• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 397 53.6%
  • Hesalit

Röster: 344 46.4%

• Totala väljare
    741
IMG_0509.jpeg

Jo, men jag var ute efter någon som inte var lika dyr och som gör det själv och inte skickar iväg den!
Både Bergströms och Sjöbackens har väl egna urmakare och har tillgång till originaldelar. Så de servar nog det mesta själva, förutom de nyaste och mest avancerade urverken som bara några enstaka personer i Sverige är certifierade för. Och de mest avancerade urverken kanske man inte ska släppa in en icke-certifierad urmakare i.

Men det är klart, om man anlitar en Omega-certifierad urmakare så kostar nog en service i närheten av Omegas rekommenderade priser.

Senast ändrad:
en liten fråga...
har en kollega som har 2200.50.00 ... finns det någon möjlighet att sätta på en halvguld länk på den tro?
Planet Ocean generation 1 har mig veterligen aldrig funnits i halvguld, så det lär inte finnas någon originallänk i halvguld från Omega som passar utan mekanisk bearbetning av ändlänken.

Men klockan fanns faktiskt i ett uförande helt i rödguld:

Listpriset var år 2010 enligt en katalog som jag sparat överkomliga 304 900 kr. På läder kostade den 174 300 kr, så rödguldslänken borde gå att beställa för cirka 130 000 kr, plus 15 års prishöjningar.

Men tillbaka till halvguld: nuvarande kronograf på 45,5 mm finns faktiskt i stål + roséguld. Prisskillnaden mellan länk och läder är 66 300 kr, så den länken borde gå att beställa för cirka 70 000 kr, men den behöver säkert bearbetas för att passa på generation 1.

Fråga, är det någon som har mesh eller shark-mesh till sin PO?

Vilket är bäst om man inte vill jaga OEM? Staib? Watchgecko? Annat?

Mata gärna på med bilder också 😍

Här är min kronograf på Omegas mesh. Efter fyra år på standardlänken blev jag helnöjd med byte till mesh för ett och ett halvt år sedan, och har burit den så sedan dess.

Det blev ett skönt stilbyte, och uppgraderad komfort. Jag hade faktiskt vissa komfortproblem med den tunga kronografen på den ganska vassa standardlänken. Komfortnivån med mesh är i mitt tycke närmare gummi än standardlänk.

PXL_20250910_172410657_crop.jpg
PXL_20250910_172417500_crop.jpg
PXL_20250910_172421347_crop.jpg

Här är min kronograf på Omegas mesh. Efter fyra år på standardlänken blev jag helnöjd med byte till mesh för ett och ett halvt år sedan, och har burit den så sedan dess.

Det blev ett skönt stilbyte, och uppgraderad komfort. Jag hade faktiskt vissa komfortproblem med den tunga kronografen på den ganska vassa standardlänken. Komfortnivån med mesh är i mitt tycke närmare gummi än standardlänk.

PXL_20250910_172410657_crop.jpg
PXL_20250910_172417500_crop.jpg
PXL_20250910_172421347_crop.jpg
Också varit inne på att köpa Omegas mesh! Tyvärr har jag varit lite snål. Köpte du den hos AD eller lyckades komma över den någon annanstans🤔

Också varit inne på att köpa Omegas mesh! Tyvärr har jag varit lite snål. Köpte du den hos AD eller lyckades komma över den någon annanstans🤔
Känner mig också lite för snål…😅

Det bästa jag har hittat hittills är detta från Watchgecko. Men tar gärna emot fler tips. Vore kul att hitta ett bra alternativ till gummibanden som jag tycker gör sig bäst på sommaren.

IMG_4846.png

Känner mig också lite för snål…😅

Det bästa jag har hittat hittills är detta från Watchgecko. Men tar gärna emot fler tips. Vore kul att hitta ett bra alternativ till gummibanden som jag tycker gör sig bäst på sommaren.

IMG_4846.png
Aldrig testat själv, men Staib brukar komma som vettigt förslag. Ser trevliga ut, och något billigare än Watchgecko iaf.

Nån som har erfarenhet av någon utav dom?

Aldrig testat själv, men Staib brukar komma som vettigt förslag. Ser trevliga ut, och något billigare än Watchgecko iaf.

Jag tror att dessa hos Watchgecko kommer från Staib, någon som kan bekräfta? Står bara att de är made in Germany. Avsevärt dyrare än de andra på deras sida.

Har ett. Det är rejält. Galet tajt i toleranserna. Så tajt att det kan luggas emellanåt. Men riktigt fint.

Tillbaka
Topp