• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omegas heliumventiler

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
När vi ändå är inne på heliumventiler, är det någon som har en sprängskiss/förklaring på hur Rolex HEV fungerar?
 

jabla

Sarlacc
Bidrar med två inlägg om heliumventilens funktion från i somras.

Jag skrev:

Många teorier om heliumventilen så jag bidrar med ytterligare en
Prestigefyllda dykarur har en detalj som inte finns på vanliga vattentäta klockor, en heliumventil. Den är till för att släppa ut helium ur klockan.
Bakgrund
Dykare som arbetar längre perioder under vatten vistas i tryckkammare mellan arbetspassen och även efter arbetet när de ska anpassa sig till ett lägre tryck på marken. I tryckkammaren finns helium i luften och den tränger in i klockan fast den är vattentät (gastät). Heliummolekylen är så liten att den tar sig förbi tätningarna. När sedan dykarna har arbetat färdigt och lämnar livet i tryckkammaren/vattnet kan inte de helium som trängt in i klockan ta sig ut så fort och kommer därmed att spränga klockan. Detta har OMEGA (Seamaster Professional) och ROLEX (Sea-Dweller) bland andra löst med en heliumventil.
Omegas modell har en skruvad krona på heliumventilen som ska skruvas ut när övertrycket ska släppas ut.



Och yonsson skrev:

Nu har det snurrats till lite här. Även jag uttryckte mig oklart.
Helium finns i tryckkammaren där man anpassar sig till det höga (över)tryck som finns på djup under 150/200m.
Heliumet tränger in i klockan eftersom övertrycket blir större än klockans packningar klarar ar.
När man har simmat färdigt och ska upp till ytan igen är det dags för dekompression. Denna tar flera dagar och görs i en torr tryckkammare. Då anpassas trycket gradvis i tryckkammaren tills trycket når det normaltryck som finns på havsytenivå.

UNDER DENNA TID expanderar heliumet som trängt in i klockan då klockan befann sig i tryckkammaren under 200m. Klockan är så tät att det helium som kom in under det höga trycket inte kan komma ut igen och därför trycks glaset ut av övertrycket i klockan. Det finns olika sätt att lösa detta på.
1: Manuell HEV (som på Omega PO)
2: Automatisk HEV (som i Rolexar)
3: En glaspackning som inte släpper in helium (som på Seiko marinemaster-modellerna)
4: Skruva ut kronan under dekompression.

Som sagt: Detta är ett ickeproblem, för ingen här kommer syssla med SAT-dykning.

Edit: Snyggt. Jag skrev exakt samma sak som Jabla :facepalm:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om man känner stor osäkerhet på om manuell eller automatisk heliumventil är bäst så kan man skaffa en Glycine Lagunare 3000. Den har både och.



Saknar den nästan lite...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
På ämnet: En helt meningslös funktion. För 99,99% av alla klockanvändare kommer behovet aldrig uppstå och de övriga 0,11% kan lika gärna skruva ut kronan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klockor utan ventil skall INTE användas för dykning i kammare. Luftblandningen man använder kommer tränga in i klockan och hittar sedan inte ut igen tillräckligt snabbt vid dekompression vilket leder till att klockan får ett relativt högt tryck. Detta kan i sin tur innebära att den sprängs.
Din klocka klarar 2000 vatten meter.

Vill poängtera att detta inte stämmer. Vissa klockor är heliumsäkra även utan He-ventil då de har andra packningar som inte släpper in helium.
 
Topp