• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Opolerat eller nypolerat?

Opolerat och lite härjat eller nypolerat och sylvasst?

• Opolerat

Röster: 44 54.3%
  • Nypolerat

Röster: 4 4.9%
  • Beror på

Röster: 33 40.7%

• Totala väljare
    81
Nu är den hemma
(ber alla återigen ursäkt för modernt men frågan är nu högaktuell för mig då jag nog tänkte serva...)
Jag tycker den ser vass och bra ut men jag tror också därför att den kan se sjukt vass ut med en mkt lätt polering/borstning. Om man inte får bort alla märken gör det inget..
Vad tycker ni? Superlätt polering eller ej? Är ju som sagt en modern klocka.
IMG_20200507_192606.jpg
IMG_20200507_145047.jpg
IMG_20200507_145034.jpg
IMG_20200507_145017.jpg
IMG_20200507_145005.jpg
IMG_20200507_093247.jpg
IMG_20200506_193027.jpg
Ska du polera den får du skicka den långt. Ingen i Sverige som löser det?

Vem slipar Rolex med skivor i Sverige?
Är verkligen oinsatt i polering så har lite svårt att hänga med faktiskt men förstår att du inte tror jag kan uppnå det jag skrev i Sverige :)
Men känner väl också ganska mkt som @eriksson850 även om jag är lite kluven. Jag skulle faktiskt tro den är opolerad så kke lite synd att ändra på det.

För mig blir det som att inte vilja polera bort repor från en fem-tio år gammal bil för det är "originallacken". Lite överdrivet kan jag tycka. Det är liksom inte en 1930-tals Bugatti. Men det är väl en smaksak hur man vill ha det.

Detta då jämfört med en bra polering/borstning som sagts, inte en usel sån.

Skulle aldrig polera en klocka som jag köpt ny och som blivit repig av mig. Men skulle jag köpa en nyare klocka som i nuvarande skick är opolerad och vass men repig och sliten skulle jag tänka att den klarar en polering utan att tappa formen, för det vore skönt att får "börja om" och slita den själv.

För mig blir det som att inte vilja polera bort repor från en fem-tio år gammal bil för det är "originallacken". Lite överdrivet kan jag tycka. Det är liksom inte en 1930-tals Bugatti. Men det är väl en smaksak hur man vill ha det.

Detta då jämfört med en bra polering/borstning som sagts, inte en usel sån.
Problemet här är att AD inte polerar med rätt verktyg, så var ska du polera den?

Nu är den hemma
(ber alla återigen ursäkt för modernt men frågan är nu högaktuell för mig då jag nog tänkte serva...)
Jag tycker den ser vass och bra ut men jag tror också därför att den kan se sjukt vass ut med en mkt lätt polering/borstning. Om man inte får bort alla märken gör det inget..
IMG_20200507_192606.jpg
IMG_20200507_145047.jpg
IMG_20200507_145034.jpg
IMG_20200507_145017.jpg
IMG_20200507_145005.jpg
IMG_20200507_093247.jpg
IMG_20200506_193027.jpg
Hade låtit den vara. Modern klocka, ja men den är långt ifrån ny och passar bättre med lite småmärken än utan. Dessutom är det risk för att poleringen inte blir bra.

Skulle aldrig polera en klocka som jag köpt ny och som blivit repig av mig. Men skulle jag köpa en nyare klocka som i nuvarande skick är opolerad och vass men repig och sliten skulle jag tänka att den klarar en polering utan att tappa formen, för det vore skönt att får "börja om" och slita den själv.
Jag tänker liknande, när jag köper har jag inget emot polering men skulle aldrig lämna in någon av mina egna. Vi får väl se om 20 år om några ur är kvar hur man resonerar då ;)

Jag tycker att det beror lite på vad det är för typ av klocka. Ett mer dressat ur får gärna se "orört" ut, medan en dykare eller annan bruksklocka inte direkt tar skada av märken av användning.

Nu är den hemma
IMG_20200507_192606.jpg
IMG_20200507_145047.jpg
IMG_20200507_145034.jpg
IMG_20200507_145017.jpg
IMG_20200507_145005.jpg
IMG_20200507_093247.jpg
IMG_20200506_193027.jpg

Jag tror faktiskt att den där redan är lite polerad. Låt den vara. Patinan är ju jämn och det är ju trevligt.

Bra tänkt! Om du ställer den eventuella vinsten mot risken så är det inte värt det. Tycker den ser fin ut, njut och använd :)
Är lite så jag känner nu. Är skarpare irl också så dumt att riskera..
Jag tror faktiskt att den där redan är lite polerad. Låt den vara. Patinan är ju jämn och det är ju trevligt.
Ja kanske det. Svårt att veta då mkt användande också sliter på både kanter och borstning. Hur som knappast mkt.
IMG_20200508_100009.jpg

Jag lyckas aldrig få bra skärpa på luggarna. Hamnar alltid på tavlan.. ;)

Fin klocka! Jag skulle låtit den vara. Gillar den grova borstningen på hornen och det faktum att du har bevels kvar.

Polera de som tappat korrekt form. Det är det som tex Jacek gör. Har boetten rätt form och bara är använd så är det väldigt få som rör klockorna. Jag hade inte polerat din Explorer. Den ser fin ut.

Nedan är ett färskt exempel på när det är vettigt att skära till en boett. De allra flesta bruksklockor har fulpolerats så det är inte konstigt att många klockor idag förbättras för att få tillbaka sin ursprungliga form. Det sagt så föredrar jag alla dagar i veckan opolerat men är boetten redan förstörd så antar jag att detta är att föredra.

https://www.instagram.com/p/B-sGigXn4L6/
https://www.instagram.com/p/B-8rxAOlFVz/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp