• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega?

point1

Cartier
Ok, kom nu med inlägg som världens sämsta rubrik.
Saken är att jag inte hajar fascinationen med Omega. Jag tycker bara att dom är tråkiga och överprisade. Om man jämför med andra (Schweiziska) märken så framstår dom som ganska ointressanta. Rolex är ett märke som representerar framgång, Breitling likaså(visserligen inom dörrvaktsbranschen, Polisen, eller Göteborg). Andra märken har ofta ngt speciellt, men Omega?
Jo jag vet att det finns några kända personer som har haft Omega.
Det känns som det sista märket som jag skulle köpa.
Ni som fattar hypen kan upplysa mig.

Jag förstår inte riktigt, en intressant klocka är alltså ett märke som representerar framgång, och då nämner du av alla märken Breitling? Och Rolex?
 

Apansson

Torpare
Hype och hype. Jag tycker det är fina klockor i ett bra prisläge (runt 35-60k) - innan man bara börjar betala för exotiska material. De moderna co-axial-verken är sjukt driftsäkra och står emot det mesta i ett betydligt billigare prisläge än Rolex. Visst, det står inte Rolex på klockan, och i vissa avseenden kanske finishen på Rolex är snäppet vassare - men det bör den också vara med tanke på priserna.

Speedmastern är alltid speedmaster, kommer alltid vara legendarisk, men om vi bortser från den så har jag nog insett att jag alltid kommer vilja ha någon seamaster som en beater, som alltid hänger med och som man aldrig behöver vara rädd för att ha på sig. Jag skulle inte kalla min PO för en keeper, för keepers har vi lärt oss att det oftast inte existerar - men det kommer nog alltid finnas någon klocka som motsvarar den i lådan.

Är du ute efter något exotisk med fantastisk, oslagbar slutfinish är nog inte Omega något för dig (köp en VC eller Lange). Är du sugen på en Rolex ska du ha en Rolex.
Är du sugen på en vardagsklocka som du kan använda med hälsan, som alltid kommer hålla tiden grymt bra utan att kasta allt för mycket pengar på det så skulle jag säga att Omega är en riktig sweetspot på marknaden. Kanske inte så jävla fantasifullt - men så länge du är nöjd med klockan och faktiskt vågar använda den så är det ju ett bra köp, inte sant?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Än en gång, han köpte den inte. Han fick den. Det är de som köper klockan som är ovan beskrivna..
Det spelar väl för f-n ingen roll om de betalat för klockan eller inte. Om omega kan presentera en modell som klarar av månfärder (speedmaster var den enda klockan som fick godkänt i Nasas extrema tester. Alla andra gav upp inkl Rolex)
är god nog för presidenten av USA osv. ja, då har vi en jäkligt bra klocka. Case closed.
 

pederr

Cartier
"Det känns som det sista märket som jag skulle köpa." - ett starkt statement om vi ska vara riktigt petiga - går hela Ur&Penns kollektion före?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Har haft både en Speedmaster Pro och en Seamaster Chrono, och tycker nog Omega representerar ett bra värde för vad man får ( i alla fall fick innan de siktar på samma segment Rolex ligger i) för pengarna vid tillfället jag ägde modellerna.
Speciellt kopplingen med Nasa och rymdfärderna är lockande.
Tyvärr tycker jag man späder ut sin cred med otaliga "limited editions", vilket sänker märket lite för mig.
Fina tillskott som kommit hyfsat nyligen är Omega Speedmaster Dark Side Of the Moon, som är riktigt fin.
 

CyberAndre

Cartier
Så svårt att bemöta!
Jag försöker titta på alla klockor som om de var märkeslösa, först. Ta reda på så mycket som möjligt ur alla vinklar och vrår.
Har sett flera Omega som jag innerligt skulle vilja lägga beslag på.
 

CyberAndre

Cartier
Kom just på en sak. Av outgrundlig anledning kollade jag på Fashion TV. Kan vara ganska trevligt och avkopplande faktiskt. I vart fall dök just Omega upp i bakgrunden. Som klocknörd tappade jag allt fokus på modet, alla killar och tjejer och istället började undra över att detta märke fanns i bakgrunden. Som så många andra märken vet man inte alltid varför det är "rätt" eller "fel". Hela budskapet subliminalt blir dock att Omega är typ "rätt".
 

CyberAndre

Cartier
Jag har bara Omega-klockor och kommer aldrig bära något annat heller - hos Omega finner du en fantastisk historia med anor från 1840-talet, en mångsidig kollektion med klockor för alla smaker och tillfällen och så förstås de bästa serieproducerade urverken i världen. Livet är så kort och oförutsägbart - så varför nöja sig med något annat än Omega ? ;)

Vänligen
Forumets undersköterska - Omega keeps the time of my life

Kommer att kolla på bifogad länk.
Undrar dock varför du är så kategorisk, att bara Omega gäller för dig? Blir helt enkelt nyfiken!!
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Ok, Speedmastern är ganska trevlig men ändå skulle det kännas som en nödlösning för att man inte har råd med en Daytona. Men smaken är delad liksom.......
Man får ju helt klart ha sin egen åsikt. Min åsikt är dock att de tilltalar och lirar emot lite olika målgrupper.
Själv fastnade jag helt för Speedmasterns enormt tilltalande estistik med kritvita raka tydliga vitare emot en svart bakgrund. Där proportionerna känns som att de "stämmer". Index för varje timme är lika långa trots kronograf visarna, inget datum fönster som skall klämmas in.
Sedan är kruvaturen på boettan med dess olika texturer också enormt tilltalande lavsätt hur ljuset ligger på.
Om man då jämför dessa värden som jag uppskattar med Rolex Daytona så faller den kort, då jag upplever den som för rörig i förhållande till vad den åstadkommer.
Avseende bearbetnings finish och materialval må den mycket val vara högre på en Rolex, och prioriterar man det så kanske valet är enkelt.

Men för mig så faller en klocka in under att den skall uppskattas visuellt och sedan om det är en 10tkr/30tkr eller 60tkr klocka är av andra prioritering. En klocka man själv gillar och vill använda kommer ju alltid att personligen uppskattas högre, än den klockan som min granne ser upp till....
 

CyberAndre

Cartier
Det spelar väl för f-n ingen roll om de betalat för klockan eller inte. Om omega kan presentera en modell som klarar av månfärder (speedmaster var den enda klockan som fick godkänt i Nasas extrema tester. Alla andra gav upp inkl Rolex)
är god nog för presidenten av USA osv. ja, då har vi en jäkligt bra klocka. Case closed.
Sorry. Case opened. Det blir av samma anledning hemskt och fruktansvärt obehagligt att ta till sig att Japanska Seiko verkligen testar och står för sina resultat. De jobbar på modeller just nu som kvalificerar sig på både djupt vatten och rymden. På riktigt. :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Sorry. Case opened. Det blir av samma anledning hemskt och fruktansvärt obehagligt att ta till sig att Japanska Seiko verkligen testar och står för sina resultat. De jobbar på modeller just nu som kvalificerar sig på både djupt vatten och rymden. På riktigt. :)
Vad är problemet med det? Jag bryr mig inte om vilket märke, gör de bra klockor så förtjänar de respekt. Vilket oxå seiko gör. Men det bevisar bara okunnighet när TS pissar på ett klockmärke så här... Sen vad var och en köper är helt upp till sig själv.
 

fc2

Rolex
Omega gjorde under en tid riktigt fina klockor, och tillsammans med Lemania satt det riktiga juveler (höhö) i. Ta bara följande verk: 321, 910, 564, 752, 30 T2 RG, 980 etc. De har en mängd First's i historien, varav den första tourbillonen i ett armbandsur. De har en historia pepprad med fantastiska bedrifter där månjobbet är det mest kända. Men blanda inte ihop märkets historia med senare tiders LE's, Bond-träsket eller ETA-verken.

Jag har full förståelse om man idag inte ser upp till Omega och tycker att mycket av deras marknadsföring känns påhittad men blanda inte ihop detta med deras fina historia fram till ca 1975-1980.

Personligen gillar jag det mesta Omega gjorde från tiden de slog sig samman med Lemania tills dess att de började producera klockor för massorna någon gång sent 70-tal.
 
Topp