Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Okej! Ja man vill att klockan ska se okej ut efter 10 års bruk.Har sett en hel del titanare i mina dagar, tycker personligen att de får tråkigare repor än stål. De blir tydligare...
Det är inte så att klockan kommer att vara förstörd. Det går dessutom att polera upp ifall att du skulle tycka att det blir illa!Okej! Ja man vill att klockan ska se okej ut efter 10 års bruk.
Tror knappt att det finns en bättre bruksklocka! Jag använder min till allt! Om du dessutom kör med gummi så blir den bara tuffare!
Har sett en hel del titanare i mina dagar, tycker personligen att de får tråkigare repor än stål. De blir tydligare...
Tror knappt att det finns en bättre bruksklocka! Jag använder min till allt! Om du dessutom kör med gummi så blir den bara tuffare!
Även jag är en förlorare i det genetiska lotteriet när det kommer till handledsomkrets(ca 17 cm), och var lite orolig att Aquisen skulle upplevas för stor, men när den väl satt på handen var tvivlen som bortblåsta. Jag är supernöjd med min Oris!![]()
Måste hålla med om att Oris i titan blir sjukt sexig med gummi! Angående repor så syns det lika mycket som vilken annan klocka som helst. Men som bruksklocka så får man nästan räkna med några dings..
Stiligt!En Oris har blivit två Oris!![]()
Min nya kärlek till vänster!![]()
Och bara för att övertyga dig lite extra, jag har 17 jag med! Iväg till AD med dig!Hehe 17 här också! Då är jag helt övertygad. Ska ta mig till närmsta AD för å klämma lite.
Hahaha som en riktig "pusher".Och bara för att övertyga dig lite extra, jag har 17 jag med! Iväg till AD med dig!
Äsch, jag är bara glatt påhejande!Hahaha som en riktig "pusher".![]()
Jättefin! Var och klämde på just en blå häromdagen. Blir nog ett inköp efter sommaren.Nyligen inköpt blå Aquis köpt här på KS. Ser svart ut i lite mörkare ljus, grå på kontoret och det blåa smyger fram i dagsljuset. Ruggigt nöjd.![]()
![]()
![]()
Grattis! Du har kommit över en fantastisk pjäs!Nyligen inköpt blå Aquis köpt här på KS. Ser svart ut i lite mörkare ljus, grå på kontoret och det blåa smyger fram i dagsljuset. Ruggigt nöjd.![]()
![]()
![]()
Grattis till klockan och ett GRYMT första inlägg! Oris var även min första riktiga klocka, om man räknar bort vissa billigare Seikos och dylikt.Kära ORIS-vänner!
Som nybliven medlem i denna fantastiska klubb skulle jag innan paketöppningen vilja berätta om min resa mot denna fantastiska klocka, som jag för närvarande fascinerat sitter och tittar på mellan tangenttryckningarna. Den anlände Sverige förra veckan, men hämtades ut idag. Och att jag skulle sitta här med en sådan klocka på armen trodde jag nog inte vid 14 års ålder, då jag hemma i Rättvik köpte min första klocka och blev förälskad i metall, form, visare och siffror.
Som pojk sprang jag runt med mina ”parfymare” och jag måste erkänna att flera var riktigt snygga. Dock höll dem ju inte särskilt länge. Men känslan av att ha en snygg och speciell klocka på armen har stannat kvar hos mig ända sedan mina tonår. Stiliga, snygga, tunga, vackra, eleganta och genuina klockor fascinerar mig. Dock är jag än i dag en regelrätt amatör och jag kan knappt någonting om klockor. Men för något år sedan lärde jag mig i alla fall skillnaden på automatiska ur och ”quartzare” J.
Men men, nu står jag här, 32 år gammal och med ett nygammalt intresse för klockor. Min senaste klocka pajade för längesedan och jag orkade inte engagera mig längre efter att batterierna hela tiden tog slut. Tack vare klockintresserade kolleger vaknade intresset till liv igen och jag lyssnade ihärdigt när de slängde sig med uttryck så som ”beater”, ”speedy”, ”grale watch” och ”bang for the buck”. Fan vad häftigt tänkte jag och insåg tillslut att det fanns annat än billiga ur som bara gick sönder. Skulle jag återigen få uppleva den där känslan av att bära en läcker klocka på armen? Jag snurrade runt på nätet och lade mig på en 5000-kronorsnivå.
Först kom det hem en Seiko. Snygg, men för liten. Sålde den på Tradera. Sen skickade jag efter en Tissot. Länken var så rapplig att jag skickade tillbaks skiten. Efter det blev det en Hamilton och jag började redan märka hur jag lade på en tusenlapp åt gången. De polerade ”ytterlänkarna” på länken gjorde att jag skickade tillbaks även den. Sen. Sen gick jag in till en urmakare i Stockholm, drog på mig en ORIS Aquiz Deep Blue och blev förälskad. Men eftersom även den har polerad länk fortsatte jag googla runt. Och där var den! Allt jag ville ha, i en enda klocka. En ORIS Pro Pilot, Small Second GMT.
Jag ville inte göra om samma sak som tidigare att beställa en klocka jag inte provat så jag sprang in i en affär i Stockholm och slängde på den på handleden. Denna var utan den separata sekundvisaren och alltås en något billigare variant. 19000 var prislappen. Jag knäppte av mig skiten och gick ut. På Authenticwatches.com hittade jag den för cirka 13000 och slog till direkt. Nu sitter den på armen och känslan är obeskrivlig. Och om jag ser tillbaks på den där 14-åriga grabben som stolt sprang runt hemma i Rättvik med sin första klocka på armen, ser jag nu en vuxen man som köpt sin första automat – efter år av studier och hårt arbete. Som alltid när något svider lite i plånboken kan man trösta sig med att allt man fått utstå och allt man uppnått mellan 14 och 31 gör att man idag stoiskt kan säga; ”det är jag värd”.
Material & Utförande
Modell: 01 748 7710 4164-07 8 22 19
Diameter: Ø 45.00 mm
Boett: Borstat/polerat stål
Baksida boett: Repskyddat safirglas
Armband: Borstat och polerat stål
Urtavla: Svart med självlysande markeringar arabiska siffor och indexmarkeringar, självlysande visare
Spänne: Viklås i stål
Glas: Repskyddat safirglas
Bezel (ring): Stål, borstat/polerat
Urverk & Funktioner
Urverkstyp: Automatiskt, självuppdragande
Sekundvisare: Svepande
Urverk: Med 28 juveler, 28,800 vph. Oris 748, base SW 220-1.
Gångreserv: 38 timmar
Datumangivelse: Datum
Funktioner:
- GMT-funktion
- 24 timmarsvisning
- Separat sekundvisning
Övrigt: Skruvkrona
Källa: uret.se
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Den 65an är så snygg. Testade den förra veckan hos en AD och blev imponerad av hur välbyggd den kändes men också hur tunn den var. Grattis till nya kärlekenEn Oris har blivit två Oris!![]()
En Oris har blivit två Oris!![]()
Jag kunde inte motstå den, det blev oerhört spontant!Den 65an är så snygg. Testade den förra veckan hos en AD och blev imponerad av hur välbyggd den kändes men också hur tunn den var. Grattis till nya kärleken![]()