• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Opolerat skick?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som "regulerad" menar du?
När man egentligen menar att klockan är ruckad.;)
Tror inte detta är tråden att skoja till det. Ruckad är ett påhittat ord för regulerad. Spelar ingen roll vilket av dessa två ord en säljare använder eftersom det inte kan missförstås vad man menar.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tror inte detta är tråden att skoja till det. Ruckad är ett påhittat ord för regulerad. Spelar ingen roll vilket av dessa två ord en säljare använder eftersom det inte kan missförstås vad man menar.
Nej, du har rätt.

Ändå gör du det själv. "Regulerad" är svengelska. Och "ruckad" är det svenska ordet. Hur svårt kan det vara?

Men åter till ämnet. Eller bjussar du på en replik också på detta?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej, du har rätt.

Ändå gör du det själv. "Regulerad" är svengelska. Och "ruckad" är det svenska ordet. Hur svårt kan det vara?

Men åter till ämnet. Eller bjussar du på en replik också på detta?
Vadå bjussar på en replik? Det må vara ett låneord, men utbildade urmakare säger i princip alltid regulera, inte rucka. Rucka är slang.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Nej, du har rätt.

Ändå gör du det själv. "Regulerad" är svengelska. Och "ruckad" är det svenska ordet. Hur svårt kan det vara?

Men åter till ämnet. Eller bjussar du på en replik också på detta?

Börjar du inte spåra ur lite på att märka ord? Alla förstår nog ändå vad man menar var sig "reglera" eller "rucka" används. Rucka är föresten synonymt med justera och korrigera så man kan lika gärna säga det utan att det blir fel. Väldigt OT men reglera är franskt låneord (tror det ursprungligen härstammar från Latin) och inte svengelska.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men återigen är syftet det intressanta. Opolerad om den inte är det och genomgången av urmakare är för att få köparen att tro på något som inte stämmer. "Går bra" kan väl absolut stämma om klockan håller tiden bra? Dagen säljare ska behöva vara urmakare eller springa till affären och göra gångtest är vansinnigt. Sunt förnuft räcker... Man ska dock inte slänga sig med vissa termer om man inte begriper dem.

Kan jag avgöra om en boett är opolerad? Sure, skriv det men ha kött på benen och bilder som visar skicket tydligt. Var beredd på mothugg om du har fel.

Är klockan genomgången av urmakare? Berätta vad som är gjort och stöd det gärna med ett kvitto. Är jobbet en kompisgrej, kolsvart eller annat så berättar du iaf vad som är gjort. Är genomgången att man öppnat locket och tittat att det ser ut som ett urverk så berättar man det. Man låtsas inte som att det är gjort en helservice...

Går klockan bra och man inte vet servicehistorik så är väl det en beskrivning som duger om det stämmer. Viss skillnad på om det är en fem år gammal Rolex eller en vintage från 60-talet. Av en förhållandevis ny klocka kräver jag betydligt mer av än en vintage-klocka om bägge har okänd servicehistorikoch beskrivs "gå bra".

Summa summarum: Gör en beskrivning som ni kan stå för. Säljsnack har inget att göra på ett entusiastforum. Beskriv objektet för vad det är och ha bilder som tydligt visar skick och eventuella flaws. Medvetet slängande med buzzwords eller egenpåhittade fraser undanbedes.

Rätt simpelt om man bara försöker vara fair och inte luras. Inte sant?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Men återigen är syftet det intressanta. Opolerad om den inte är det och genomgången av urmakare är för att få köparen att tro på något som inte stämmer. "Går bra" kan väl absolut stämma om klockan håller tiden bra? Dagen säljare ska behöva vara urmakare eller springa till affären och göra gångtest är vansinnigt. Sunt förnuft räcker... Man ska dock inte slänga sig med vissa termer om man inte begriper dem.

Kan jag avgöra om en boett är opolerad? Sure, skriv det men ha kött på benen och bilder som visar skicket tydligt. Var beredd på mothugg om du har fel.

Är klockan genomgången av urmakare? Berätta vad som är gjort och stöd det gärna med ett kvitto. Är jobbet en kompisgrej, kolsvart eller annat så berättar du iaf vad som är gjort. Är genomgången att man öppnat locket och tittat att det ser ut som ett urverk så berättar man det. Man låtsas inte som att det är gjort en helservice...

Går klockan bra och man inte vet servicehistorik så är väl det en beskrivning som duger om det stämmer. Viss skillnad på om det är en fem år gammal Rolex eller en vintage från 60-talet. Av en förhållandevis ny klocka kräver jag betydligt mer av än en vintage-klocka om bägge har okänd servicehistorikoch beskrivs "gå bra".

Summa summarum: Gör en beskrivning som ni kan stå för. Säljsnack har inget att göra på ett entusiastforum. Beskriv objektet för vad det är och ha bilder som tydligt visar skick och eventuella flaws. Medvetet slängande med buzzwords eller egenpåhittade fraser undanbedes.

Rätt simpelt om man bara försöker vara fair och inte luras. Inte sant?


Helt rätt. Jag måste ändå säga att aleks annons, som drog igång debatten, var väldigt transparent och beskrev klockan utförligt. Ser man hans andra annons på Turn-o-graphen så tar den även upp småmärken på tavlan och visar tydligt med bild var dessa är. Det tror jag inte många hade gjort, mer än att kanske nämnt dem. Många här måste sluta vara ordtalibaner och hugga på första bästa ord som, ryckt ur sitt sammanhang, kan misstolkas. I detta fallet så kunde verkligen inte "opolerat" misstolkas, enligt mig. Sen att det ordet kanske bör undvikas i framtiden, visst.

Sunt förnuft brukar man komma ganska långt med.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag hoppade in mitt i diskussionen då jag är allergisk mot uttrycket i fråga. Jag har ännu inte ens tittat på ursprungsannonsen så mina kommentarer är generellt som jag också sa. Om någon nu tror att jag riktar mig mot just aleks annons. :)
 

Gustav

Omega

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Per
"Går bra" kan lätt ersättas av 40 timmars gångreserv och håller sig inom ungefär -5/+10 sekunder/dygn.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ett random exempel på annonstext med efterföljande förtydligande vad som menas. Inte helt glasklart initialt?
https://klocksnack.se/threads/rolex-oysterdate-precision-påskpris.20146/#post-395489
Typexempel på en säljare som borde veta bättre. Han har sålt massvis med vintage-rollar och vet gissningsvis vad uttrycket innebär. Opolerat var ett säljargument snarare än en beskrivning till dess någon sa något.

Per
"Går bra" kan lätt ersättas av 40 timmars gångreserv och håller sig inom ungefär -5/+10 sekunder/dygn.
Personligen har jag ingen aning om exaktheten på mina klockor och hur många timmars gångreserv klockorna har. Är verkligen totalt ointressant för mig. Är det en dealbreaker så får man väl fråga säljaren och kolla om han vet eller om han orkar kolla upp det. Alla har vi olika preferenser och jag tycker återigen att det är mycket begärt att man ska mäta detta hobbymässigt på något fiffigt sätt.
 

Thorn

Friends of KS
Jag har alltid tolkat "opolerat skick" som "den ser ut att aldrig ha polerats men jag kan inte garantera vad någon gjorde för 30 år sedan". Känns för övrigt som att poleringshysterin kring rolex är helt galen, alla ska ha perfekta, opolerade samlarobjekt och det verkar finnas oproportionerligt många sådana objekt ute på marknaden med.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har alltid tolkat "opolerat skick" som "den ser ut att aldrig ha polerats men jag kan inte garantera vad någon gjorde för 30 år sedan". Känns för övrigt som att poleringshysterin kring rolex är helt galen, alla ska ha perfekta, opolerade samlarobjekt och det verkar finnas oproportionerligt många sådana objekt ute på marknaden med.
Var då? :)

Tycker det är ytterst sällsynt att man hittar opolerade sportrollar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Per
Fast "går bra" är ett lika flytande begrepp som "bra skick". Det var exempelvis någon som för ett tag sedan skrev "går bra, tappar en minut/dygn". På just den klockan innebär det snarare "går dåligt".
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tror faktiskt också Svengelskan kan spelat oss ett litet spratt, typ...

Unpolished = Opolerat skick?
Spending time = Spendera tid?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Per
Fast "går bra" är ett lika flytande begrepp som "bra skick". Det var exempelvis någon som för ett tag sedan skrev "går bra, tappar en minut/dygn". På just den klockan innebär det snarare "går dåligt".
Absolut. Bäst är väl att ange det man vet. Externt skick är lätt visat med bra bilder. Skick på urverk är svårt att bedöma för en lekman och jag tycker det bara blir knasigt om folk ska tvingas mäta saker. Själv räknar jag in en service på allt jag köper. Oavsett vad säljaren säger. Gången är också ytterst sekundär då jag har kan kolla tiden på mobilen om det är det viktiga. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Självklart inte statistiskt säkerställt på något sätt men jag tycker ändå man läser det ganska ofta när man trålar chrono24 och liknande.
Jo. Problemet här är ju det vi diskuterar att folk beskriver saker som skit. Sällan eller aldrig man ser opolerade vintagerollar på C24. :)
 

Thorn

Friends of KS
Jo. Problemet här är ju det vi diskuterar att folk beskriver saker som skit. Sällan eller aldrig man ser opolerade vintagerollar på C24. :)
Ja precis, försökte tillföra att opolerat som uttryck är ganska urvattnat och läser jag opolerat skick så tror jag det när de kan visa något mer som styrker det än att man hörde det från den man köpte den från.
 
  • Like
Reactions: Per

Bruset

Panerai
förstår inte heller hur "opolerat" kan missförstås. polering är ju en typ av behandling som klockan någon gång har fått, eller inte fått. kan således aldrig beskriva en klockas skick.
 

Hugii

Audemars
Opolerad för mig är att den aldrig har varit i kontakt med en "polermaskin". Dvs ingen har tagit än polerings-oskulden :)
 
Topp