• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris nya Caliber 400

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Så, då har jag tagit av mig klockan efter en ganska lugn dag. 4600 steg och mest stillasittande. Kan nog räkna till ca 1000 steg utan telefon också. Räknar inte med speciellt lång gångtid efter en så inaktiv dag men vi får se🙂

Screenshot_20201111-222204~2.png

Efter en ganka inaktiv dag och en spec på 42 timmars gångtid så måste jag säga att jag är imponerad.
48 timmar och still going🙂
 

Bilagor

  • DSC_0001.JPG
    DSC_0001.JPG
    420.3 KB · Visningar: 27

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
PR-test klar på Omega 8800 specat 55 timmar som bars under måndagen från 0700-2245. Såg till att bara skaka igång den så den gick att ställa och inte vrida upp något med kronan. Lades undan i fodral i en låda med tavla upp. OK, tog fram den ur lådan igår kväll men försiktigt så inte rotorn skulle snurra. Kollade i morse och den tickade vidare och höll tiden på sekunden. Någon gång under em kollade jag och den hade tappat mellan 5-10 sek, det var kanske runt 13.30-14. Den stannade sedan på 14.42 vilker ger nästan 64 timmar. Väl över specen iaf men inget nytt så sett, har tidigare provat ett Omega 8500 som stannade på 69 timmar efter den lades undan. Vi kan nog iaf slå fast att denna Omega når sitt fulla uppdrag under en dags användning.
Ruggigt imponerande!!
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Alla urverk jag äger tickar längre än spec, det som oftast blir lidande i slutet på kraftreserven är precision.

En anekdotisk datapunkt är min fars IWC med en SW200. Farsan är pensionär och brukar antingen gå med händerna i fickorna eller cykla. Kraftreserven klarade aldrig kvällen/natten utan han måste dra upp den varje gång han tar av sig klockan.
 

Cyk Lop

Breitling
På tal om barnsjukdomar, i flera videoklipp på YouTube diskuteras Caliber 400 pga. att minutvisaren "hoppar" när man drar ut eller trycker in kronan. Ibland hoppar visaren flera minuter fram eller tillbaka. Det är särskilt jobbigt att minutvisaren hoppar när man trycker in kronan (alltså efter att man har ställt in tiden).

Oris har svarat och visat hur man ska göra för att undvika fenomenet. Folk menar dock att det inte är bra att Oris inte informerar kunder om fenomenet samt att sådana saker inte ska förekomma på en klocka som kostar en bit över 3500 dollar.

Konstigt att Oris inte la lite tid på att lösa problem på ett urverk som de är så stolta över.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
På tal om barnsjukdomar, i flera videoklipp på YouTube diskuteras Caliber 400 pga. att minutvisaren "hoppar" när man drar ut eller trycker in kronan. Ibland hoppar visaren flera minuter fram eller tillbaka. Det är särskilt jobbigt att minutvisaren hoppar när man trycker in kronan (alltså efter att man har ställt in tiden).

Oris har svarat och visat hur man ska göra för att undvika fenomenet. Folk menar dock att det inte är bra att Oris inte informerar kunder om fenomenet samt att sådana saker inte ska förekomma på en klocka som kostar en bit över 3500 dollar.

Konstigt att Oris inte la lite tid på att lösa problem på ett urverk som de är så stolta över.

Ämnet har avhandlats lite på sidan två.
Det är inget ovanligt fenomen om du googlar runt lite.
Det finns en naturlig förklaring i verkets uppbyggnad och finns i flera verk från t, ex Omega och Rolex som uppför sig likadant.
Om man bara rör kronan lätt fram och tillbaka någon gång så hoppar inte minutvisaren någonting när man trycker in kronan.
Man behöver inte röra den så mycket så minutvisaren rör sig, utan bara en lätt liten rörelse och det är inte alltid det behövs.
Om det retar någon och det gör det säkert, men det är inget fel på verket eller andra verk som uppför sig lika.
Googla lite så hittar du en hel del som skrivits om det.
 
Senast ändrad:

Cyk Lop

Breitling
Ämnet har avhandlats lite på sidan två.
Det är inget ovanligt fenomen om du googlar runt lite.
Det finns en naturlig förklaring i verkets uppbyggnad och finns i flera verk från t, ex Omega och Rolex som uppför sig likadant.
Om man bara rör kronan lätt fram och tillbaka någon gång så hoppar inte minutvisaren någonting när man trycker in kronan.
Man behöver inte röra den så mycket så minutvisaren rör sig, utan bara en lätt liten rörelse och det är inte alltid det behövs.
Om det retar någon och det gör det säkert, men det är inget fel på verket eller andra verk som uppför sig lika.
Googla lite så hittar du en hel del som skrivits om det.
Oj, missade att frågan redan diskuterats.

Att fenomenet förekom förr, kan hända. Men att det är vanligt, det känns inte så. Hade problemet varit så vanligt då hade någon av minst fem reviewers samt hundratals personer som lämnat sina kommentarer åtminstone nämnt ungefär "det här känner jag igen, det är precis som på min Rolex eller min Omega".

Du skrev att flera verk från Omega och Rolex uppför sig likadant. Jag blev lite nyfiken. Vilka verk tänker du på?
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Oj, missade att frågan redan diskuterats.

Att fenomenet förekom förr, kan hända. Men att det är vanligt, det känns inte så. Hade problemet varit så vanligt då hade någon av minst fem reviewers samt hundratals personer som lämnat sina kommentarer åtminstone nämnt ungefär "det här känner jag igen, det är precis som på min Rolex eller min Omega".

Du skrev att flera verk från Omega och Rolex uppför sig likadant. Jag blev lite nyfiken. Vilka verk tänker du på?

Googla på: jumping minute hand rolex omega
Eller: Problem minute jumps when setting time Rolex omega

Eller läs direkt här: https://omegaforums.net/threads/minute-hand-jumps-forward-when-setting-the-time.114155/



Finns en hel del mer om man googlar runt lite.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Googla på: jumping minute hand rolex omega
Eller: Problem minute jumps when setting time Rolex omega

Eller läs direkt här: https://omegaforums.net/threads/minute-hand-jumps-forward-when-setting-the-time.114155/



Finns en hel del mer om man googlar runt lite.
Och här AP: https://forum.tz-uk.com/showthread.php?98106-APRO-15300-Jumping-minute-hand-when-setting

JLC: https://www.watchuseek.com/threads/minute-hand-jumps-when-setting-time.2889841/
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
Ja om du har tänkt använda den oftare än var femte dag så. Jag har för många klockor så använder min så pass sällan att den hade stannat oavsett vilket automatiskt verk den hade haft.

Du får en snygg och bra winder i ädelträ för 10 klockor för 5 lax på till exempel TrendHim. Det är en tiondel av en vanlig klocka...
 

ScubaKing

Audemars
För det priset låter det som en skitwinder utan möjlighet att ställa antal rotationer per dygn.

En vanlig klocka kostar alltså 50000?

Jag har denna nedan från TrendHim, betalade dryga 5kkr, på denna kan du ställa in vilket håll den ska rotera åt samt hur länge, eller program där den kör tex 1 timme och sedan vilar 2 timmar. Tycker den är super, haft den 6 år snart och aldrig haft ett enda problem med den, sedan är den ju hur snygg som helst.

Ska du ha en singel från Wolf eller annat märke landar du på 4kkr, och då är det som sagt bara för en klocka.

Angående priser på klockor kan jag bara tala för mig själv, och för mig så kostar en vanlig klocka runt 50kkr om jag köper den ny, oftast mer..

Sista gången jag betalade under 50 strecket var när jag köpte en Omega Speedmaster begagnat, den gav jag 45kkr för.

aa.jpg

aa.jpg
 
Senast ändrad:

ZoomZoom

Omega
Jag har denna nedan från TrendHim, betalade dryga 5kkr, på denna kan du ställa in vilket håll den ska rotera åt samt hur länge, eller program där den kör tex 1 timme och sedan vilar 2 timmar. Tycker den är super, haft den 6 år snart och aldrig haft ett enda problem med den, sedan är den ju hur snygg som helst.

Ska du ha en singel från Wolf eller annat märke landar du på 4kkr, och då är det som sagt bara för en klocka.

Angående priser på klockor kan jag bara tala för mig själv, och för mig så kostar en vanlig klocka runt 50kkr om jag köper den ny, oftast mer..

Sista gången jag betalade under 50 strecket var när jag köpte en Omega Speedmaster begagnat, den gav jag 45kkr för.

aa.jpg

aa.jpg

Hittar ingen sådan från den sidan. Har du länk? Hmm ok man ställer med tid och inte antal rotationer. Kanske går att få ordning på ändå.
 

ScubaKing

Audemars
Hittar ingen sådan från den sidan. Har du länk? Hmm ok man ställer med tid och inte antal rotationer. Kanske går att få ordning på ändå.

Såg den var slut just nu. Du får ställa dig på lista via e-post. Tror dock samma modell finns hos rätt många.

 
Topp