Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nu hänger jag inte med J, vad hände med de spelen ?OS i Alberville/Barcelona 1992
![]()
Klockan, Seamaster Polaris Chronograph; är en Omegas jubileumsutgåvor för OS 1992. Denna dock ganska diskret märkt med OS-ringarna på första länkbiten kl 6 samt gravyr på boettlocket.Nu hänger jag inte med J, vad hände med de spelen ?
Ah ok, jag uppfattade trådstarten som så att det ju inte blir några spel men att special klockorna redan kommit utKlockan, Seamaster Polaris Chronograph; är en Omegas jubileumsutgåvor för OS 1992. Denna dock ganska diskret märkt med OS-ringarna på första länkbiten kl 6 samt gravyr på boettlocket.
Knappast. Den var juVad tror ni?
Kanske kan bli något att plocka fram om sisådär 20 år?
Något att tjafsa med barnbarnen om;
- Olympiaden i Tokyo var år 2020.
- Kolla min klocka.
Vad tror ni?
- Kolla min klocka.
Din GMT har nog bara mest ökat för att marknadspriserna på motsvarande nya GMT skjutit upp mot 150k. Hade de kostat 23k nya idag så hade knappast din modell varit värd 105.Tänkte mest på allt olympiskt med en tweek kan få ett samlarvärde. Tokyo 2020 som inte gick av stapeln.
Ni som ägnat mer tid än jag på forumet; Hur har era klockors värde utvecklats de senaste, låt oss säga, tio åren?
Köpte en GMT Master II hos Nymans Ur, september 1987 för 11 350:-.
Motsvarar idag enligt SCB´s prisomräknare 22 625,57:-.
Har förstått att ett marknadspris idag ligger kring 105´ enligt Nymans Ur.
Klockan och allt finns kvar inom familjen - lär bli svårt att hitta liknande värdestegring på någon ny tänker jag.
enda som kanske kan hålla bra värde gällande tokyo klockorna så är det nog någon i speedmaster samlingen som släpptes för typ 1-2 år sedanTänkte mest på allt olympiskt med en tweek kan få ett samlarvärde. Tokyo 2020 som inte gick av stapeln.
Ni som ägnat mer tid än jag på forumet; Hur har era klockors värde utvecklats de senaste, låt oss säga, tio åren?
Köpte en GMT Master II hos Nymans Ur, september 1987 för 11 350:-.
Motsvarar idag enligt SCB´s prisomräknare 22 625,57:-.
Har förstått att ett marknadspris idag ligger kring 105´ enligt Nymans Ur.
Klockan och allt finns kvar inom familjen - lär bli svårt att hitta liknande värdestegring på någon ny tänker jag.
Apropå standard modeller, en Daytona Paul Newman kostade 210 usd som motsvarar ca 8000 sek i dagens penningvärde 1970. Hyfsad utveckling.Din GMT har nog bara mest ökat för att marknadspriserna på motsvarande nya GMT skjutit upp mot 150k. Hade de kostat 23k nya idag så hade knappast din modell varit värd 105.
Jag har väldigt svårt att se att moderna klockor i mellansegmentet ska stiga enormt i framtiden. Vill man investera så ska man nog upp några snäpp i pris och raritet. Framtida köpare är knappast sugna på standardmodeller när de ska diversifiera sin investeringsportfölj.
Det står var och en fritt att kalla det för en standardmodell. Rent krasst så går det inte att jämföra tillverkningsvolymer från den tiden med modern produktion. Men visst; om efterfrågan på en felproducerad limiterad OS-modell ökar till dagens tryck på Newmans så kan jag se liknelsen. Annars inte.Apropå standard modeller, en Daytona Paul Newman kostade 210 usd som motsvarar ca 8000 sek i dagens penningvärde 1970. Hyfsad utveckling.
Absolut, men det jag menar är att om någon framtida stil ikon spänner fast exempelvis den här på handleden så kanske den också skjuter i höjden.Det står var och en fritt att kalla det för en standardmodell. Rent krasst så går det inte att jämföra tillverkningsvolymer från den tiden med modern produktion. Men visst; om efterfrågan på en felproducerad limiterad OS-modell ökar till dagens tryck på Newmans så kan jag se liknelsen. Annars inte.![]()
Det finns gott om kändisar och stilikoner som använder moderna klockor.Absolut, men det jag menar är att om någon framtida stil ikon spänner fast exempelvis den här på handleden så kanske den också skjuter i höjden.
svårt att se - Omega (liksom Panerai och Hublot) pumpar ut på tok för många "limiterade utgåvor" för att det skulle bli drag under galosherna, och i synnerhet redan om 20år.Vad tror ni?
- Kolla min klocka.
Din GMT har nog bara mest ökat för att marknadspriserna på motsvarande nya GMT skjutit upp mot 150k. Hade de kostat 23k nya idag så hade knappast din modell varit värd 105.
Jag har väldigt svårt att se att moderna klockor i mellansegmentet ska stiga enormt i framtiden. Vill man investera så ska man nog upp några snäpp i pris och raritet. Framtida köpare är knappast sugna på standardmodeller när de ska diversifiera sin investeringsportfölj.
Klockor är för de allra flesta konsumtion. Börjar du däremot trassla in dig i riktigt dyra samlarobjekt så ska du vara väldigt rik för att inte se den monetära aspekten i det hela.Att investera i klockor låter lite som att leva på att köpa öl, dricka ur dem, panta burkarna....
Möjligen att man kan försöka dra av ölkostnaden som ”utgift för inkomstens förvärvande”...
Men visst är det så att OS är framskjutet till 2021 men kommer fortfarande heta "Tokyo 2020"? All marknadsföring, merchandise och reklam är ju redan producerad och det hade ju varit slöseri att bara kassera alla produkter... Kanske är det någon i framtiden som tycker det är premium att en Limited Edition från 2020 faktiskt avsåg ett OS som hölls 2021.