• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omplätera klocka

JaTack

Rolex
2-Faktor
Tjenare!

Jag har spanat på en guldpläterad klocka där stora delar av pläteringen släppt.
Finns det någon som vet någon som pläterar om klockor? Hade i så fall gjort att jag slagit till om det är till ett vettigt pris :)
 

jabla

Sarlacc
Tjenare!

Jag har spanat på en guldpläterad klocka där stora delar av pläteringen släppt.
Finns det någon som vet någon som pläterar om klockor? Hade i så fall gjort att jag slagit till om det är till ett vettigt pris :)
Går nog att göra hos guldsmed, har för mig det diskuterats här tidigare. Du får naturligtvis strippa boetten själv.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Tack för tipsen, tyvärr hann någon annan före mig på en mycket trevlig Grand Quartz. Men alltid bra att veta, har funderat på detta ett tag :)
 

McGyver

Rolex
Tänk på att det inte "bara" är att plätera!

Vill du bara ha en guldgärgad boett så är det bara att köra på - vill du ha ett snyggt resultat så krävs det omfattande slipning, borstning, polering innan pläteringen för att få till ett bra resultat! ;)

Själva pläteringen kan de flesta guldsmeder hjälpa till med - sist jag hörde gick det på ~500:- för en boett.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Gammal tråd... Vad skulle det kosta ca att få en boett ompläterad, inklusive allt förarbete med polering etc...?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Också funderat på detta. Kvaliteten på jobbet förr verkar ha varierat ganska mycket mellan tillverkare. Skulle gärna gjort det på en av mina egna men har dragit mig för att ens begära en offert för materialet under ser horribelt ut, ojämt och gropigt. Tänker mig att förarbetet skulle bli tidsödande och därmed dyrt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Också funderat på detta. Kvaliteten på jobbet förr verkar ha varierat ganska mycket mellan tillverkare. Skulle gärna gjort det på en av mina egna men har dragit mig för att ens begära en offert för materialet under ser horribelt ut, ojämt och gropigt. Tänker mig att förarbetet skulle bli tidsödande och därmed dyrt.
Du tänker helt rätt, förarbetet gör det dyrt.
 

spurren

Breitling
Tack för svar, någon som vågar dra till med en faktiskt siffra? Snackar vi några hundra, några tusen eller ännu mer?
 
Topp