DrDre
Diamant
Det blev lite OT med en fråga om hur effektivt en automatisk klocka som står still på morgonen vrider upp sig under en dags användning. Vi bestämde oss för att prova och min del av experimentet är nu avklarad. Jag tog alltså fram två klockor från skåpet som legat stilla ngn månad och som aldrig tidigare uppvisat några problem med uppvridning eller power reserve. Jag skakade igång dem Måndag morgon, men bara så lite att de började snurra, inte mer. Efter det satte jag en på varje handled och gav mig ut på en snabb promenad. Resten av dagen ägnades åt stillsamt kontorsarbete och lite vanligt pyssel i hemmet och på kvällen var det dags för en andra promenad. (Se stegräknare och avståndsmätaren från iPhonen. Jag bar dock bara telefonen under promenaderna, inte under dagen). Jag hade tänkt att skifta klockorna från v till h hand under dagen för att kompensera för att man nog rör högerhanden mer än vänster men jag glömde bort det. Klockorna stannade på Tisdag em. runt kl 14-15 (se bild). Dessa två klockor genererade alltså energi motsvarande ca 30 timmar (inkl tiden de bars) av att bäras 14h. Power reserven efter att jag lagt dem åt sidan blev ungefär från kl 22:00 till 14:30 dagen efter, dvs ca 17 timmar. Det vore kul om ngn annan kan testa samma sak och se hur olika urverk och rörelsemönster påverkar resultaten. @Echo Delta som är experten på urverk och @Aurum allmänt tekniskt kunnig och intresserad (och civ ing?) kanske har några ytterligare synpunkter och kommentarer?