• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 378 53.7%
  • Hesalit

Röster: 326 46.3%

• Totala väljare
    704
Tackar... Är mkt nöjd med beslutet att köpa till stållänk. Läderbandet som satt på har sedan köpet legat och samlat damm i boxen.

Är min första Omega och herregud vad jag älskar den. Har alltid föredragit lite större klockor så denna känns inte klumpig. Men nog är den stor alltid.

Måste tillägga att gångreserven på 60 timmar är riktigt imponerande. Den blå urtavlan samt detaljer i roséguld är en underbar kombo.

Som du förstår är jag nöjd... Mkt nöjd...
Tack för responsen.
Lite nyfiken, får man fråga om ålder, stil, yrke ?

image.jpeg
Någon mer än jag som noterat att skruvarna sitter lite olika djupt på smpc?

mvh Robin
Tror det har att göra med hur hårt skruvarna är dragna, kolla så att de inte är påväg ut! :)

Det slog mig precis idag att jag missat att både jag och damen är ett år äldre än jag hade i huvudet. Damen fyller alltså 30 i April!

Då en annan har ett gediget intresse för klockor känns det som en bra present att ge. Skulle gärna vilja lägga mig runt max 20k och vid lite snabb googling tycker jag AT quartz ser riktigt vass ut. Men verkar lite svårt med storlek. Tror hon skulle tycka 30mm är för litet så är nog runt 36mm som skulle passa bäst.

Hittade denna ref men den säljs ju inte längre 2518.30.00

Hon har nämnt att hon skulle vilja ha en klocka i stål på länk och med ljus tavla.

Alternativ? Är lite lost på Omegas referenser.

Väl mött :)
En Constellation tror jag skulle passa perfekt, nu var denna specifikt med svart urtavla men hittas utan problem med vit om man nu vill det :)
1DC65406-A8C6-4F09-ABDF-220D8DCE3D45.png

Jag har kollat och nej, dom är åtdragna ordentligt.... Märkligt :)
Kan ju vara så att det inte går att skruva de ända in så långt som det går, skruvar man först in skruv 1 så långt det går så kanske pinnen i mitten förskjuts längre åt andra sidan vilket gör att skruv 2 inte går ända in.

Kan ju vara så att det inte går att skruva de ända in så långt som det går, skruvar man först in skruv 1 så långt det går så kanske pinnen i mitten förskjuts längre åt andra sidan vilket gör att skruv 2 inte går ända in.

Tack för ditt engagemang :)

Verkstaden inte så, då halvlänkens skruvar är inskruvade mer än skruvarna bredvid på bägge sidor.
Det är nog helt enkelt borrat med någon tiondels mm skillnad här och där. Inget som syns eller stör egentligen, har ju ägt klockan sen sommaren 16 och jag märkte det igår :)

Fan vad snygg den är.. otroligt glad över vetskapen utav att jag faktiskt har en SM300
Känns som om jag vill vill behålla min svarta och inte gå på den blå modellen när jag ser andra lyckliga ägare!

Ja, den är med på min - och säkert många andras - önskelista. Hade jag varit något mer bemedlad hade jag inte tvekat på att införskaffa en med detsamma!

Fan vad snygg den är.. otroligt glad över vetskapen utav att jag faktiskt har en SM300
Känns som om jag vill vill behålla min svarta och inte gå på den blå modellen när jag ser andra lyckliga ägare!

Tack :) !
Visst är den bra :) fick min av frugan i bröllopspresent i somras , hon valde ut den själv. den hade passerat mig helt obemärkt innan dess. Tur frugan har bra smak :D

Det var verkligen en fin bröllopspresent! Finaste som finns när ens andra hälft stöttar ens intressen :)
Önskar Er all lycka !
Ja verkligen :) Har dragit ner frun i klockträsket också så hon är helt med på banan :D kul med ett gemensamt intresse :)
Tack så mycket !

Tack för ditt engagemang :)

Verkstaden inte så, då halvlänkens skruvar är inskruvade mer än skruvarna bredvid på bägge sidor.
Det är nog helt enkelt borrat med någon tiondels mm skillnad här och där. Inget som syns eller stör egentligen, har ju ägt klockan sen sommaren 16 och jag märkte det igår :)
Precis, så kan det va men det känns ju ändå konstigt att det är borrat olika. På min tycker jag nog faktiskt att alla skruvar sitter lika djupt, utom skruvarna som fäster i ändlänken. Finns väll säkert någon anledning till detta :)

Precis, så kan det va men det känns ju ändå konstigt att det är borrat olika. På min tycker jag nog faktiskt att alla skruvar sitter lika djupt, utom skruvarna som fäster i ändlänken. Finns väll säkert någon anledning till detta :)

På min sitter dom 4 skruvarna i ändlänkarna exakt lika djupt :)

Det finns väl en liten marginal helt enkelt.

Ingen annan med en smpc som vill kika lite?

Byta ut länk på omega seamaster?

Hej alla!

Jag går i köptankar inför min första "riktiga" klocka. Jag funderar på att slå till på en Omega Seamaster (Bond-versionen). Det finns ju rätt många av dem som cirkulerar på internet i varierande kvalité. Jag har fått nys på en nu, till ett mycket bra pris, full set etc. Problemet med den är att länken är ganska sliten. Således min fråga:

Kan man byta ut länken och ersätta den med en ny eller ny-begagnad? Vad kostar det (mellan tummen och pekfingret)? Hur gör man - går man till en urmakare som beställer en ny länk från Omega eller??

Hej alla!

Jag går i köptankar inför min första "riktiga" klocka. Jag funderar på att slå till på en Omega Seamaster (Bond-versionen). Det finns ju rätt många av dem som cirkulerar på internet i varierande kvalité. Jag har fått nys på en nu, till ett mycket bra pris, full set etc. Problemet med den är att länken är ganska sliten. Således min fråga:

Kan man byta ut länken och ersätta den med en ny eller ny-begagnad? Vad kostar det (mellan tummen och pekfingret)? Hur gör man - går man till en urmakare som beställer en ny länk från Omega eller??
Japp länken går att byta ut mot ny...ca 6-8tkr (minns ej exakt) Det går oftast renovera länken, byta stift, polera etc...kostar en bråkdel av en ny länk. Går även hitta begagande länkar med lite tur för 3-4tkr. Vad är ett bra pris på den klockan du menar? Bilder?

Om jag inte missminner mig så låg det nyligen ute en jättefräsch SMP-länk på K&S. Tror att den låg på runt 4k. Eller nåt.

Hej alla!

Japp länken går att byta ut mot ny...ca 6-8tkr (minns ej exakt) Det går oftast renovera länken, byta stift, polera etc...kostar en bråkdel av en ny länk. Går även hitta begagande länkar med lite tur för 3-4tkr. Vad är ett bra pris på den klockan du menar? Bilder?

Hej alla,

Tack för svar ang. min fråga längre upp. Priset på den klockan jag tittade på vart inte så bra ändå. Min polare som är lite mer inne i klocksvängen har hjälpt mig lite nu.
Jag tänkte lägga upp en köpesannons här på KS för att öka mina chanser att hitta "min" klocka. När får man som noob börja lägga upp trådar där?! :D

Tillbaka
Topp