• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OMEGAHJÄLP!

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
TJENA VINTAGE KS.
Haft besök av en bekant på jobbet idag. Han har alltid en massa vintage Omega till salu, senast på kaplansauktionen. Och såklart även idag. Det var framförallt två stycken jag tyckte var intressanta (se bilder nedan).
MEN! Jag har för dålig koll på ämnet. Hjälp mig att avgöra om det här är något att hänga i granen alls. Jag tyckte de var fina, och jag skulle behöva en vintage omega att varva med. Båda är i vad jag kan se på ytan bra skick. Insidan har jag inte sett på någon utav dom. Glasen ska vara bytta på båda tror jag... Om jag hörde rätt i stressen. Nämn gärna vad ni tycker vore ett rimligt pris att ge för klockorna också, om ni har en uppfattning.
----------------------
image.jpeg

image.jpeg

-Är mest sugen på denna, en constellation, (cal 561) väldigt fin boett, inga direkta spår av bruk osv. Lite patina på tavla (runt 7). Vilket jag bara tycker är charmigt. Så det är främst den jag vill få fram info om. Tyvärr dålig bild i ena vinkeln, och ingen bild på baksidan. Kommer med orginalbox (inte de i bakgrunden såklart).
----------------------------------
image.jpeg

-Den andra, en seamaster (cal 591), guld på stål, var också fin men tilltalade mig väl egentligen inte lika mycket. Men kul ändå och höra om någon tycker att denna skulle vara ett bättre köp än constellation av någon anledning. Inga tillbehör.

Så vad tror ni?! Jag har handlat utav honom en gång förut, då var det bra affär. Men just de här äldre omegorna har jag ingen koll på. Ser det ut att vara legit/bra?! Med det lilla ni kan se och läsa?

Avslutningsvis en bild på båda:
image.jpeg


HJÄLP! -tack på förhand!
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Jag tycker båda ser väldigt fina ut! Men det är ju alltid det där med hur insidan ser ut och hur klockan går. Jag utgår från att de båda fungerar fint så... 6-7.000 kr för båda? Jag har inte jättebra koll på vintage Omega, så du får ta mitt pris med en nypa salt (någon annan har säkert bättre koll), men dom brukar ju gå för 3-4.000 kr styck på något enklare armband. Osäker dock om Constellation skulle vara dyrare. Vet att "Pie Pan" brukar vara rätt mycket dyrare.
 

rogart-63

Patek
Har inte koll på Constallation men har för mig att Calendermodellerna brukar vara populära . Ser fina ut bägge två men? Lite väl fina? Polerade boetter? Är glaset original? Hur ser det ut under locket? Har dom blivit servade? Såna frågor man ställer sig? Om jag inte är helt fel ute så har Seamastern fel krona? Ingen stor sak kanske?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Har inte koll på Constallation men har för mig att Calendermodellerna brukar vara populära . Ser fina ut bägge två men? Lite väl fina? Polerade boetter? Är glaset original? Hur ser det ut under locket? Har dom blivit servade? Såna frågor man ställer sig? Om jag inte är helt fel ute så har Seamastern fel krona? Ingen stor sak kanske?


Glaset ska vara bytt på constellationen. Ska kolla upp polering, men det känns verkligen som att det ska vara polerat, då den är väldigt fin i skicket. Den är relativt nyservad enligt säljaren. MEN lite därför jag är osäker, eftersom de är mycket fina. Den har ju lite patina som sagt. Vilket känns betryggande på något jävla vänster.

Bra med kronan, ska kolla upp det. Även om constellationen känns mer relevant för mig. Tack!!
 

Kowalski

Omega
Connies är i mitt tycke överlag väldigt trevliga klockor med fit&finish som är flera snäpp upp från seamasters vilket inte riktigt verkar speglas i prisbilden alla gånger. Seamastern kanske ligger på 2500-3000 om den funkar, lite lägre än motsvarande stålis. Connien med box kanske 4500-5500.
Svårt att se på bilderna, men jag är på rogarts linje, framförallt connien verkar ha haft ett ohälsosamt förhållande med en bandslip i närtid, bandhornen ser lite väl vaga ut
 

Kowalski

Omega
Just det, baksidan på Connies är en bra indikator på hårdhänt polering - stjärnorna över observatoriet brukar försvinna rätt fort.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Connies är i mitt tycke överlag väldigt trevliga klockor med fit&finish som är flera snäpp upp från seamasters vilket inte riktigt verkar speglas i prisbilden alla gånger. Seamastern kanske ligger på 2500-3000 om den funkar, lite lägre än motsvarande stålis. Connien med box kanske 4500-5500.
Svårt att se på bilderna, men jag är på rogarts linje, framförallt connien verkar ha haft ett ohälsosamt förhållande med en bandslip i närtid, bandhornen ser lite väl vaga ut
Nej, samtida Sseamasters på 50-talet var inte flera snäpp lägre i kvalitet. Framförallt är det viktigt att definiera år då Seamasters började på topp för att sedan sakta sjunka i kvalitet.
 

Kowalski

Omega
Nej, samtida Sseamasters på 50-talet var inte flera snäpp lägre i kvalitet. Framförallt är det viktigt att definiera år då Seamasters började på topp för att sedan sakta sjunka i kvalitet.
Nej, inte i kvalitet. Men constellation introducerades som en flaggskeppsserie (-52?) och var väl alltid chronometercertade med liiite mer påkostade boetter, tavlor e.t.c. Det är ju när modellserier åldras och "degraderas" det blir rörigt, precis som du säger med seamasters, samma sak hände väl med constellations framåt slutet -70-tal?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej, inte i kvalitet. Men constellation introducerades som en flaggskeppsserie (-52?) och var väl alltid chronometercertade med liiite mer påkostade boetter, tavlor e.t.c. Det är ju när modellserier åldras och "degraderas" det blir rörigt, precis som du säger med seamasters, samma sak hände väl med constellations framåt slutet -70-tal?
Ja, jo, men jag tycker nog att man kan anse att de båda linjerna höll samma kvalitet ursprungligen. Fanns ju även kronometercertifierade Seamasters på 50-talet. Största skillnaden var just utseendet. Sedan kan säkert tex den sk. dog leg Constellationboetten ha varit lite dyrare att tillverka.
 

Kowalski

Omega
Ja, jo, men jag tycker nog att man kan anse att de båda linjerna höll samma kvalitet ursprungligen. Fanns ju även kronometercertifierade Seamasters på 50-talet. Största skillnaden var just utseendet. Sedan kan säkert tex den sk. dog leg Constellationboetten ha varit lite dyrare att tillverka.
Absolut, inga jätteskillnader att peka på. Lite som Skoda/Seat/VW/Audi, kanske? Inga större skillnader egentligen, men nåt är det (och säg till en märkesfanboy att det är same same och det tar hus i helvete...)
Jag kan tycka om de omegor jag har eller har tittat på att den där lilla skillnaden är det som gör att connies väldigt, väldigt sällan har den där mellanmjölkigheten som drabbar en del seamasters.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Absolut, inga jätteskillnader att peka på. Lite som Skoda/Seat/VW/Audi, kanske? Inga större skillnader egentligen, men nåt är det (och säg till en märkesfanboy att det är same same och det tar hus i helvete...)
Jag kan tycka om de omegor jag har eller har tittat på att den där lilla skillnaden är det som gör att connies väldigt, väldigt sällan har den där mellanmjölkigheten som drabbar en del seamasters.
Jag pratar om de tidiga 50-talarna, väljer en sådan framför en Constellation varje dag i veckan. Men det är ju tycke och smak. Någon direkt kvalitetsskillnad kan jag inte se mellan dem. Största skillnaden är att Seamastern är lite sportigare och typ vattentät.
 

Kowalski

Omega
Då är jag med. Den Hexagon är spekulant på är mer en tidig 60-talare och då hade väl seamasterserien börjar vattnas ur med en störtflod av trevliga men småtråkiga pjäser. Tror man kan hitta ganska snarlika seamasters, men som inte riktigt har "det", i mina ögon.
On topic: Trevlig klocka som sagt, med viss reservation för poleringen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Då är jag med. Den Hexagon är spekulant på är mer en tidig 60-talare och då hade väl seamasterserien börjar vattnas ur med en störtflod av trevliga men småtråkiga pjäser. Tror man kan hitta ganska snarlika seamasters, men som inte riktigt har "det", i mina ögon.
On topic: Trevlig klocka som sagt, med viss reservation för poleringen.
Ja nu när du säger det ser det inte riktigt ut som 50-tal nej. Den har ju även en Seamasterkrona. Det var väl där någon gång jag tycker Seamasterserien tappade stilen och byggkvalitén.
 

Icaras

Rolex
Ja nu när du säger det ser det inte riktigt ut som 50-tal nej. Den har ju även en Seamasterkrona. Det var väl där någon gång jag tycker Seamasterserien tappade stilen och byggkvalitén.
Håller med. Tycker nog att det mesta efter Seamaster 30 (~'62) gick utför eller rättare sagt tappade sin typiska stil.

Finns ju förvisso guldkorn hela vägen men desto färre än längre bak i tiden:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Håller med. Tycker nog att det mesta efter Seamaster 30 (~'62) gick utför eller rättare sagt tappade sin typiska stil.

Finns ju förvisso guldkorn hela vägen men desto färre än längre bak i tiden:)
Fast seamaster 30 är ju rätt tråkig... Tycker nog att hela serien spretar rätt rejält, men att som du säger så finns det guldkorn längs hela vägen.
 

Icaras

Rolex
Fast seamaster 30 är ju rätt tråkig... Tycker nog att hela serien spretar rätt rejält, men att som du säger så finns det guldkorn längs hela vägen.
Ja nu när du säger det, är det mest den svarta Seamaster 30 som jag gillar riktigt mycket, boetten är inte särskilt rolig när jag tänker efter.
Gillar till exempel denna som jag har i lådan, 70-talare. Har dessvärre inte fått tillräckligt med handledstid (få bilder dessutom...) :oops:

IMG_20131231_155209.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja nu när du säger det, är det mest den svarta Seamaster 30 som jag gillar riktigt mycket, boetten är inte särskilt rolig när jag tänker efter.
Gillar till exempel denna som jag har i lådan, 70-talare. Har dessvärre inte fått tillräckligt med handledstid (få bilder dessutom...) :oops:

IMG_20131231_155209.jpg
Tråkig kanske var en överdrift. Den känns ju inte så toolig, men för den som vill ha en vintage omegadressare funkar den väl ok.
Din klocka var verkligen ett guldkorn, tufft med integrerad länk. :)
 
Topp