• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT. Bilar, vad är rimligt att lägga i månaden?

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Passat är trevliga, jag är en riktig jänkare som ska ha båtgung och fotöljer i bilen men Passat är en genuint bra bil anser jag.
Brummar Passat som hyrbil.
Fast den är inte snål... Förstår inte hur den kan dra så mycket o_O
10411240_10152618314481236_6517249187171597613_n.jpg



Normalt sätt så drar den ju inte såhär mycket ;) Bara när man är bakis och sen till jobbet. Men den drar faktiskt mycket ändå. Jag kör 90% motorväg (130-140) och jag kör den precis med ytterst liten marginal över litern milen. Vilket faktiskt är väldigt uselt.
Med min körstil så hade jag tänkt mig runt 0.8 men icke.


Låter mycket.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag tycker att Passat är riktigt fina bilar. Jag är inne på min andra och har sammanlagt kört ca 25 000mil utan några större problem. Tyvärr kan svänghjulet mellan motor och låda krångla och det är ingen billig historia.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Många glädjekalkyler här. Tittar man på en bil i 300k-klassen kostar den snarare 7-8k i månaden än 5k om man räknar ordentligt. Tips är att köpa ett nummer av teknikens värld, de gör riktigt bra kalkyler som tar med alla komponenter. Utöver detta kommer dessutom eventuella reparationer som inte går på garanti. Bil är den största kapitalförstöring man kan ägna sig åt.

I mitt fall på 3 år
Värdeminskning 150k
Försäkring 30k
Däck 10k
Soppa 45k
Skatt 14
Service 10k
=7200kr/mån för en någorlunda vanlig familjekombi
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Många glädjekalkyler här. Tittar man på en bil i 300k-klassen kostar den snarare 7-8k i månaden än 5k om man räknar ordentligt. Tips är att köpa ett nummer av teknikens värld, de gör riktigt bra kalkyler som tar med alla komponenter. Utöver detta kommer dessutom eventuella reparationer som inte går på garanti. Bil är den största kapitalförstöring man kan ägna sig åt.

I mitt fall på 3 år
Värdeminskning 150k
Försäkring 30k
Däck 10k
Soppa 45k
Skatt 14
Service 10k
=7200kr/mån för en någorlunda vanlig familjekombi
Nog mest rättvisande hittills.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tror på denna, VW alltrack. Funderar faktiskt på att köpa en själv.
ca 300k och då är det automat, 4wd, drag osv, samt ny bil. Förvisso kommer det en ny passat strax, men därför är priset lågt på utgående modell. Tror ägande på 3 års period blir rätt rimligt ekonomiskt.
Unknown.jpeg

I segmentet roligare familjebil hade jag annars rekommenderat min RS6, tyvärr är min såld och har bara kvar den två veckor :oops:
IMG_3681.JPG


Ledsen mannen men du kommer bli fruktansvärt besviken på en alltrack. Kupéljudet är långt över den vanliga passaten som redan där har en del vägljud.

Är du lång och vill kunna justera stolarna så måste du välja till andra stolar utöver premium paketet för ytterligare 10k och det endast för att kunna tilta den något och få ett något bättre lårstöd. Vi kikade för 6mån på att leasa alltracken och den var fullsmetad med allt förutom glastaket och priset var på 394' men vi fick den för 330', lägg därtill serviceavtalet på den på ca 700kr i månaden så är det helt plötsligt ingen rolig bil. För de pengarna går jag hellre på en BMW eller till och med en Audi och lägger extra slantar för alltracken är tyvärr ingen bra bil. Sen är smaken alltid delad.. Men kommer man från en RS6 med den kvalitén och de stolarna så kommer du grina med en Passat.

Just my 2 cents.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
MarkusA
Hur många mil rullar bilen per år? Att köpa t.ex. en Touareg som mest bara står är en affär ingen vill göra då skatten och försäkring på dessa ligger i den övre halvan.

En V70 vill du inte ha till de pengarna du nämner. Driftkostnad tillsammans med dyra verkstäder, delar och i många fall tyvärr en tvivelaktig kvalité så får du räkna med att det går en del pengar till verkstadsbesök och det är pengar man gärna lägger på annat.

Passaten/Alltrack är en förhållandevis bra bil, dock har du mycket kupéljud och relativt höga servicekostnader och det finns en del problem som är återkommande men en förhållandevis enkel bil att äga. Satsa på en diesel i sånt fall med r-line då andrahandsvärdet står sig högre under lång tid kontra de vanliga Passaterna.
Volkswagen-Passat-Alltrack11.jpg


Skoda Superb, största bilen i kombisegmentet tillsammans med nya E-klass, dock skiljer det ljusår i pris. En otroligt rymlig bil, baksätet har otroliga utrymmen och det kan vara skönt då det ska börjas med stolar där bak för barn/barnen. Bagaget har plats för dubbelvagn och fjällsemester och med 4wd och 170hk dieseln så rullar du tryggt till en rimlig peng. Satsa på 4wd och diesel och kanske till och med deras Alldrive variant som står sig bra i värde, Skoda har ryckt upp sig och jag väljer en Superb före Passat alla dagar i veckan. 140hk dieseln kan mycket väl räcka då skillnaden mellan 140hk och 170hk inte är särskilt stor, konstigt nog.
14281195-VA1sP.jpg


BMW 520d är kanske min favorit när man börjar jämföra dessa bilar, bra utrymmen, driftsäker, gott andrahandsvärde, bra skatt och försäkringskostnaden ligger bra. Fri service under tre år från ny alt. miltal. Totalkostnad över 3år så ligger kostnaden under t.ex. Volvo V70 under en tre års period inräknat med värdetapp osv så det finns inget att fundera på när man ska välja mellan dessa bilar. Här skulle jag addera ett M-paket för att bilen blir otroligt mycket snyggare och för att andrahandsvärde ökar och bilen blir betydligt enklare att sälja när det är dags.
2014-BMW-520d-Touring-M-Sport.jpg


Citroën C5 200HDi Business Edition, tar med denna då jag kör den numera själv. Kanon bil till pengarna. Min kostade 314' och är fullsmetad med 200hk diesel, automat, nav, fjärr webasto, elstolar med massage och midja på ryggstöd som är justerbar, 10,000mil fri service osv. Jag är otrolig nöjd med bilen, har nu kört 4000mil och inte haft något problem över huvud taget.
Komforten är kanon med de gashydrauliska dämparna, stolarna jätte bra, baksätet bjuder nog på lite mindre utrymme än i t.ex V70 men absolut inte litet. Farhågan med en Citroën är oftast och alltid andrahandsvärdet men nu när man har tagit en hel del ingenjörer från BMW och nu när bilen ser såpass bra ut och har mycket utrustning är jag inte speciellt orolig.
Citroen-C5-CrossTourer-HDi-160-2014_12.jpg

755b308596d5612a0642693b3c461b4e.jpg


Audi A6 lirar där uppe i premiumsegmentet med bl.a BMW och en A6 är en trevlig bekantskap, bra andrahandsvärde men prislappen ligger oftast högt, dock får man mycket mer än vad man får i kullsyskonet Passat. Bättre genomgående kvalité, fina motoralternativ och quattro som fungerar i ur och skur kontra Haldex i Passat som är en ganska tråkig bekantskap i jämförelse. Dyra servicar och delar vägs upp med att det sällan är stora problem om man väljer rätt motorer. En bra bil kort och gott :D
A6avant2.jpg


Summa summarum så skulle jag kika närmare på BMW, Skoda, Citroën.

Som en Joker adderar jag Lexus RX 450h vilket gör bilägandet något billigare för en Stockholmare med tullar, skatt osv. Högt inköpspris dock men bra andrahandsvärde och eftertraktad i storstäderna framförallt så den är lätt att sälja den dagen det är dags. Ägandekostnaderna bör ligga i närheten av en V70 med samma årsm och miltal, det V70n förlorar på är icke miljöbil, sämre andrahandsvärde och frekventa verkstadsbesök.
Exempelvis: http://www.blocket.se/stockholm/Lexus_RX_450_H_KAMPANJPRIS_2525_MIL_55215902.htm?ca=3&w=3
IMG_7025-2.jpg


Lycka till!

Edit:
Har en bekant som åker nya Hyundai Santa Fe och är mer än nöjd. 12,000mil och den har bara rullat utan verkstadsbesök förutom service förstås, kan vara ett wildcard det också. Generösa garantier osv. Har tyvärr inte någon egen erfarenhet av dem men dem ser i alla fall bra ut :)
000afe7.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Många glädjekalkyler här. Tittar man på en bil i 300k-klassen kostar den snarare 7-8k i månaden än 5k om man räknar ordentligt. Tips är att köpa ett nummer av teknikens värld, de gör riktigt bra kalkyler som tar med alla komponenter. Utöver detta kommer dessutom eventuella reparationer som inte går på garanti. Bil är den största kapitalförstöring man kan ägna sig åt.

I mitt fall på 3 år
Värdeminskning 150k
Försäkring 30k
Däck 10k
Soppa 45k
Skatt 14
Service 10k
=7200kr/mån för en någorlunda vanlig familjekombi


Läs vad han skriver istället.
Han räknar med 4-5000k för enbart bilen + ev försäkring, således är soppa, däck osv ovidkommande.

Lås mig citera
"vi känner väl att runt 4500/5000kr i månaden är lagom för bil? utan parkeringskostnader och dylikt. soppan är inte inräknad i den kostnaden heller. utan just då bil och försäkring."
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Räknar på vår privata V70 (betald 50lök cash) kostar 2600kr skatt 500kr helförsäkring/mån service/rep 5000kr året däckförvaring med byte 900kr/året bes 300kr ja typ 15000kr/året totalt exl soppa.

Herregud inser hur mycket en sopbil från 2002 nu kostar, tjatat på henne att byta jobb så hon får tjänstebil :)
 

Jens

Greedo
Ska börja Leasa en V60 inom kort. Slängde in 27k och får en månadskostnad på 3400:- inkl försäkring, service, skatt, s o v-däck inkl förvaring och skifte.
Blev så jävla trött på min gamla bil med massa jävla problem.


J
 

morrism

Audemars
Du behöver inte köpa en skåpbil bara för att du har en unge. Jag har en polo 2010, funkar utmärkt för att köra runt kärringen, ungen (2 år) och barnvagn, men har du en större vagn så kanske du behöver minst en golf. Köp en mindre vagn istället för större bil är mitt tips. Då slipper du dra runt på ett ton extra när du ska köra ensam. Mindre bil med större motor skulle jag valt, polon är rätt trött, blir nåt piggare nästa år.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Alla ni som räknar era bilkostnader utan värdeminskning. Vad är poängen med att bortse från den absolut största kostnaden av alla?

Dessutom är det rätt bra att kunna skilja på kostnad och utgift. En bil blir inte billigare för att man tar den på avbetalning...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Läs vad han skriver istället.
Han räknar med 4-5000k för enbart bilen + ev försäkring, således är soppa, däck osv ovidkommande.

Lås mig citera
"vi känner väl att runt 4500/5000kr i månaden är lagom för bil? utan parkeringskostnader och dylikt. soppan är inte inräknad i den kostnaden heller. utan just då bil och försäkring."


Och vad har det med mitt inlägg att göra?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Fel sätt att räkna på.


Vadå fel sätt att räkna på? Dem räknar med att lägga 5k/mån på en bil, övriga kostnader utöver det är inte med i den kalkylen, så vad är fel? Räknar jag med att köpa en bil för 300k så är det precis det jag räknar på, sen tillkommer soppa osv men det skiter jag i då jag bestämt mig för att lägga X antal kronor på en bil.

I det här fallet är ditt sätt fel då det inte är vad som efterfrågas.

5000kr ur plånkan varje månad ut, sen får dem själva ta med i sin egen kalkyl ev värdetapp osv.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har gett ett exempel på vad det kostar egentligen att äga en bil och inte en glädjekalkyl som bortser från hälften av kostnaderna. Om det inte passar herrn får du gärna bortse från inlägget.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag har gett ett exempel på vad det kostar egentligen att äga en bil och inte en glädjekalkyl som bortser från hälften av kostnaderna. Om det inte passar herrn får du gärna bortse från inlägget.


Jag har inte kastat in någon glädjekalkyl nånstans.
Säger jag till dig att här har jag 5000kr som jag vill ge dig varje månad för denna bil, ska jag ge dig 4000kr till också pga värdetapp? Smällen av värdetappet får man ta den dagen man säljer bilen, inte innan eller under tiden, eller hur?!
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
MarkusA
Hur många mil rullar bilen per år? Att köpa t.ex. en Touareg som mest bara står är en affär ingen vill göra då skatten och försäkring på dessa ligger i den övre halvan.

En V70 vill du inte ha till de pengarna du nämner. Driftkostnad tillsammans med dyra verkstäder, delar och i många fall tyvärr en tvivelaktig kvalité så får du räkna med att det går en del pengar till verkstadsbesök och det är pengar man gärna lägger på annat.

Passaten/Alltrack är en förhållandevis bra bil, dock har du mycket kupéljud och relativt höga servicekostnader och det finns en del problem som är återkommande men en förhållandevis enkel bil att äga. Satsa på en diesel i sånt fall med r-line då andrahandsvärdet står sig högre under lång tid kontra de vanliga Passaterna.
Volkswagen-Passat-Alltrack11.jpg


Skoda Superb, största bilen i kombisegmentet tillsammans med nya E-klass, dock skiljer det ljusår i pris. En otroligt rymlig bil, baksätet har otroliga utrymmen och det kan vara skönt då det ska börjas med stolar där bak för barn/barnen. Bagaget har plats för dubbelvagn och fjällsemester och med 4wd och 170hk dieseln så rullar du tryggt till en rimlig peng. Satsa på 4wd och diesel och kanske till och med deras "Alltrack" variant som står sig bra i värde, Skoda har ryckt upp sig och jag väljer en Superb före Passat alla dagar i veckan. 140hk dieseln kan mycket väl räcka då skillnaden mellan 140hk och 170hk inte är särskilt stor, konstigt nog.
14281195-VA1sP.jpg


BMW 520d är kanske min favorit när man börjar jämföra dessa bilar, bra utrymmen, driftsäker, gott andrahandsvärde, bra skatt och försäkringskostnaden ligger bra. Fri service under tre år från ny alt. miltal. Totalkostnad över 3år så ligger kostnaden under t.ex. Volvo V70 under en tre års period inräknat med värdetapp osv så det finns inget att fundera på när man ska välja mellan dessa bilar. Här skulle jag addera ett M-paket för att bilen blir otroligt mycket snyggare och för att andrahandsvärde ökar och bilen blir betydligt enklare att sälja när det är dags.
2014-BMW-520d-Touring-M-Sport.jpg


Citroën C5 200HDi Business Edition, tar med denna då jag kör den numera själv. Kanon bil till pengarna. Min kostade 314' och är fullsmetad med 200hk diesel, automat, nav, fjärr webasto, elstolar med massage och midja på ryggstöd som är justerbar, 10,000mil fri service osv. Jag är otrolig nöjd med bilen, har nu kört 4000mil och inte haft något problem över huvud taget.
Komforten är kanon med de gashydrauliska dämparna, stolarna jätte bra, baksätet bjuder nog på lite mindre utrymme än i t.ex V70 men absolut inte litet. Farhågan med en Citroën är oftast och alltid andrahandsvärdet men nu när man har tagit en hel del ingenjörer från BMW och nu när bilen ser såpass bra ut och har mycket utrustning är jag inte speciellt orolig.
Citroen-C5-CrossTourer-HDi-160-2014_12.jpg

755b308596d5612a0642693b3c461b4e.jpg


Audi A6 lirar där uppe i premiumsegmentet med bl.a BMW och en A6 är en trevlig bekantskap, bra andrahandsvärde men prislappen ligger oftast högt, dock får man mycket mer än vad man får i kullsyskonet Passat. Bättre genomgående kvalité, fina motoralternativ och quattro som fungerar i ur och skur kontra Haldex i Passat som är en ganska tråkig bekantskap i jämförelse. Dyra servicar och delar vägs upp med att det sällan är stora problem om man väljer rätt motorer. En bra bil kort och gott :D
A6avant2.jpg


Summa summarum så skulle jag kika närmare på BMW, Skoda, Citroën.

Som en Joker adderar jag Lexus RX 450h vilket gör bilägandet något billigare för en Stockholmare med tullar, skatt osv. Högt inköpspris dock men bra andrahandsvärde och eftertraktad i storstäderna framförallt så den är lätt att sälja den dagen det är dags. Ägandekostnaderna bör ligga i närheten av en V70 med samma årsm och miltal, det V70n förlorar på är icke miljöbil, sämre andrahandsvärde och frekventa verkstadsbesök.
Exempelvis: http://www.blocket.se/stockholm/Lexus_RX_450_H_KAMPANJPRIS_2525_MIL_55215902.htm?ca=3&w=3
IMG_7025-2.jpg


Lycka till!

Edit:
Har en bekant som åker nya Hyundai Santa Fe och är mer än nöjd. 12,000mil och den har bara rullat utan verkstadsbesök förutom service förstås, kan vara ett wildcard det också. Generösa garantier osv. Har tyvärr inte någon egen erfarenhet av dem men dem ser i alla fall bra ut :)
000afe7.jpg


Kollat på C5 oxå. Riktig fin måste jag säga. Är 1.96 så behöver ju ha en bil man får plats med bena i..

Får bli att köpa ett nummer av några biltidningar och kolla kalkyler.. Vi vill ju som sagt ovan hamna på runt 4000/5000 kr för bil och försäkring och då är det utan service/soppa kostnader!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kollat på C5 oxå. Riktig fin måste jag säga. Är 1.96 så behöver ju ha en bil man får plats med bena i..

Får bli att köpa ett nummer av några biltidningar och kolla kalkyler.. Vi vill ju som sagt ovan hamna på runt 4000/5000 kr för bil och försäkring och då är det utan service/soppa kostnader!


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Min kollega är 1,97 och 120kg och han trivs jätte bra i C5. Dock ångrar han att han inte valde Superben då dem som sitter bakom honom i bilen får ytterst ytterst lite plats. Med Superben så sitter en vuxen bakom honom utan problem och utan att knän tar i förarsätet.

C5an vinner dock lite pluspoäng för mycket utrustning som standard i Business edition tillsammans med 10k mil friservice vilket ytterst få kan mäta sig med.
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Min kollega är 1,97 och 120kg och han trivs jätte bra i C5. Dock ångrar han att han inte valde Superben då dem som sitter bakom honom i bilen får ytterst ytterst lite plats. Med Superben så sitter en vuxen bakom honom utan problem och utan att knän tar i förarsätet.


Låter ju perfa? Vad kostar dom i månaden då? Dom nyare?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Donkii

Boushh
2-Faktor

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Topp