• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Att köpa en humidor

feffe79

Cartier
Sovande tråd, men lite roligt att kika runt hur vi förvarar våra guldklimpar (efter klockor då givetvis). Här är min. Dubbelhumidor. Adorini, och pimpad Ikea Bestå :)
20170407_191557.jpg

Godishylla.
20170407_192202.jpg
Ah du har en sån Adorini som jag har. Kommer inte ihåg modellnamn men jag är väldigt nöjd med den. :)
 

Psykel

Patek
Tack för snabba svar! Har ni tips på någon bra plastlåda av mindre modell? Livsmedelsgodkänd känns vettigt.
Lite sent svar kanske, men kolla Clip Fresh på Kitchn (halva priset just nu dessutom). https://www.kitchnsverige.se/varumarken/?brand=clip+fresh
Jag har två stycken av deras största på 3,9 liter som jag kör Boveda i. Håller jämn och fin fuktighet och i lufttät låda håller dom i minst ett halvår. Äldsta påsen jag la i ena lådan börjar bli lite halvtorr, och den åkte i omkring oktober förra året.
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Bröder klock- och cigarrnördar, jag behöver hjälp..! Fått en ny humidor som nu ska fuktas in innan godsakerna ska läggas över. Problemet är att jag inte tycker jag ”får igång” hygrometern trots rejält med vätska (se bild). Har stått med destillerat vatten i ett dygn och den har knappt rört sig, från 42%-ish till 50%. Gör jag något fel? Annat tips?
 

Bilagor

  • 8A3E3CD8-9E9D-42A8-AC4E-838D55056006.jpeg
    8A3E3CD8-9E9D-42A8-AC4E-838D55056006.jpeg
    229.9 KB · Visningar: 15
  • 19C6F9D2-8F19-4152-B3B3-DAD2AC10C5C9.jpeg
    19C6F9D2-8F19-4152-B3B3-DAD2AC10C5C9.jpeg
    201.4 KB · Visningar: 19

Stup

Panerai
2-Faktor
Bröder klock- och cigarrnördar, jag behöver hjälp..! Fått en ny humidor som nu ska fuktas in innan godsakerna ska läggas över. Problemet är att jag inte tycker jag ”får igång” hygrometern trots rejält med vätska (se bild). Har stått med destillerat vatten i ett dygn och den har knappt rört sig, från 42%-ish till 50%. Gör jag något fel? Annat tips?

Börja med att kalibrera hygrometern.
Årstiden är fuktig så det ska inte behövas så mycket för att fukta in humidoren

/ P
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Ögnar den i tråden vanligt förekommande Adorini Chianti Medium Deluxe.

Var inne på boveda men ser att den inbyggda fuktaren beskriva som fullt duglig.

Vad säga de lärde på ämnet?
 
Topp