• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Jockinho

Patek
2-Faktor
Supertrevlig klocka så kommer bli kanonbra 👌

Jag köpte mitt gummi på Klockmaster av den enkla anledningen att jag fick ett presentkort där. Via svensk AD utan rabatt går de lös på 4600 så bra dyrt (men grymt). Jag tror det är betydligt billigare att köpa från Tyskland. Har för mig någon ställde liknande fråga några sidor bak i tråden. Tänk bara på att du köper rätt så du får quick releasen på gummit 😊

Det var jag, finns på ofrei iaf för runt 3k. Jag hitta ett begagnat så slog till på det. Nöjd, gillar länken men blir så tung med den (tyvärr stål och inte titan på min aquis) men gummit löser det bra. Även fast jag skulle föredra en annan lösning än stoppa in bandet som blir över mellan band och handled, skulle hellre klippt till det som på äldre tt1 🙂
 

peken

Breitling
Supertrevlig klocka så kommer bli kanonbra 👌

Jag köpte mitt gummi på Klockmaster av den enkla anledningen att jag fick ett presentkort där. Via svensk AD utan rabatt går de lös på 4600 så bra dyrt (men grymt). Jag tror det är betydligt billigare att köpa från Tyskland. Har för mig någon ställde liknande fråga några sidor bak i tråden. Tänk bara på att du köper rätt så du får quick releasen på gummit 😊

Jag ska höra imorgon, kan ju hända att man får en bra deal även på armband om dom beställer hem till mig.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Jag har nyligen blivit med Carl Brashear (den tredje) och funderar lite på att återställa patinan.

Oris själva anger (via hemsidan och i klipp på you tube) att man kan blanda lite salt med vinäger och borsta med en tandborste. De rekommenderar att låta patinan sitta dock som en brasklapp.

Ni med Oris bronzos, nått att tänka på?

Ska man skippa tandborsten eller är det ingen fara?

Någon ”särskild” vinäger eller salt eller bättre/skonsammare med någon annan metod?

Någon intressant input helt enkelt? 🦄

Allt gott med er!

Jag kör med kolsyrad läsk av valfri sort och citron.
Använder tandborste och trasa.
Fungerar för mig i alla fall.
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Aldrig kört tandborste på någon klocka. Det är helt ofarligt antar givet att en soft tandborste är betydligt mjukare än brons eller stål :)
Jag brukar köra bikarbonat och citronjuice, gör det till en pasta som man sedan täcker klockan i.
Låt den ligga i en 10-15 minuter och skölj av den så blir du av med hela patinan :) Finns säkert hundra olika sätt!
 

Alex Taól

Omega
2-Faktor

JonasGbg

Panerai
2-Faktor

Alex Taól

Omega
2-Faktor
Jag har testat med salt och vinäger, men inte med duttandet med tandborsten.
Jag drog ner hela klockan i badet och fram med tandborsten efter en stund.
Tycker nog bikarbonat/kolsyrad läsk och citron gav ett bättre resultat.
Aha. Tack för den inputen!

Kolsyrad läsk, vilken som. Tex ramlösa?

Någon som testat vad som verkar vara en annan vanlig modell, bakpulver och citronsaft till en pasta och sen tandborste?
 

peken

Breitling
IMG_7079.jpeg

Där satt den!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Någon som testat dessa?

🤓
 

Bergets

Panerai
Jag ha en 20mm oris gummilänk som är för kort, någon som har tips vart man kan köpa liknande och kanske flytta över låset?

tempImagepHJUrB.jpg
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Jag ha en 20mm oris gummilänk som är för kort, någon som har tips vart man kan köpa liknande och kanske flytta över låset?

tempImagepHJUrB.jpg
Ser ut som ett Bonetto Cinturini. De tillverkar gummin till många stora tillverkare. Riktigt bra kvalitet. Någon av dessa bör passa:

 

Bergets

Panerai
Ser ut som ett Bonetto Cinturini. De tillverkar gummin till många stora tillverkare. Riktigt bra kvalitet. Någon av dessa bör passa:

just detta är ett oris original antagligen från tidigt 00-tal- ska kolla in dom du länkade :)
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
just detta är ett oris original antagligen från tidigt 00-tal- ska kolla in dom du länkade :)
Bonetto Cinturini har under många år gjutit gummin åt många stora schweiziska tillverkare (med tillverkarnas egna logotyper ingjutna såklart), så det finns en god chans att ditt gummiband helt enkelt är ett "rebranded" BC-gummi. Om du kan leva med att det inte står Oris på baksidan vill säga.
 

Bergets

Panerai
Bonetto Cinturini har under många år gjutit gummin åt många stora schweiziska tillverkare (med tillverkarnas egna logotyper ingjutna såklart), så det finns en god chans att ditt gummiband helt enkelt är ett "rebranded" BC-gummi. Om du kan leva med att det inte står Oris på baksidan vill säga.
ja jag misstänkte nästan det, de ser onekligen identiska ut

men inga priser på sidan?
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
ja jag misstänkte nästan det, de ser onekligen identiska ut

men inga priser på sidan?
Nä, där är bara urvalet, de säljer inte direkt till kund utan via ÅF. Kolla upp vilken modell som verkar passa bäst och googla sedan bästa pris. Så gjorde jag med precis detta gummi (300 D/L). Bra kvalitet för övrigt!

300 D och 300 L är förresten exakt samma gummi, beteckningen gäller bara vilken sida som är vänd uppåt. Tämligen förvirrande och onödigt eftersom 300-serien är vändbar. :D
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
ja jag misstänkte nästan det, de ser onekligen identiska ut

men inga priser på sidan?
Kolla WatchBandCenter, de säljer Bonetto men där marknadsförs under namnet Meyhofer. T.ex. Geckota mfl marknadsför dem under sina egna namn och där är de betydligt mycket dyrare. Här är ett exempel som har lite annan struktur men finns en massa färger och strukturer att välja på om du letar. 👌
 
Topp