• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Otät klocka

ironcastle

Patek
2-Faktor
Den här konstruktionen liknar den som Rolex använt för den radiellt monterade o-ringen, o-ringen är låst i ett spår som som är ungefär lika djup som halva o-ringens diameter.

Den klarade tryck motsvarande dyk till 2800 meter, som synes var det inte någon av o-ringarna som gav sig först.

http://i1129.photobucket.com/albums/m512/ArcticMoose/Random/140717-Pressure.jpg[/IMG
[/quote]

Det är måtten för inbyggnaden som talar om trycket den kan motstå. Eftersom det i detta fall handlar om ett rörligt förband skulle det förvåna mig om det klarar ett djup motsvarande 2800m. Röret på bilden är gissningsvis inte dimensionerat för att endast med en liten krona kunna dra isär det axiellt. Är så fallet får jag vika mig, men då undrar jag stilla varför de använder sig av en axiell tätning. Då kommer den att vara onödig.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
acce1999
Kronhalsen och kronan är ju konstruerade för att samverka. Om kronhalsen lossnar för att man skruvar kronan så känns det som ett givet konstruktionsfel. Om man däremot skruvar fel och sabbar gängorna: handhavandefel.
Om du drar fast kronan med så högt vridmoment, att kronhalsen går i botten, då kommer kronan att vara åtdragen med ett högre moment än halsen, som därför kommer att lossna när du (om du orkar) vrider upp kronan.

Det är inget konstruktionsfel. Det är så det fungerar.

Seiko har för 6309 valt en annan konstruktion med en utfräst gängad kronhals i mellanboetten.

Fördelen med Rolex lösning är att krona och hals är utbytesdelar, som byts vid service. Fördelen med Seikos lösning är att kronhalsen inte kan lossna. Dock måste hela mellanboetten bytas då gängorna slits. Inte heller det är ett konstruktionsfel, utan ett val av konstruktion.

Kronan ska bara dras såpass att packningen komprimeras. Gängorna som sådana garanterar ingen täthet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
acce1999
Förstod precis vad du menade, men hur f-n tar kronan med sig kronhalsen på vägen ut? Det borde bara gå om kronan får sig en smäll snett utåt i inskruvat läge.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
acce1999
Förstod precis vad du menade, men hur f-n tar kronan med sig kronhalsen på vägen ut? Det borde bara gå om kronan får sig en smäll snett utåt i inskruvat läge.
Nej, du förstår inte hur jag menar... Om kronhalsen är dragen så hårt att den bottnar i boetten, då kan det fortfarande gå att dra kronan med ett ännu högre moment, givet att den inte bottnar mot kronhalsen. Den del som då är dragen med högst moment drar med sig den andre...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej, du förstår inte hur jag menar... Om kronhalsen är dragen så hårt att den bottnar i boetten, då kan det fortfarande gå att dra kronan med ett ännu högre moment, givet att den inte bottnar mot kronhalsen. Den del som då är dragen med högst moment drar med sig den andre...
tumblr_lg41c4uYk41qcumrmo1_500.gif
 
Topp