• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hehe 😅 Iof inte värre än att skippa nästa klockköp, lär använda aquis mestadels ändå. Iaf på gummi då den kommer minska avsevärt i vikt.

Får gå in och prova hur jag gillar originalgummina hos AD, om att ha överflödet av bandet under låset (eller hur jag ska förklara) passar min handled. Ser ut att bygga lite undertill när jag kollar bilder. Jag gillar egentligen estetisk bäst när de klipps till likt den tt1 jag hade typ som detta 🤓

Jag har originalgummit till min titanare. Där hade en tidigare ägare fimpat gummit för att det inte skulle bygga så mycket på höjden. Men en avkapad ände innerst mot huden var väl inte så genomtänkt kanske, det blir ju ett vasst hörn istället.
Så jag har gjort så att jag tunnat ner det ordentligt och rundat av kanten som var klippt. Summa summarum så blev det inte lika bulkigt och faktiskt rätt bra.

...det är väl inget man gör med ett nytt gummi direkt, men det är ett alternativ om man tycker att det blir alldeles för tjockt.

En annan detalj med dessa gummin är att de är rätt tjocka uppe vid boetten, medan de är tunnare nedtill, så att det är där de böjer sig. De vill helst inte böja sig alls där det står ORIS. Precis som bilderna ovan visar. Jag hade föredragit att de böjt sig lika mycket överallt, men så är inte fallet.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Det spelar också stor roll vilket håll man sätter gummit. De är omvända mot andra armband och gjorda för att ha den långa änden klockan 12. Bara att kolla produktbilder om man blir osäker. Jag har provat båda hållen och det gjorde stor skillnad för komforten. Med långa änden klockan 6 blev boetten helt felbalanserad.
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Ska ut på resande fot och tänkte att den här skulle få följa med. Men först så återställde jag patinan. Blir verkligen en annan klocka när man återställer och får roseguld-looken. Nu ska man väl bli rånad istället. 😄

20231012_091346.jpg
 

Smooth Operator

Rolex
2-Faktor
Nyinkommen aquis. Går inte att jämföra i känsla mot min förra tt1 som var i titan. Denna är tuuung 😅
8E522B93-F7A9-4692-ACB8-4A424E9EE892.jpeg


Om någon sitter på ett gummi som ska säljas hojta till eller vet någon bra (gediget a.m okej, ger inte 4k för ett nytt idag iaf 🙈)
Jag har ett svart gummi till min gröna Aquis 43,5 som jag inte har använt de senaste 4 åren. Dock lite märken på spännet. Är du intresserad så skicka ett PM.
20231013_080404-COLLAGE.jpg
20231013_080807~2.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Gummi på plats, trevligt men personliga åsikten är att det är skönare och snyggare på de äldre tt1 där båda ändarna klipps till perfekt passform. Men kanske förstår storheten i denna lösning sen. De de verkar ju inte sälja den delen man klipper separat ändå (?) vilket känns konstigt isf 🙈

Men fin på gummi är den 👌🏻
D366B6AB-67A0-4E00-9E2F-ECE04B5604E2.jpeg
 

peken

Breitling
Mitt första inlägg på forumet. Har spenderat några dagar att bara läsa :) Är på jakt efter min första lite exklusivare klocka. Har haft ögonen mot Omega Speedmaster och Tag Heuer Carrera modellerna (främst glassbox). Men dom är lite väl högt i pris för mig att kliva in på känner jag. Och då tycker jag Oris har en del klockor som lockar. Främst Oris Aquis Date. Då kommer man till den stora frågan, Oris Aquis Date eller Oris Aquis Date Calibre 400.
Är 10 år garanti, 10 års service intervall och längre drifttid (5 dagar) värt det extra i pris? Eller är det fler skillnader? Färgnyanserna skiljer ju dem åt lite men där är det ju individuell tycke och smak.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Mitt första inlägg på forumet. Har spenderat några dagar att bara läsa :) Är på jakt efter min första lite exklusivare klocka. Har haft ögonen mot Omega Speedmaster och Tag Heuer Carrera modellerna (främst glassbox). Men dom är lite väl högt i pris för mig att kliva in på känner jag. Och då tycker jag Oris har en del klockor som lockar. Främst Oris Aquis Date. Då kommer man till den stora frågan, Oris Aquis Date eller Oris Aquis Date Calibre 400.
Är 10 år garanti, 10 års service intervall och längre drifttid (5 dagar) värt det extra i pris? Eller är det fler skillnader? Färgnyanserna skiljer ju dem åt lite men där är det ju individuell tycke och smak.

Jag har och har haft båda varianterna och egentligen är det "bara" verket som skiljer dom åt, även om jag tycker att tavlorna är snäppet snyggare på 400:an.
Är det värt pengarna?
Har du tänkt att ha klockan en längre tid, så definitivt!
Om du absolut inte måste ha en ny Aquis så hade jag köpt en begagnad med 400-verket.
Det är svårt att hitta en klocka som är mer prisvärd i det prissegmentet.
 

peken

Breitling
Jag har och har haft båda varianterna och egentligen är det "bara" verket som skiljer dom åt, även om jag tycker att tavlorna är snäppet snyggare på 400:an.
Är det värt pengarna?
Har du tänkt att ha klockan en längre tid, så definitivt!
Om du absolut inte måste ha en ny Aquis så hade jag köpt en begagnad med 400-verket.
Det är svårt att hitta en klocka som är mer prisvärd i det prissegmentet.
Det finns en beggad 400:a jag tittat på men den är i andrahandsvalet när det kommer till färg.
Var in till lokala handlaren som är AD av Oris och dom har alla färger hemma. Jag får 20% på vilken av modellerna jag än väljer. Nytt är nytt och det lockar. Då detta isåfall blir min första schweiziska klocka, min första exklusivare, första automatiska mm så är nog tanken att denna ska stanna hos mig även om det i framtiden blir fler och vissa kommer bytas ut.
Förmodligen blir det en klocka imorgon. Ville inte ta ett förhastat beslut där och då 😊
 
  • Like
Reactions: Man

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Det finns en beggad 400:a jag tittat på men den är i andrahandsvalet när det kommer till färg.
Var in till lokala handlaren som är AD av Oris och dom har alla färger hemma. Jag får 20% på vilken av modellerna jag än väljer. Nytt är nytt och det lockar. Då detta isåfall blir min första schweiziska klocka, min första exklusivare, första automatiska mm så är nog tanken att denna ska stanna hos mig även om det i framtiden blir fler och vissa kommer bytas ut.
Förmodligen blir det en klocka imorgon. Ville inte ta ett förhastat beslut där och då 😊

Jag skulle köpa nytt i din sits, dels för känslan och att få köpa rätt färg. Köper du för att vara ekonomisk och kompromissar med färgen känns det som risken att du ångrar dig är stor.
 

Alex Taól

Omega
2-Faktor
Jag har nyligen blivit med Carl Brashear (den tredje) och funderar lite på att återställa patinan.

Oris själva anger (via hemsidan och i klipp på you tube) att man kan blanda lite salt med vinäger och borsta med en tandborste. De rekommenderar att låta patinan sitta dock som en brasklapp.

Ni med Oris bronzos, nått att tänka på?

Ska man skippa tandborsten eller är det ingen fara?

Någon ”särskild” vinäger eller salt eller bättre/skonsammare med någon annan metod?

Någon intressant input helt enkelt? 🦄

Allt gott med er!
 

dodds

Omega
2-Faktor
Mitt första inlägg på forumet. Har spenderat några dagar att bara läsa :) Är på jakt efter min första lite exklusivare klocka. Har haft ögonen mot Omega Speedmaster och Tag Heuer Carrera modellerna (främst glassbox). Men dom är lite väl högt i pris för mig att kliva in på känner jag. Och då tycker jag Oris har en del klockor som lockar. Främst Oris Aquis Date. Då kommer man till den stora frågan, Oris Aquis Date eller Oris Aquis Date Calibre 400.
Är 10 år garanti, 10 års service intervall och längre drifttid (5 dagar) värt det extra i pris? Eller är det fler skillnader? Färgnyanserna skiljer ju dem åt lite men där är det ju individuell tycke och smak.
Jag var i samma sits som dig för 2 år sen. Stod också mellan ett gäng olika och det landade just i Aquis 400 cal. För mig var det just den förlängda garantin, den blå tavlan (och kanske att det var lite kul att det var ett nytt urverk i den). Köper du en ny så lär du få nya versionen av urverket så du slipper få det utbytt som jag fick. Längre gångreserv är också trevligt när man byter mellan lite olika. Dock ska man tänka på den tar längre tid att "ladda" än en med Selitta då den bara laddar när rotorn snurrar på ett håll jämfört med Selittas båda håll.

Ska du behålla den så kan serviceintervallet vara trevligt. Sen är å andra sidan Selitta lättservat och behöver inte åka till Schweiz för service. Svårt det där. Jag landade som sagt i en blå med 400 cal så där landade jag. Riktigt skön på länk men på gummit är den ännu bättre 😊

Inser mitt inlägg är rörigt men skyller på bebishjärna 😄
 

peken

Breitling
Jag var i samma sits som dig för 2 år sen. Stod också mellan ett gäng olika och det landade just i Aquis 400 cal. För mig var det just den förlängda garantin, den blå tavlan (och kanske att det var lite kul att det var ett nytt urverk i den). Köper du en ny så lär du få nya versionen av urverket så du slipper få det utbytt som jag fick. Längre gångreserv är också trevligt när man byter mellan lite olika. Dock ska man tänka på den tar längre tid att "ladda" än en med Selitta då den bara laddar när rotorn snurrar på ett håll jämfört med Selittas båda håll.

Ska du behålla den så kan serviceintervallet vara trevligt. Sen är å andra sidan Selitta lättservat och behöver inte åka till Schweiz för service. Svårt det där. Jag landade som sagt i en blå med 400 cal så där landade jag. Riktigt skön på länk men på gummit är den ännu bättre 😊

Inser mitt inlägg är rörigt men skyller på bebishjärna 😄
Tack för ditt svar. Det är en blå 400 cal som jag vill ha. Jag har väl mer eller mindre bestämt mig, så imorgon blir det nog ett köp :)
 

dodds

Omega
2-Faktor
Tack för ditt svar. Det är en blå 400 cal som jag vill ha. Jag har väl mer eller mindre bestämt mig, så imorgon blir det nog ett köp :)

På tal om gummi. Var köper man det billigast?
Supertrevlig klocka så kommer bli kanonbra 👌

Jag köpte mitt gummi på Klockmaster av den enkla anledningen att jag fick ett presentkort där. Via svensk AD utan rabatt går de lös på 4600 så bra dyrt (men grymt). Jag tror det är betydligt billigare att köpa från Tyskland. Har för mig någon ställde liknande fråga några sidor bak i tråden. Tänk bara på att du köper rätt så du får quick releasen på gummit 😊
 
Topp