• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Fina. Funderar också på samma komplettering till min Aquis. Är länken på divern lika stabil och fin som till Aquisen? Testat med något annat band? Är den 22mm?
Det första jag vill säga är att jag älskar min nya Oris! 65:an är fantastisk!
Det jag kan säga om länken är att den inte har skruvade länkar så som Aquisen. Det är ju ett faktum att Aquis-länken är rejälare men jag tycker ändå att 65-länken är grym! Känslan går ändå lite mot Aquis men bara att den är mindre och smidigare, svårt att sätta fingret på den exakta känslan.
Jag köpte den dock som kontrast till den grövre Aquisen och det fungerar toppen!

Den ligger på det tråkiga måttet 21 mm mellan luggarna...
Har inte haft nöjet att sätta på ett annat band ännu, men ska nog ta och beställa ett läder!

image.png

Vad tycker vi om denna ?
Dessa busar sjunker som sten värdemässigt va?
Ruskigt läckra estetiskt men ingen höjdare på andrahandsmarknaden om man vill sälja...

Tjenare Oris-experter. Har ev. möjlighet att köpa denna klocka. Tycker den ser riktigt cool ut faktiskt. Tar för givet att den äkta, ska var från någon gång runt 1970. Vad kan den kunna tänkas vara värd? Värt att veta är att bandet och spännet inte är original. Okänd servicehistorik.
Här kommer två bilder från säljaren.

ORis 1.jpg

Oris 2.jpg

Tjenare Oris-experter. Har ev. möjlighet att köpa denna klocka. Tycker den ser riktigt cool ut faktiskt. Tar för givet att den äkta, ska var från någon gång runt 1970. Vad kan den kunna tänkas vara värd? Värt att veta är att bandet och spännet inte är original. Okänd servicehistorik.

ORis 1.jpg

Oris 2.jpg

Ett par hundralappar? Risken finns att tavlan är ommålad a la Indien även om just detta ex. inte har de grälla färger som annars är vanliga. Öppna och kika vad det är för verk i så att det verkligen är Oris.

Ett par hundralappar? Risken finns att tavlan är ommålad a la Indien även om just detta ex. inte har de grälla färger som annars är vanliga. Öppna och kika vad det är för verk i så att det verkligen är Oris.
Okej! Ja, får be säljaren öppna klockan och visa verket då helt enkelt! Är 900 kr alldeles uppåt skogen för mycket då kanske?

Har blivit lite sugen på Oris Aquis Date 40mm (med rubber strap, 43mm känns för stort). Har sökt lite och det verkar som att dessa inte produceras längre, korrekt?
Eftersom alla trådar/inlägg blir roligare med bilder:
141201_DSC_5740-Edit-759x500.jpg

Har blivit lite sugen på Oris Aquis Date 40mm (med rubber strap, 43mm känns för stort). Har sökt lite och det verkar som att dessa inte produceras längre, korrekt?
Eftersom alla trådar/inlägg blir roligare med bilder:
141201_DSC_5740-Edit-759x500.jpg

43an är inget att vara rädd för, bärs mindre än vad spec. anger. In och testa!

ORis 1.jpg

Oris 2.jpg
Hej, jag är ingen Oris expert. Dock ser den där ganska så upphottad ut för att vara från 70-talet.
Jämför man sen med bilderna på urverket, som verkligen behöver en genomgång.

Fråga säljaren efter vilken caliber det är på verket. Det finns en siffra nånstans, ibland under balansen.
På bilderna ser det ut som en FHF 96-4.
http://forums.watchuseek.com/f11/quality-oris-watches-1970s-early-1980s-1718498.html
Där kan du även läsa lite mer om ommålade Indien kopior.

Troligen ingen äkta Oris utan en ommålad, med lite extra "bling" (glasdiamanten vid 12) och boetten uppolerad.
Om den funkar och du gillar du den så köp den, men inte för 900.

Du kan jämföra med Oris loggor här:
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=oris+logo

Ping @Martin Lovasz @Aurum

Hej, jag är ingen Oris expert. Dock ser den där ganska så upphottad ut för att vara från 70-talet.
Jämför man sen med bilderna på urverket, som verkligen behöver en genomgång.

Fråga säljaren efter vilken caliber det är på verket. Det finns en siffra nånstans, ibland under balansen.
På bilderna ser det ut som en FHF 96-4.
http://forums.watchuseek.com/f11/quality-oris-watches-1970s-early-1980s-1718498.html
Där kan du även läsa lite mer om ommålade Indien kopior.

Troligen ingen äkta Oris utan en ommålad, med lite extra "bling" (glasdiamanten vid 12) och boetten uppolerad.
Om den funkar och du gillar du den så köp den, men inte för 900.

Du kan jämföra med Oris loggor här:
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=oris+logo

Ping @Martin Lovasz @Aurum

Tack för ett kanonbra svar!

För något år sedan har jag (kanske en helt felaktigt) en minnes bild av en stor reklamskylt för vid Stureplan. Som jag minns det var det Oris+Daniel Craig på reklamen, antagligen var Craig i skepnad av Bond. Minns jag fel? Om inte någon som vet vilken Oris det var?

Tillbaka
Topp