• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omegabutiken i Stockholm, någon som har handlat där?

Är det någon som har handlat i den nya Omegabutiken i Stockholm? Frågar eftersom jag är intresserad av att köpa en AT. Brukar alltid handla hos Krons och fått hyggliga rabatter flera gånger men de har ju tappat Omega nu tyvärr. Bor i Spanien och väljer mellan att köpa här eller i Sthlm beroende på hur möjligheterna till rabatt är. Hört att de flesta märkens egna butiker aldrig ger rabatter?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det är väl just det som är syftet med de egna butikerna, att stävja utförsäljningar med 20-30% rabatt som i deras ögon urvattnar varumärket. Har du möjlighet att handla i Spanien och det fortfarande finns fristående återförsäljare så får du garanterat ett bättre pris där än i Omegas egna butik i Stockholm.

Med det sagt så har många (samtliga svenska?) auktoriserade återförsäljare blivit av med möjligheten att sälja Omega och bl.a. Krons och Bo Berggren har därför haft utförsäljning av Omega så det kan ändå vara värt att ringa runt. 🙂
 

gish

Breitling
Om du har möjlighet kan du åka till Uppsala och handla på Bergströms. Möjligt att det är ett annat förhandlingsläge där.
 

Narnia

Omega
Du har säkert stenkoll på detta, men eftersom kronan knappt är värd ett skit längre så borde det ju vara lönt att handla i Sverige av den anledningen. Bara där har du en fin rabatt, om du i övrigt jobbar euro.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Det finns ju också den möjligheten att de som fortfarande säljer Omega har förbundit sig att inte ge rabatt. Blir de påkomna att göra det blir de troligen av med agenturen.
 
Tack för svar. Säkert en trevlig butik men tillbaka till ursprungsfrågan så tolkar jag det som att det inte ens är lönt att testa att få någon sorts rabatt där.
 
Jag var faktiskt förbi Omega på Biblioteksgatan i Sthlm. Tänkte att jag skulle ge dem en chans innan min tid på Nymans.

Jösses!! Mötte två av de sämsta säljarna någonsin.
De var trevliga och ville gärna att jag skulle prova klocka, men de verkade inte kunna något om sina produkter. Jag frågade efter en Deville (klassisk) i guld. De fortsatte att peka på en Tresor trots att jag påpekade att det inte är samma klocka som jag menade… flera gånger. De hade däremot en i stål. När jag påpekade att jag var ute efter den fast i guld säger tjejen att hon inte tror att den finns i guld 😳
De fattade inte. Klockan finns ju på webbsidan.
Att jag som kund, som inte ens är påläst på Omega, får rätta dem om vad de faktiskt har i sin katalog, är pinsamt.
Sen försöker de ändå visa en annan svulstig klocka i guld, trots att jag sagt flera gånger att jag var ute efter en dress watch.
Ingen pratade heller svenska.

Gick in på Nymans till min bokade tid. Superkunnig säljare. Perfekt köpupplevelse.
Är säker på att han hade kunnat gå in på Omega-butiken och kört cirklar runt Omega-säljarna.
 

ThomasP

Cartier
2-Faktor
Har liknande erfarenheter som ovan. Trevliga, men tyvärr väldigt dålig koll på sina produkter.

Spontant besök och ville mest kika lite på en Seamaster Heritage och hur den satt på handleden. Förklarande för säljaren vad jag var ute efter och blir visad till montern med Diver 300. Påpekade på nytt att det var Heritage-linjen "dykarna som har ett äldre stuk" som jag vill se på, men fick till svar att något sådant hade de inte. Hittade själv fram till rätt monter och pekade ut vad jag var intresserad av, men säljaren envisades med att plocka fram en Diver 300. Ursäktade mig med att jag behövde passa en tid och lämnade... väldigt svårt att se mig göra något köp där.
 

Prefab

Cartier
Inte heller så imponerad. Var in och provade bla Speedmaster 57 och bästa argumentet för att jag borde köpa den gröna var att jag bar en grön jacka. Alternativt borde jag köpa en blå eftersom jag (enligt säljaren) ser ut som George Clooney (Nej! Det gör jag verkligen inte!!!) och han minsann bär en blå. Hmm liksom... Kändes lite ytligt.
 

Ivar31

Cartier
Har varit inne på ett första besök och har samma ytliga känsla. Undrade om de nya 38mm Aqua Terrorna som aldrig verkar komma ut i butik. Fick ett väldigt osäkert svar om att det ev blir till sommaren.

I samma andetag propsades det på att jag skulle prova en Speedy 57 med motiveringen att den var grön, som min tröja… Nej, inte imponerad, dessutom bara engelsktalande ”säljare”.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag var faktiskt förbi Omega på Biblioteksgatan i Sthlm. Tänkte att jag skulle ge dem en chans innan min tid på Nymans.

Jösses!! Mötte två av de sämsta säljarna någonsin.
De var trevliga och ville gärna att jag skulle prova klocka, men de verkade inte kunna något om sina produkter. Jag frågade efter en Deville (klassisk) i guld. De fortsatte att peka på en Tresor trots att jag påpekade att det inte är samma klocka som jag menade… flera gånger. De hade däremot en i stål. När jag påpekade att jag var ute efter den fast i guld säger tjejen att hon inte tror att den finns i guld 😳
De fattade inte. Klockan finns ju på webbsidan.
Att jag som kund, som inte ens är påläst på Omega, får rätta dem om vad de faktiskt har i sin katalog, är pinsamt.
Sen försöker de ändå visa en annan svulstig klocka i guld, trots att jag sagt flera gånger att jag var ute efter en dress watch.
Ingen pratade heller svenska.

Gick in på Nymans till min bokade tid. Superkunnig säljare. Perfekt köpupplevelse.
Är säker på att han hade kunnat gå in på Omega-butiken och kört cirklar runt Omega-säljarna.
Bedrövligt. På tal om att vattna ur ett varumärke 😵
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Har varit inne på ett första besök och har samma ytliga känsla. Undrade om de nya 38mm Aqua Terrorna som aldrig verkar komma ut i butik. Fick ett väldigt osäkert svar om att det ev blir till sommaren.

I samma andetag propsades det på att jag skulle prova en Speedy 57 med motiveringen att den var grön, som min tröja… Nej, inte imponerad, dessutom bara engelsktalande ”säljare”.
Det e ju lite underligt att bara ha engelsktalande.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Det e ju lite underligt att bara ha engelsktalande.
Kanske personal som inte talar svenska utan engelska känns exklusivt för vissa? Är personalen riktigt duktig på engelska (eller har det som modersmål) så är dom också i ett slags språkligt överläge mot flertalet kunder. Känns iaf som det finns en tanke bakom detta snarare än att dom inte lyckades hitta svensktalande personal.

Helt klart är dessa butikers målgrupp inte oss klocknördar utan sällanköpare som har pengar över och vill unna sig en fin klocka och med noll koll på att priserna traditionellt varit förhandlingsbara hos många AD. Turister är en annan målgrupp, såna från utanför EU som kan lyfta momsen. Dom kommer aldrig till Sundbyberg men Biblioteksgatan passerar dom ju.
 
Senast ändrad:

tol

Breitling
Kanske personal som inte talar svenska utan engelska känns exklusivt för vissa? Är personalen riktigt duktig på engelska (eller har det som modersmäl) så är dom också i ett slags språkligt överläge mot flertalet kunder. Känns iaf som det finns en tanke bakom detta snarare än att dom inte lyckades hitta svensktalande personal.

Helt klart är dessa butikers målgrupp inte oss klocknördar utan sällanköpare som har pengar över och vill unna sig en fin klocka och med noll koll på att priserna traditionellt varit förhandlingsbara hos många AD. Turister är en annan målgrupp, såna från utanför EU som kan lyfta momsen. Dom kommer aldrig till Sundbyberg men Biblioteksgatan passerar dom ju.
Angående engelska, jag tror att det är väldigt mycket turister som besöker "lyxbutikerna" på Biblioteksgatan.
 

FlipSwede

Rolex
Så är det men svenskar i lite yngre år är väl ändå tillräckligt bra på engelska?
Det får väl ses som en merit att kunna andra språk än svenska flytande när man jobbar med internationella lyxprodukter?

Många av butikerna runt Stureplan har mandarin/kantonesetalande.
Thai förekommer mer och mer. Tagalog och urdu har jag också hört talas.
Dessa säljare har inte talat svenska eller såpass dålig att engelska varit naturligt.

Men självklart ska det finnas personal som talar landets språk för den som vill kommunicera på sitt modersmål.
Nu är ju inte du TS. Men det var väl bara att fråga efter en svenskspråkig person om engelskan kändes obekväm?

Om de då svarat att en sådan inte fanns tillgänglig hade jag mer förstått kritiken
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Det får väl ses som en merit att kunna andra språk än svenska flytande när man jobbar med internationella lyxprodukter?

Många av butikerna runt Stureplan har mandarin/kantonesetalande.
Thai förekommer mer och mer. Tagalog och urdu har jag också hört talas.
Dessa säljare har inte talat svenska eller såpass dålig att engelska varit naturligt.

Men självklart ska det finnas personal som talar landets språk för den som vill kommunicera på sitt modersmål.
Nu är ju inte du TS. Men det var väl bara att fråga efter en svenskspråkig person om engelskan kändes obekväm?

Om de då svarat att en sådan inte fanns tillgänglig hade jag mer förstått kritiken
Har varit inne på ett första besök och har samma ytliga känsla. Undrade om de nya 38mm Aqua Terrorna som aldrig verkar komma ut i butik. Fick ett väldigt osäkert svar om att det ev blir till sommaren.

I samma andetag propsades det på att jag skulle prova en Speedy 57 med motiveringen att den var grön, som min tröja… Nej, inte imponerad, dessutom bara engelsktalande ”säljare”.
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Det får väl ses som en merit att kunna andra språk än svenska flytande när man jobbar med internationella lyxprodukter?

Många av butikerna runt Stureplan har mandarin/kantonesetalande.
Thai förekommer mer och mer. Tagalog och urdu har jag också hört talas.
Dessa säljare har inte talat svenska eller såpass dålig att engelska varit naturligt.

Men självklart ska det finnas personal som talar landets språk för den som vill kommunicera på sitt modersmål.
Nu är ju inte du TS. Men det var väl bara att fråga efter en svenskspråkig person om engelskan kändes obekväm?

Om de då svarat att en sådan inte fanns tillgänglig hade jag mer förstått kritiken
Ser det som en ren självklarhet att man har personal som pratar svenska.
 

pederr

Cartier
Har liknande erfarenheter som ovan. Trevliga, men tyvärr väldigt dålig koll på sina produkter.

Spontant besök och ville mest kika lite på en Seamaster Heritage och hur den satt på handleden. Förklarande för säljaren vad jag var ute efter och blir visad till montern med Diver 300. Påpekade på nytt att det var Heritage-linjen "dykarna som har ett äldre stuk" som jag vill se på, men fick till svar att något sådant hade de inte. Hittade själv fram till rätt monter och pekade ut vad jag var intresserad av, men säljaren envisades med att plocka fram en Diver 300. Ursäktade mig med att jag behövde passa en tid och lämnade... väldigt svårt att se mig göra något köp där.
Är inte ett argument för märkesbutiker att de ska hålla ett större sortiment så att du faktiskt kan klämma på klockan. Faktiskt lite humor då de hade klockan, men att säljarna inte hade koll på det.
 

Thompa700

Omega
Men vilken lam tråd detta blev. Först lite jobbigt; är det en bra butik? Sedan: De pratar inte Svenska och kan nog nästan inget alls om Omega? Och så räddningen; de kan faktiskt Svenska! Några i personalen Åtminstone... Tänk på Kineserna Gudbevars! Mycket pengar där!

För egen del kunde jag inte bli mer klock-avtänd.
Dessa "monobrand-stores" symboliserar allt jag föraktar med de ideal som tycks råda på en del håll i branschen: En strävan efter monopol, exklusivitet och ett helt fantastiskt sug mot det enda sanna målet; TJÄNA MAX KULOR!

Jag är säker på att många inte håller med mig, eller ens förstår vad jag skriver, men det är ok.
Jag blev bara tvungen att lägga hela fem minuter av min dyrbara tid på detta.
För att jag helt enkelt älskar hantverket, och känslan av något som kanske, kanske kan vara lite genuint. Inte bara en butik på en fin gata i Stockholm som vill kränga på folk grön, eller blå, eller vad det nu är för färg på urtavlan-klockor.
 

FlipSwede

Rolex
Men vilken lam tråd detta blev. Först lite jobbigt; är det en bra butik? Sedan: De pratar inte Svenska och kan nog nästan inget alls om Omega? Och så räddningen; de kan faktiskt Svenska! Några i personalen Åtminstone... Tänk på Kineserna Gudbevars! Mycket pengar där!

För egen del kunde jag inte bli mer klock-avtänd.
Dessa "monobrand-stores" symboliserar allt jag föraktar med de ideal som tycks råda på en del håll i branschen: En strävan efter monopol, exklusivitet och ett helt fantastiskt sug mot det enda sanna målet; TJÄNA MAX KULOR!

Jag är säker på att många inte håller med mig, eller ens förstår vad jag skriver, men det är ok.
Jag blev bara tvungen att lägga hela fem minuter av min dyrbara tid på detta.
För att jag helt enkelt älskar hantverket, och känslan av något som kanske, kanske kan vara lite genuint. Inte bara en butik på en fin gata i Stockholm som vill kränga på folk grön, eller blå, eller vad det nu är för färg på urtavlan-klockor.
Vad skulle butikens syfte vara om inte att tjäna maximalt på sina varor?
 
Topp