• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omnivalor? Ny ”butik” i Sthlm.

Compiss

Pandion
2-Faktor
Skall vara en plattform för köp/sälj.
Sitter på Birger Jarlsgatan 2

http://omnivalor.com/

De skriver på hemsidan att Krons & Nymans är deras partner.

Även Erikssons är deras partner. Oklart om det är så eller ej.

Kollade med Nymans och de visste inget om företaget.

Så är det någon som vet vad det är?

Senast ändrad:
Ser intressant ut. Vettiga priser i alla fall om det inte är ett bluff-företag.

Låter ju konstigt med deras partners så Nymans har egen försäljning av pre-owned.

Det har varit prat om dem länge, men verkar som de tillslut fått igång det.

Vet inget om partnerskap med olika företag men träffade en av de som jobbar med företaget på ett event för ett tag sen. Han verkade seriös. Som jag förstod så är det hela ett försök att göra en bättre, svensk motsv, till C24. De hade releasefest för någon vecka sen.

De har ju lyckats med sök funktionen där man söker på märken som inte finns med i deras lista iallafall :D
Om de är ärliga eller inte har jag ingen koll på.

upload_2018-11-4_12-0-58.png

Hade helt glömt den här tjänsten. Jag såg underlaget för teckningsanmälan för två år sedan och uppstartsträckan sedan dess verkar varit lång. Ska bli spännande att se om de kan slå sig in på marknaden.

Då borde de ändra "Our partner" tycker det ger intryck av att det är en sammarbetsparner till Er när det kommer till försäljning av klockor.
Texten borde kanske lyda "Our watches are valued by" följt av företaget som åtar sig detta, om det endast är värdering som det gäller.
Vore synd om något skulle gå snett vid affär hos Omnivalor och handlarna som står under "our partner" får bära skott, "just my 2 cents".
@ERIKSON URHANDEL

Gillar inte sidan med tanke på att dem redan skapat ett konto till en för att man la något i varukorgen och Klarna körde auto-fyll. Usch.

Då borde de ändra "Our partner" tycker det ger intryck av att det är en sammarbetsparner till Er när det kommer till försäljning av klockor.
Texten borde kanske lyda "Our watches are valued by" följt av företaget som åtar sig detta, om det endast är värdering som det gäller.
Vore synd om något skulle gå snett vid affär hos Omnivalor och handlarna som står under "our partner" får bära skott, "just my 2 cents".
@ERIKSON URHANDEL
Hej Mauritz,
Ligger något i det du skriver. Skall ta med det till ledningen för Omnivalor och även be dom följa era inlägg så era synpunkter förs fram.

Hej Klocksnackare!

Vi skapade Omnivalor, en marknadsplats för klockor, som vi hoppas att ni kommer att få stor nytta av. Idag om man vill sälja en klocka på ett säkert sätt, så försvinner en stor dela av försäljningsbeloppet i försäljningskostnader. Även som köpare kan man råka ut för pålägg på tex. ett klubbpris. Detta vill vi ändra på, vi vill att alla ska kunna sälja klockor säkert, och vi hoppas att vår tjänst kommer att leda till att man får ut mer än om man säljer via blocket tex. Vi hoppas att vår tjänst leder till att man får ta del av det köparna som inte känner sig trygga med att handla pre-owns på blocket eller chrono24 tex. Samt att man slipper bli ner spammade av oseriösa "köpare".

Omnivalor är en marknadsplats där allt som annonseras ska vara äkta, och det hjälper våra partners oss med. Vi vill att köparen ska känna sig trygg med att bilder samt info om klockan stämmer, detta är något som andra marknadsplatser för pre-owns har problem med. Hos oss är både säljare och köpare anonyma. Vi ger en standardiserad fraktlösning, där klockan alltid kommer att fraktas på ett korrekt sätt från köpare till säljare. Dvs. säljaren kommer att få hem en anonym fraktbox med tillbehör, samt packinstruktion. Innan klockan når köparen, har vi gått igenom och fotograferat klockan, samt kontrollerat att klockan och dess skick stämmer överens med annonsen. Eftersom vi inte tar lager, så kan vi hålla ner kostnaderna, vilket gynnar säljaren, iom. lägre kommission. Säljaren behåller således även klockan tills den är såld. Köparen betalar det som står i annonsen samt frakt och fraktförsäkring. Köparen har även möjlighet att ta bort försäkringen om så önskas.

Synpunkter, tips och buggrapportering välkomnas och kan leda till en voucher kod :)

Senast ändrad:
Tycker det det ser bra ut och är vettigt prissatt. Hade gärna sett större utbud, men då det är helt nystartat kommer det såklart att utvecklas.

Min personliga åsikt är att den 'första' bilden ni använder för varje enskild klocka inte lirar på samtliga (vit bakgrund utan skugga, länk bortklippt på vissa, osv). Har samma problem på olika klocksidor (och det är svårt att förklara varför) men jag tycker att vissa bilder ser ut som ren animation eller att de är 'plastiga'. Föredrar att se klockan i en naturlig miljö, eller mot en synlig bakgrund. Smaksak som sagt, och det finns ju mer bilder bifogade när man går in på varje enskild annons.

Några frågor @Omnivalor Richard
I punkt 14 i era användarvillkor man måste godkänna för att nyttja Tjänsten så frånsäger sig användaren sina, enligt distansköpslagen fastslagna ,14 dagars ångerrätt.
Såvitt jag vet är lagen tvingande och kan inte avtalas bort om det inte är till fördel för konsumenten.
OCH
Genom att ingå avtal med er (acceptera användarvillkoren för er sida, dvs registrering) förbehåller ni er då rätten att SÄLJA personuppgifter till tredje part? Ref. Punkt 5.
OCH
Under punkt 7 (Köp och försäljning) så har ni rätten att ändra avtalet och det är gällande även om användaren inte tagit del av det.
Så från en försäljning till en annan, teoretisk med en dags mellanrum, kan avtalet vara ändrat utan att jag som användare har fått godkänna det?

Kommentarer mottages tacksamt.

Några frågor @Omnivalor Richard
I punkt 14 i era användarvillkor man måste godkänna för att nyttja Tjänsten så frånsäger sig användaren sina, enligt distansköpslagen fastslagna ,14 dagars ångerrätt.
Såvitt jag vet är lagen tvingande och kan inte avtalas bort om det inte är till fördel för konsumenten.
OCH
Genom att ingå avtal med er (acceptera användarvillkoren för er sida, dvs registrering) förbehåller ni er då rätten att SÄLJA personuppgifter till tredje part? Ref. Punkt 5.
OCH
Under punkt 7 (Köp och försäljning) så har ni rätten att ändra avtalet och det är gällande även om användaren inte tagit del av det.
Så från en försäljning till en annan, teoretisk med en dags mellanrum, kan avtalet vara ändrat utan att jag som användare har fått godkänna det?

Kommentarer mottages tacksamt.

Hej @eeee,

Angående ångerrätt, när köpet är genomfört, påbörjas Omnivalors tjänst att föra klockan från säljare till köpare och däremellan kontrollera den. När klockan når köparen, så är Omnivalors tjänst fullgjord. Ångerrätten kan avtals bort, då det gäller tjänster.

Vår tjänst innebär delvis att vi går igenom produkten, därav att vi dokumenterar klockans skick, så att det inte finns några oklarheter i vad som har skickat till köparen. Om klockan inte uppfyller vad annonsören angett, så fungerar Omnivalor som ett filter, klockan ska aldrig nå köparen i de fallen. Om köparen skulle ångra sig pga av tycke och smak inom 14 dagar, så erbjuder vi kommissionsfri försäljning till samma pris som klockan såldes för.

Vi förbehåller oss rätten att sälja och dela information med samarbetspartners. I punkt 5, står det i vilka syften detta skulle vara för, men viktigt att betona är att användarnas anonymitet är superviktigt för oss.

För att sälja en klocka via Omnivalor, så måste ett konto skapas upp. Görs detta är användaren tvungen att godkänna villkoren för att kunna fortsätta. Om villkoren för tjänsten ändras kommer samtliga användare att informeras om detta, och för att kunna göra ny försäljning vi oss, måste det nya villkoren godkännas.
Vid köp däremot, så godkänner man våra villkor genom Klarna checkout. "By clicking Place Order I approve Klarna’s User Terms and confirm that I have read Klarna’s Privacy Notice and approve Omnivalor terms & conditions."

Jag hoppas det är svar på frågorna. Vi har byggt en tjänst där vi vill vara så schyssta som möjligt gentemot både säljare och köpare. Sedan finns det alltid utrymme för förbättringar och förslag mottages gärna :)

Hej @eeee,

Angående ångerrätt, när köpet är genomfört, påbörjas Omnivalors tjänst att föra klockan från säljare till köpare och däremellan kontrollera den. När klockan når köparen, så är Omnivalors tjänst fullgjord. Ångerrätten kan avtals bort, då det gäller tjänster.

Vår tjänst innebär delvis att vi går igenom produkten, därav att vi dokumenterar klockans skick, så att det inte finns några oklarheter i vad som har skickat till köparen. Om klockan inte uppfyller vad annonsören angett, så fungerar Omnivalor som ett filter, klockan ska aldrig nå köparen i de fallen. Om köparen skulle ångra sig pga av tycke och smak inom 14 dagar, så erbjuder vi kommissionsfri försäljning till samma pris som klockan såldes för.

Vi förbehåller oss rätten att sälja och dela information med samarbetspartners. I punkt 5, står det i vilka syften detta skulle vara för, men viktigt att betona är att användarnas anonymitet är superviktigt för oss.

För att sälja en klocka via Omnivalor, så måste ett konto skapas upp. Görs detta är användaren tvungen att godkänna villkoren för att kunna fortsätta. Om villkoren för tjänsten ändras kommer samtliga användare att informeras om detta, och för att kunna göra ny försäljning vi oss, måste det nya villkoren godkännas.
Vid köp däremot, så godkänner man våra villkor genom Klarna checkout. "By clicking Place Order I approve Klarna’s User Terms and confirm that I have read Klarna’s Privacy Notice and approve Omnivalor terms & conditions."

Jag hoppas det är svar på frågorna. Vi har byggt en tjänst där vi vill vara så schyssta som möjligt gentemot både säljare och köpare. Sedan finns det alltid utrymme för förbättringar och förslag mottages gärna :)
Klockorna kontrolleras alltså inte före försäljning? Hur ska man då lita på skickbeskrivningar från säljare?

Hej @eeee,

Tack för klargörande.
Jag tror ni med fördel ska tydliggöra villkoren gällande returer. Alltså att de inte gäller i ert fall då ni förmedlar en tjänst. Även om ni förmedlar en tjänst så tror jag att ni kan åka på en del bad will även om ni har lagen på er sida. Vi lever i en Yes Generation och visst, folk har ett ansvar, men gemeneman, jag till exempel, har ju uppenbart inte koll på att erat upplägg lägger om från försäljning till tjänst.
Mina 5 cent. Jag skulle absolut avstå köp genom er om jag inte har möjlighet till retur då jag inte sett klockan annat än på bild. Men det är jag.

Klockorna kontrolleras alltså inte före försäljning? Hur ska man då lita på skickbeskrivningar från säljare?

"påbörjas Omnivalors tjänst att föra klockan från säljare till köpare och däremellan kontrollera den. När klockan når köparen, så är Omnivalors tjänst fullgjord. Ångerrätten kan avtals bort, då det gäller tjänster.
Vår tjänst innebär delvis att vi går igenom produkten, därav att vi dokumenterar klockans skick, så att det inte finns några oklarheter i vad som har skickat till köparen. Om klockan inte uppfyller vad annonsören angett, så fungerar Omnivalor som ett filter, klockan ska aldrig nå köparen i de fallen."
Jag tycker dom verkar bjuda på en ganska bra tjänst om dom kontrollerar att varan överensstämmer med annonsbeskrivningen, men du menar att dom ska kolla varan innan den kan komma till försäljning?

Tillbaka
Topp