• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Vill ta att tilläggas att jag använder nog mina klockor mer än de flesta här på forumet, där mina klockor får utså¨ganska mycket beating (inte typ påta i rabbaten) utan jag klättrar med den, hamrar med den, den lever helt enkelt livet jag lever från morgon till kväll. och den har inte felat något sedan köp.

Vill ta att tilläggas att jag använder nog mina klockor mer än de flesta här på forumet, där mina klockor får utså¨ganska mycket beating (inte typ påta i rabbaten) utan jag klättrar med den, hamrar med den, den lever helt enkelt livet jag lever från morgon till kväll. och den har inte felat något sedan köp.

Köpte du den ny då? Låter bra att den håller för mycket. Detta är visserligen inte bra för lär väl sluta med att man måste köpa en :banghead:

Er det verkligen ingen som har tröttnat på sin Aquis? :angel:
Finns alltid många av dom på köp och sälj och Blocket, men nu när jag vil köpa en ny så er det ingen som säljer. :banghead:

Har precis inköpt en svart Oris Aquis av den nya modellen, dvs den som släpptes 2017 och har Aquis på urtavlan. Vet någon om man kan använda gummibandet från de gamla modellerna?

Det verkar faktiskt som att de kör base, både på standard-Aquis och de lite dyrare i familjen.

Skärmavbild 2017-12-09 kl. 10.23.59.png

Skärmavbild 2017-12-09 kl. 10.24.42.png

"The SW200 and 2824 are not 'meh' movements, they're tough, durable, serviceable, work horses; and to be honest I'm not sure what else you could expect at that price range?
You're not going to get an Omega 8500, Rolex 3135, or a Tudor MT5612 at that price range. And in my opinion the 2824/SW200 is better than any Seiko 4R, 6R, or Miyota 9015 type movement, as they are more durable, serviceable, and can take and hold a better regulation. The only other good movement available at a similar price is the 2892/SW300, which is thinner, finer, and arguably not as durable as the 2824. Sure, the Oris doesn't come with a 'chronometer' or 'top' grade SW200, but that's really not that big of a deal - you don't usually start getting those from big brands until you get to Breitling and IWC."

http://forums.watchuseek.com/f22/oris-aquiss-movement-other-thoughts-4559843.html

"I have three Oris watches, one with an ETA base movement and two with Selitta base movements. All three of them keep time within 5 seconds per day. I wouldn't worry too much about the movement."

http://forums.watchuseek.com/f22/oris-movement-quality-1632770.html
Sellitas top grade och Chronomètre använder incabloc stötsäkring och vad jag sett på de bilder jag lyckats googla fram från aquis modellerna sitter det ett incabloc som stötsäkring. Att de skriver Base i det du citerar över är just för de använder tex sw200 som basverk. Annars kallar dom det standard. Dessa saknar incabloc och använder novodiac istället.
Enklast är nog att fråga Oris direkt.

Ja jag tror det men kollar jag på den nya Aquis så verkar gummibandet heta
07 4 24 64EB medans det gamla verkar heta 07 4 26 34EB. Någon som testat det ”gamla” bandet på den nya Aquis?
Eftersom hela nya aquisen är tunnare än den gamla på alla håll och kanter så tror jag att det nya bandet är ngn millimeter eller två tunnare än det gamla och jag tror att det kommer se illa ut med det gamla på.

01 735 7734 4185 - SetMB (klockan i bilden några poster ovan här) var ju jäkligt smarrig ändå. Dock hittade jag den inte på ex uret, mywatches etc. Någon som vet vart den går att få tag i? Vill ha med stållänken och inte gummi som jag såg fanns på mywatch.nu.

Kanske även någon som vet hur klockan känns irl? Som har fått intryck att dela med sig av?

Blev en ny Oris i dag. Har hatt den gamle modellen tidligere og har saknat den siden den dagen den lämnade. Måste säja at det er veldig stor skillnad på den nya och den gamla. Spesielt länken. Så utrolig mye lättare.

IMG_5393.JPG
Grattis till en fin klocka. Har själv en likadan som du vet :)

Säg till om du provar montera ett gummiband ifall det passar :)

Det er en grymt snygg klocka ja :)
Jeg har faktisk bestilt et gummiband til den og det er til den nya modellen så det borde passa. Om det er ifall gummibandet til den gamle kommer passa så tror jag det er lite tjockare.

Den nya Aquis, verkar vara riktigt intressant, om den skulle hålla sig inom 5sek/d gör det inte sämre...

Min aquis inte nya håller +4

Köpte du den ny då? Låter bra att den håller för mycket. Detta är visserligen inte bra för lär väl sluta med att man måste köpa en :banghead:

Jeg hadde en Aquis Date som var kjöpt i starten av 2017 og den gikk ca 12-15 sekunder for fort per dag. Det var den gamle modellen. Pratade dock med AD som den var kjöpt hos etter jeg hadde solgt den och dom sa dom kunde fiksa til den så den gikk bättre selv om det egentlig er godkjent

Aquis-gummibandet är klockrent, för säkerhets skull har jag både ett svart och ett orange (till förra modellen av Aquis).

Hur löser ni bandbyte på nya modellen, med tanke på de märkliga skruvarna?

Kanske lättare att lämna in till AD så får de byta armbandet? I alla fall tills de har fått dem i lager och kanske till ett bättre pris :)

Det verkar som Oris Aquis är extra populär just nu många som har annons på köpes, kanske väntar sig beater Julklappar :cigar:.
Kan en skruvmejsel vara så dyr...synd att de inte har vanliga bandstift, om man vill byta band ofta då blir det ett krav att köpa en sådan. Jag väntar nu på min beställning av den Nya blåa, men den är nog ett tag bort, men för min del ska jag se att jag trivs men den först innan jag funderar på bandbyte.

Tillbaka
Topp