• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OMRÖSTNING : Fuck bostadsrätt, jag ska ha en tråksub. Eller?

Behöver jag en tråksub?

  • Ja, en 116610LN.

    Röster: 39 30.2%
  • Ja, en 14060.

    Röster: 14 10.9%
  • Självklart. Helst en på varje hand.

    Röster: 15 11.6%
  • Nej.

    Röster: 61 47.3%

  • Totala väljare
    129
  • Enkät stängd .

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Men tillbaka till ämnet så självklart boende innan hobby men ska du ha en sub så kör på en 5513 eller 5512. Snyggaste Rolex sub enligt mig.
 

TicTack

Cartier
Svenska aktier ska du inte underskatta, har använt cirka en tredjedel av vad jag tjänat på (till stor del) svenska aktier till att köpa klockor för och jag har köpt många och dyra klockor de senaste åren.
Sedan det där med bostadsbubbla så har det tjatats om det de senaste 15 åren. Boende är ändå något du konsumerar, du bor där. Samt om du ser det på lång sikt och planerar att bo kvar ett tag så är risken låg. Skulle dock inte spekulera i bostäder men om du räknar med att bo där i alla fall en så där 10 år samt inte överbelånar dig så är risken ganska så låg.

Jag har också tjänat fina pengar på svenska aktier. Men jag tittar framåt i tiden.

Jag håller med om att det pratats länge om bostadsbubbla, det gör den dock tyvärr inte mindre reell.

Boendet är något man konsumerar, men i så fall borde väl folk amortera? Vilket de inte gör.

Självklart minskar risken vid längre ägande. Men vem kan garantera att man inte behöver flytta av jobb eller familjeskäl?

Och vad är att överbelåna sig?

Priserna på BRF har gått upp nästan 15% på ett år på vissa ställen. Antag att man köper med insparad kontantinsats. Denna "marginal" är då bara 1 år gammal - kan utan problem försvinna på lika kort tid.

Många sparar inte ens till kontantinsatsen. Statliga SBAB har på sin website blankoerbjudanden som rundar bolånetakets 85% på samma sida websida som resten av lånekalkylen.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag har också tjänat fina pengar på svenska aktier. Men jag tittar framåt i tiden.

Jag håller med om att det pratats länge om bostadsbubbla, det gör den dock tyvärr inte mindre reell.

Boendet är något man konsumerar, men i så fall borde väl folk amortera? Vilket de inte gör.

Självklart minskar risken vid längre ägande. Men vem kan garantera att man inte behöver flytta av jobb eller familjeskäl?

Och vad är att överbelåna sig?

Priserna på BRF har gått upp nästan 15% på ett år på vissa ställen. Antag att man köper med insparad kontantinsats. Denna "marginal" är då bara 1 år gammal - kan utan problem försvinna på lika kort tid.

Många sparar inte ens till kontantinsatsen. Statliga SBAB har på sin website blankoerbjudanden som rundar bolånetakets 85% på samma sida websida som resten av lånekalkylen.

Håller helt med om att man ska amortera, har själv gjort det ganska så hårt sedan jag köpte min första lägenhet för drygt tio år sedan. Är mycket därför jag har en extremt låg boende kostnad idag. Men det jag var ute efter är att man ska leva också. Att bo i hyresrätt behöver inte vara billigare. Köp boende i parti med din inkomst, försök amortera ner till åtminstone under 50% av vad du gav för lägenheten och se inte boendet som en bankomat så är du ganska så säker.
Kom ihåg att det inte finns garantier för att att marknadshyror inte blir verklighet så inte någon garanti för att du inte får en kraftig hyreshöjning om du bor i ett attraktivt område.
Samt att man ska må bra i sitt boende och det kan kräva att man köper det. Men spekulera aldrig i boende.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Köp bostadsrätt. Hyr ut ett år och så vips så har du råd med en rolex och kan flytta in i lägenheten eller låta personen få fortsätta hyra så du kan få in mer. Annat mer riskfyllt alternativt är att köpa, renovera, sälja med vinst. :)
 

TicTack

Cartier
Köp bostadsrätt. Hyr ut ett år och så vips så har du råd med en rolex och kan flytta in i lägenheten eller låta personen få fortsätta hyra så du kan få in mer. Annat mer riskfyllt alternativt är att köpa, renovera, sälja med vinst. :)

Precis, för priserna kan aldrig gå ner! Go for it!

Finansinspektionen: skärpta regler för bolån

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6015241

Hur f-n kan man komma upp sig så som John Hassler, ordförande Finanspolitiska rådet och vara så dj-vla puckad? Det är absolut ingen bostadsbubbla enligt honom, men han är rädd att om man gör det lite svårare att låna till bostad riskerar man att stjälpa hela marknaden. Tror han på svadan själv?
 
Topp