• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Hej Orisexperter!

Jag har en gammal dykare från Oris som jag skulle tro år från 70-talet. Urverket gick sönder för något år sedan och den har mest legat i lådan. Lämnade in den till urmakaren för någon månad sedan. De skickade den till Oris men fick svaret att det inte fanns några reservdelar att tillgå. Finns det någon i sverige som ni tror kan laga den eller är det kört?

Bifogar en bild på en annan gammal Oris som däremot fungerar bra.

6BF3F084-D182-4409-A142-B4902D110AB6.jpeg
Ingen aning, men fy fan vad fet!

Hej alla,

Tänkte ge er som läser Oristråden ett försprång vad gäller en Passaround av en Oris Aquis Date med den blåa sunburst-tavlan. Den riktiga tråden för detta kommer upp i veckan.

PM:a mig så skickar jag mer information :)

Visserligen gör Oris Flera jäkligt snygga dykare, men de gör och har gjort även snygga dressare. Slänger upp en bild på en av mina B7460 när den ändå sitter på armen. Länken är en av de skönaste jag provat.
IMG_1672.JPG

Så har det hänt. Tappade klockan i golvet när jag skulle byta om efter gymmet och nu verkar minutvisaren ha hamnat snett. Sekundvisaren fastnar när den ska glida förbi. Måste dra till stället jag köpte och få detta fixat... Nån som vart med om nåt liknande?
20171208_082041.jpg

258FCF34-20EB-4313-95AD-4D63204D54C5.jpeg

Kändes som att grönt textil var ganska givet när man är på jobbet.

Kör ni med verktyg när/om ni byter band, eller vad använder ni ?
Det där vart ju riktigt snyggt. Grattis till en grym Oris! Har själv en likadan som du kanske ser. :)
(Tappa den inte i golvet bara...)
Har faktiskt inte bytt från länken men skulle i så fall använda mitt Bergeron 6767...

Tack.
Så dom kör top trade i säg Aquis, men har bara inte dekorerat Det?

Det verkar faktiskt som att de kör base, både på standard-Aquis och de lite dyrare i familjen.

Skärmavbild 2017-12-09 kl. 10.23.59.png

Skärmavbild 2017-12-09 kl. 10.24.42.png

"The SW200 and 2824 are not 'meh' movements, they're tough, durable, serviceable, work horses; and to be honest I'm not sure what else you could expect at that price range?
You're not going to get an Omega 8500, Rolex 3135, or a Tudor MT5612 at that price range. And in my opinion the 2824/SW200 is better than any Seiko 4R, 6R, or Miyota 9015 type movement, as they are more durable, serviceable, and can take and hold a better regulation. The only other good movement available at a similar price is the 2892/SW300, which is thinner, finer, and arguably not as durable as the 2824. Sure, the Oris doesn't come with a 'chronometer' or 'top' grade SW200, but that's really not that big of a deal - you don't usually start getting those from big brands until you get to Breitling and IWC."

http://forums.watchuseek.com/f22/oris-aquiss-movement-other-thoughts-4559843.html

"I have three Oris watches, one with an ETA base movement and two with Selitta base movements. All three of them keep time within 5 seconds per day. I wouldn't worry too much about the movement."

http://forums.watchuseek.com/f22/oris-movement-quality-1632770.html

Tillbaka
Topp