Danno
Basic
Vad är vitsen med miljoner pixlar när bilderna ändå blir skit? Vad är vitsen med 10 dagar PR när klockan måste ställas efter 5? Tror du förstod att min liknelse handlade om hetsen efter pixlar som fanns hos mobil/compactkameror och inte refererade till en hasselblad. Men smaken är ja.. delad om vad som är viktigt för oss köpare.Tycker dessa argument haltar en hel del. Både gällande digitalkameror och klockor. Att tillverka en klocka med 10dagar gångreserv med +6/-4 specc är mycket svårare än att göra detsamma med 48h gångreserv. Oerhört mycket svårare att kontrollera gången då skillnaden i kraftfördelningen blir så mycket större. Då anser jag snarare att cosc är en gimmick. Speccen är ju inte så långt därifrån ändå. Vad osar enkelhet med galvat? Den ska ju kännas toolig vilket jag tycker detta bidrar till. Är finnishen på dessa ytor dålig på något sätt? Skulle väl se oerhört konstigt ut med "geneve stripes" på denna typ av klocka? Att gemene man som inte har något direkt klockintresse hellre köper en klocka med högra "skrytfaktor" köper jag, men personer med ett djupare intresse tror jag i många fall tilltalas av tekniken i denna. Kul materialval, bra finnish och grym specifikation är såklart inte gratis att ta fram.
Hade jag inte haft så taniga handleder hade jag varit extremt intresserad av denna och jag tror denna typ av klocka hjälper till att driva på utvecklingen för framtida klockor.
Edit: Att Oris försöker slå sig in i ett högra segment fattar jag inte varför det skulle vara konstigt. Är man låst till ett visst spann bara för man ligger där för tillfället?
Off topic: mycket megapixlar i en digitalkamera är mer eller mindre ett måste om du fotar landskap tex, om du ska göra det på en hög nivå och inte vill behöva ta panorama. Självklart spelar sesorstorleken in så jag kan köpa det om vi snackar mobilkameror, men på en fullformatskamera så finns det ju en anledning till att landskapsfotografer alltid väljer den mest högupplösta sensorn.
Säger inte att finishen är dålig. Bara enkel. Vilket priset inte speglar. Hade, som du säger sett mysko ut med geneve stripes på en så rå och toolig klocka. Men kalla mig konstig när jag tycker att priset bör reflektera hantverket och tiden man lagt på detaljerna. Galvat = mindre tidskrävande och enklare. Geneva stripes = mer tidskrävande och en högre nivå av skicklighet. Sen måste självklar R&D få igen sina pengar men det är marknaden som avgör i slutändan vad dom är villiga att betala. Och det är allt för många som säger: ja, absolut. Men...
Tycker det är kul att Oris vill kliva upp en nivå och jag hoppas att jag har fel och PPX’n säljer som smör i solsken. Men jag tror inte att det kommer att ske. Måste kunna påpeka att kejsaren är naken utan att man gör fanboysen upprörda