• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Blekholmsterrassen - Bra eller anus?

Bender

Cartier
Anledningen till det låga utgångspriset är för att föreningen kommer att genomföra ett kapitaltillskott, samt så har hyran gått upp från 2200 kr till 3700 kr för lägenheten. Jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig med tanke på kapitaltillskottet och ej heller vad som händer därefter.

Vad jag skulle förvänta mig är lägre månads avgift, Kan iof förstå styrelsen resonemang att man vill sänka förenings lånekostnaderna för att skapa en stabilare ekonomi för föreningen.(brukar vara svåra att genomföra). Dom boende som får låna upp till kapitaltillskottet kan dra av 30% av räntebeloppet som är avdragsgillt 100.000:- kr per person om jag inte är helt ute och cyklar. Föreningar kan/får inte gör några avdrag.

Nu vet jag inte när föreningen ombildades eller om det hänt något extremt som gjort att lånebilden ändrats. Men jag skulle nog kolla upp riktigt ordentligt innan jag skulle köpa en lgh där.
 

Pontusk

Omega
Vad jag skulle förvänta mig är lägre månads avgift, Kan iof förstå styrelsen resonemang att man vill sänka förenings lånekostnaderna för att skapa en stabilare ekonomi för föreningen.(brukar vara svåra att genomföra). Dom boende som får låna upp till kapitaltillskottet kan dra av 30% av räntebeloppet som är avdragsgillt 100.000:- kr per person om jag inte är helt ute och cyklar. Föreningar kan/får inte gör några avdrag.

Nu vet jag inte när föreningen ombildades eller om det hänt något extremt som gjort att lånebilden ändrats. Men jag skulle nog kolla upp riktigt ordentligt innan jag skulle köpa en lgh där.


Det verkar faktiskt inte som att lånebilden är extrem eller att föreningen för den delen är särskilt illa ute.

Om någon känner sig manad att slänga ett öga på Årsredovisningen så finns den bifogad i förra posten.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Det verkar faktiskt inte som att lånebilden är extrem eller att föreningen för den delen är särskilt illa ute.

Om någon känner sig manad att slänga ett öga på Årsredovisningen så finns den bifogad i förra posten.

Belåningen per kvadrat är helt okej. 6 millar minus i verkar vara "planerat underhåll", vilket om man kollar på noterna handlar om fasadrenovering.

Men som sagt, i höstas så fick man ny tomträttsavgäld, den kan ha gått upp rejält - definitivt värt att kolla upp. Tomträttsavgälden är alltså "hyra" av mark, och tillskillnad från lånen så vet man inte hur stor den är nu. Finns skräckexempel på tomträttsavgäld, oftast gäller det iofs äldre föreningar där värdet på marken sattes för många år sedan. Lånen är inga problem, men som sagt, man äger husen, men inte marken.
 
Läget där är fint tycker jag, men satan vilka skumma lirare det brukar vara där vid vattnet! Hade min båt i karlbergskanalen och åkte ofta förbi där!! Trist att sitta på balkongen och kolla ut mot det fina vattnet och sen se massa alkisar/pundare som dricker bira och pissar lite varstans.
 
Topp