• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

oscaroscar

Panerai
Äh,dykoris är inte mycket att hänga i granen! Klart det skall vara en racing Oris :)

d8510c41.jpg
Tycker snarare att just dykarna är något extra. Robusta, snygga som fan och inte så dyra.
Small second är ju otrolig!

Ägde själv en Divers date, grym på alla sätt.
 

vekktah

Cartier
Många klockor har extrafunktioner gömda. Denna har ju någon form av extramarkering vid minut 2 samt 7. Är det något spciellt eller? Fråga två är om det är en GMT-klocka klockan nio elleR?

Det är markeringar för Carlos costes förmåga att hålla andan och nåt annat. Googla, gjordes rätt coolt rekord iom den releasen
 

vekktah

Cartier
eduraveb.jpg


Jag älskar oris!

avavu4ep.jpg


Fyra har passerat men bara regulatorn är kvar. Kan inte annat än säga : köp. Aquis-en var verkligen underbar. Men även tt1 47mm i titan. Regulatorn hittar du inte ofta, men som tidigare skrivits här 5-8000 får du nog räkna med. Min är en evig keeper. Tycker det är bland det snyggaste som gjorts

ysevupu3.jpg
 
eduraveb.jpg


Jag älskar oris!

avavu4ep.jpg


Fyra har passerat men bara regulatorn är kvar. Kan inte annat än säga : köp. Aquis-en var verkligen underbar. Men även tt1 47mm i titan. Regulatorn hittar du inte ofta, men som tidigare skrivits här 5-8000 får du nog räkna med. Min är en evig keeper. Tycker det är bland det snyggaste som gjorts

ysevupu3.jpg

Diver regulatorn var ju smått magisk. Verkar inte som den tillverkas längre? Funderar själv på en aquis, men regulatorn var ju mycket snyggare :eek:
 

Andreas777

Cartier
Många klockor har extrafunktioner gömda. Denna har ju någon form av extramarkering vid minut 2 samt 7. Är det något spciellt eller? Fråga två är om det är en GMT-klocka klockan nio elleR?
Den första funktionen är bara för fridykare med samma kapacitet som Carlos Coste... Om jag kommer ihåg rätt så är 2:an typ inandning och 7 är så lång tid han klarar av att vara under vattnet. Subdialen vid 9 är sekundvisaren. Det sitter ett dekorerat 7750 verk i klockan. Inget extra men jag gillar den. Den får betydligt mer handledstid än jag tänkt mig.
 
Gillar min som satan. Jag som måste ha titan är överlycklig över vikten förutom att jag tycker den är snygg satan. Blir en keeper tror jag om inte en Carlos Coste skulle råka korsa min väg.
Bilder, även om mitt exemplar redan finns i denna tråd:
5ary5u5e.jpg

e5ysavyh.jpg
 
  • Like
Reactions: Man

Chrisse

Patek
2-Faktor

Donkii

Boushh
2-Faktor
Oris Artelier Complication Moonphase
Gillar storleken och känslan den ger. Bra lum i mörkret och lagom tyngd i den.
8YFSadM.jpg
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
"När man ser alla förtjusande Orisdykare i denna tråd förbannar man sig över att man tydligen har fått sina handledsgener ifrån en sopkvast" tänkte jag bittert skriva, sedan såg jag de två skönheterna i posten över. Inte kan jag vara tjurig när jag nyss har upptäckt en sådan elegant! :woot: (I brist på smiley som uttrycker sin kärlek)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
"När man ser alla förtjusande Orisdykare i denna tråd förbannar man sig över att man tydligen har fått sina handledsgener ifrån en sopkvast" tänkte jag bittert skriva, sedan såg jag de två skönheterna i posten över. Inte kan jag vara tjurig när jag nyss har upptäckt en sådan elegant! :woot: (I brist på smiley som uttrycker sin kärlek)

Välkommen till tändsticksklubben ;) Jag har också otroligt smala armar men de flesta klockor fungerar trots allt väldigt väl, denna speciellt, ser absolut inte någon anledning till att inte du skulle kunna ha en liknande :) Så leta rätt på en egen skönhet och låt den klä din arm :)
 

Wi

NLA
2-Faktor
"När man ser alla förtjusande Orisdykare i denna tråd förbannar man sig över att man tydligen har fått sina handledsgener ifrån en sopkvast" tänkte jag bittert skriva, sedan såg jag de två skönheterna i posten över. Inte kan jag vara tjurig när jag nyss har upptäckt en sådan elegant! :woot: (I brist på smiley som uttrycker sin kärlek)

De är helt fantastiska och går att hitta under 10k för fullset. Rekommenderas!
Här kmr två bilder till för att suktas lite mer ;)


 

Donkii

Boushh
2-Faktor
De är helt fantastiska och går att hitta under 10k för fullset. Rekommenderas!
Här kmr två bilder till för att suktas lite mer ;)

Jag som endast betalade 5500kr och sålde den för 6000kr, den som söker han finner ;)
Oavsett så är det en fantastiskt fin klocka för under 10k.

Men om någon annan ska köpa så kom ihåg att köpa en med cert från en AD, Oris kommer annars att kunna neka service, dem har blivit svin stränga på den punkten. En klocka köpt på t.ex. Uret.se kan inte skickas in på service till Oris då dem inte är AD.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Det kan mycket väl tänkas bli en sådan i framtiden, men först ska det in en ordentlig dykare, och där tror jag som sagt inte att Oris kan hjälpa mig. :eek:
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det kan mycket väl tänkas bli en sådan i framtiden, men först ska det in en ordentlig dykare, och där tror jag som sagt inte att Oris kan hjälpa mig. :eek:

Vad är en riktig dykare :) ?
Berätta gärna vad du är på jakt efter, kan tänkas att jag sitter på nått du är nyfiken på :)
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Jag som endast betalade 5500kr och sålde den för 6000kr, den som söker han finner ;)
Oavsett så är det en fantastiskt fin klocka för under 10k.

Men om någon annan ska köpa så kom ihåg att köpa en med cert från en AD, Oris kommer annars att kunna neka service, dem har blivit svin stränga på den punkten. En klocka köpt på t.ex. Uret.se kan inte skickas in på service till Oris då dem inte är AD.


Det har ju en rätt trevlig prislapp också i så fall. :)
Nu börjar det kanske gå lite OT, men är det bara Oris som är så stränga, eller kan andra märken också tänkas neka? :confused:
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det har ju en rätt trevlig prislapp också i så fall. :)
Nu börjar det kanske gå lite OT, men är det bara Oris som är så stränga, eller kan andra märken också tänkas neka? :confused:

Tror det beror lite på ålder på klocka osv. Men nu på senare år har Oris verkligen dragit öronen till sig då det förekommit mycket gråhandel på kontinenten och i asien i ett steg att försöka minimera den handeln. Jag har själv gått på den minan och kommer i framtiden välja mer noggrant varifrån jag köper. Kan dock inte uttala mig hur det ser ut för de andra märkena då jag aldrig haft problem att lämna in för service :)
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Vad är en riktig dykare :) ?
Berätta gärna vad du är på jakt efter, kan tänkas att jag sitter på nått du är nyfiken på :)


Just nu är jag ute efter en blåtavlad och elegant, men ändå robust, dykare på länk som ska kunna användas som vardagsklocka. Detta paket ska också gå för under 10k. Det jag har siktat in mig på är den nya Longines Hydroconquest, men den kommer ju inte inte till Europa förrän i september... :rolleyes: Har du måhända något som stämmer in på beskrivningen? :watching:
Edit: Detta borde kanske tas i PM...
 

vekktah

Cartier
Tror det beror lite på ålder på klocka osv. Men nu på senare år har Oris verkligen dragit öronen till sig då det förekommit mycket gråhandel på kontinenten och i asien i ett steg att försöka minimera den handeln. Jag har själv gått på den minan och kommer i framtiden välja mer noggrant varifrån jag köper. Kan dock inte uttala mig hur det ser ut för de andra märkena då jag aldrig haft problem att lämna in för service :)


Njae va? Jag var inne med en som saknar cert och allt. Inga problem att få den servad enligt franks ur (ad) och annars är det ju ETA-verk som många kan serva. Jag menar, folk slänger ju cert och kvitton hursomhelst, om oris krävde allt sånt villkorslöst så skulle de nog tappa ryktet. Garanti är något annat. Men Klart de reparerar/servar oris-klockor.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Njae va? Jag var inne med en som saknar cert och allt. Inga problem att få den servad enligt franks ur (ad) och annars är det ju ETA-verk som många kan serva. Jag menar, folk slänger ju cert och kvitton hursomhelst, om oris krävde allt sånt villkorslöst så skulle de nog tappa ryktet. Garanti är något annat. Men Klart de reparerar/servar oris-klockor.
skönt för dig :) Jag blev nekad då jag inte hade något annat än bara klockan. Dem ville inte ha med den att göra helt enkelt och jag skulle få skylla mig själv då jag "gråhandlat". Således kunde jag inte få en auktoriserad service och papper på det.. Nu löste det sig dock iallafall men inte med Oris. Detta vara bara 5-6månader sedan.
 

AndyK

Cartier
Hittade en klocka av märket Punkt. Är det något budgetmärke från Oris? Satt nämligen ett Orisverk i.
Har aldrig hört talas om märket förr (Punkt alltså).
 
Topp