sammanställt de varianter jag sett på svenska auktionssajter, vissa kan vara lika men har patinerats så de ser ut att ha annan färg. Det kan säkert ha slunkit med någon ommålad också.

omega-suveran-dial-variations.jpg
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Hur går det med samlandet av CK 2400, har du hittat några nya tavelvarianter att komplettera din fantastiska samling med @tdn-dk ?
Jag har sammanställt de varianter jag sett på svenska auktionssajter, vissa kan vara lika men har patinerats så de ser ut att ha annan färg. Det kan säkert ha slunkit med någon ommålad också.

Kul sammanställning. Vill minnas att du skulle göra en större sammanställning kring 50-tals Seamaster också, är det på gång? :)
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Hur går det med samlandet av CK 2400, har du hittat några nya tavelvarianter att komplettera din fantastiska samling med @tdn-dk ?
Jag har sammanställt de varianter jag sett på svenska auktionssajter, vissa kan vara lika men har patinerats så de ser ut att ha annan färg. Det kan säkert ha slunkit med någon ommålad också.

omega-suveran-dial-variations.jpg

Snygg sammanställning. Bra jobbat!
Tror jag har en19de Suverän variant hemma. Tyvärr kronlös...
IMG_20190914_220618.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hur går det med samlandet av CK 2400, har du hittat några nya tavelvarianter att komplettera din fantastiska samling med @tdn-dk ?
Jag har sammanställt de varianter jag sett på svenska auktionssajter, vissa kan vara lika men har patinerats så de ser ut att ha annan färg. Det kan säkert ha slunkit med någon ommålad också.

omega-suveran-dial-variations.jpg
Bra jobbat! Sådant här som drivet klockintresset framåt!

Jag har bara en, som blivit brun men är en blandning av #2 och #3. Tyvärr är glaset smutsigt på insidan.
20190814_141811-01.jpeg
 

tdn-dk

Panerai
Hur går det med samlandet av CK 2400, har du hittat några nya tavelvarianter att komplettera din fantastiska samling med @tdn-dk ?
Jag har sammanställt de varianter jag sett på svenska auktionssajter, vissa kan vara lika men har patinerats så de ser ut att ha annan färg. Det kan säkert ha slunkit med någon ommålad också.

omega-suveran-dial-variations.jpg

Fint arbejde! Nej jeg har endast de 7 varianter, vil inte betala de beløb som de opnår på auktioner i dag. I gamle dage kunne jeg købe dem for 1.000-2.000 kr. :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Har haft dessa 2 av denna variant, möjligtvis lite ovanlig med guldfärgade visare...

20190915_030448.jpg
20190915_030056.jpg
Kul variant, har letat hårt på Kaplans där de flesta borde passerat men gått bet på dina två.
Bra jobbat! Sådant här som drivet klockintresset framåt!

Jag har bara en, som blivit brun men är en blandning av #2 och #3. Tyvärr är glaset smutsigt på insidan.
20190814_141811-01.jpeg
Se där. tycker din ser ut som nummer 3. Tyvärr fick jag inte upp min bild i önskad storlek. Får kolla hur det funkar med begränsningar vad gäller mått eller storlek på filer här. Gjorde den stor till må¨tten men med låg upplösning.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Fint arbejde! Nej jeg har endast de 7 varianter, vil inte betala de beløb som de opnår på auktioner i dag. I gamle dage kunne jeg købe dem for 1.000-2.000 kr. :)
Jag förstår precis, du har oftast ett väldigt fint skick på dina samlarobjekt och med tanke på vad CK2400 går för i dag skulle det bli dyrt.
 

trumpetera

Panerai
Har hämtat hem min Suverän som gärna vill vara med bland dessa fina exemplar. Det är en ref 2400-7 med serienummer 105xxxxx som daterar den runt 1945-46, fin tavelvariant på denna och skicket är helt ok förutom de fult relumade vusarna.:)

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Det går säkert att hitta rätt visare till den! Som du säger, jättefin tavelvariant- men nog är väl visarna fel modell, förutom att vara relumade?
 

Larstl

Omega
Riktigt fina Suverän! Tillsammans med Officer är det helt klart favoritvintage-Omegan. Kul att se alla olika urtavlor därtill!
 

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor
Klockvänner, tack för mycket trevlig läsning! Det finns ju flera Suverän(a)trådar här på forumet och tillsammans har de varit till stor nytta när jag satt mig in i historien kring denna speciella klocka. Jag kan särskilt tipsa om följande:



Nåväl, det här exemplaret kom till mig i samband med bodelning efter en släkting jag aldrig träffade:

IMG-5482.jpg IMG-5483.jpg
IMG-5484.jpg IMG-5485.jpg

Visst är det en CK 2400? Jag förstår det som att referensen är densamma oavsett tavla och boettlock, så länge vi snackar subsekund. Klockan är (ännu) inte servad i min ägo men jag undrar om inte kronan är utbytt. Vad säger ni? Stort tack!
 
Topp