• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Dator-råd sökes!

AndyAnd

Cartier
Det är dags för min gamla pärla att gå i pension, jag behöver med andra ord en ny laptop. Till hösten skall jag börja plugga systemvetenskaplig linje så det kommer bli lite programmering. Jag spelar inga spel men är allergisk mot långsamma datorer.

Runt 15 tum.

Jag avskyr Apple så PC.

Någon som har några tips på prisvärda datorer? Jag behöver inte ha det värsta men det måste fungera för mina syften (programmera, surfa, spela musik och vara portabel)

Är det värt att satsa mer och få en fyrkärnig processor etc?

Tacksam för tips i djungeln!

Jag finns i Göteborgsområdet för övrigt och gillar att köpa i butik :)
 

Hardy

Thug
Alltid mer värt med en fykärnig i dagens läge. Kommer orka mer och längre. Andra tips har jag ej:)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Är skärm viktigare än batteritid? Hur tung får den vara, pris osv. du får ge lite mer att gå på ;)
 

AndyAnd

Cartier
Batteritiden är okej runt 4-5 h, kan tänka mig att lägga max 8-10 000kr, jag är ute efter något prisvärt :)
 

AndyAnd

Cartier
Den får vara hyfsat lätt, jag skall ju konka runt åbäket. Kanske bra om den är hyfsat styv också?
 

Josef B

Bestraffaren
Det är dags för min gamla pärla att gå i pension, jag behöver med andra ord en ny laptop. Till hösten skall jag börja plugga systemvetenskaplig linje så det kommer bli lite programmering. Jag spelar inga spel men är allergisk mot långsamma datorer.

Runt 15 tum.

Jag avskyr Apple så PC.

Någon som har några tips på prisvärda datorer? Jag behöver inte ha det värsta men det måste fungera för mina syften (programmera, surfa, spela musik och vara portabel)

Är det värt att satsa mer och få en fyrkärnig processor etc?

Tacksam för tips i djungeln!

Jag finns i Göteborgsområdet för övrigt och gillar att köpa i butik :)

För min del, om allt ska flyta på snabbt så tittar jag på hårddisken och minnet. Hårddisken måste vara ett SSD och minnet på minst 4GB. Sedan kommer lullullet såsom processor, vikt etc.
Det känns nästan att med tanke på det du vill med datorn så hade jag iaf satsat på en som har lite mer kräm, dvs i 8000-10000 kr klassen. Sedan när man satt nivån så ska man börja jämföra med olika märken och modeller.
 

Johanw

Cartier
HP 9470m. Elitebook står för en standard som få kan slå. Sett Elitebooks misshandlas i offentliga sekorn i flera år och är alltid imponerad av deras stryktålighet.
 

jandan

Panerai
För prestanda är det idag det absolut viktigaste att du väljer en modell med SSD istället för hårddisk. Skall du köra virtuella maskiner i testsyfte när du programmerar är det viktigt med så mycket internminne som möjligt, därefter en så snabb processor som du kan få in i din budget.
 

calzone

Vacheron
Köp en laptop koppla den till en 22" mus tangentbord, så gör jag brukar köpa en snabb laptop för 6 K sen efter 2 år sälja och köpa en ny för 6 K, man håller sig uppdaterad utan att de behöver kosta skjortan :)
 

_jonte

Patek
W7 kräver helt klart minst 8GB för att hålla sig snabbt. Då kan man även stänga av swapen för att få det ännu rappare. SSD känns som ett självklart val.
Samsung Ultrabook är ju poppis och verkar riktigt najs.
Kör själv bara Thinkpad, men mest bara för jag vant mig vid deras grymma Trackpoint (pekpinne).
 

TKVF

Panerai
Det är dags för min gamla pärla att gå i pension, jag behöver med andra ord en ny laptop. Till hösten skall jag börja plugga systemvetenskaplig linje så det kommer bli lite programmering. Jag spelar inga spel men är allergisk mot långsamma datorer.

Runt 15 tum.

Jag avskyr Apple så PC.

Någon som har några tips på prisvärda datorer? Jag behöver inte ha det värsta men det måste fungera för mina syften (programmera, surfa, spela musik och vara portabel)

Är det värt att satsa mer och få en fyrkärnig processor etc?

Tacksam för tips i djungeln!

Jag finns i Göteborgsområdet för övrigt och gillar att köpa i butik :)
Du kan köpa vilken modell som helst som ser bra ut på en elaffär.
 

EmilL

Omega
Jag köpte för någon veckas sedan en i samsungs nya 7-serie.
http://www.dustinhome.se/product/50...-hd8570m-13-3-w8/#intcmp=searchProvider_dacsa
Den är förvisso 13,3 tum, men jag är hittills väldigt nöjd. Snabb, tyst, lätt och bra batteritid. Jag vet att en del av asus anses bra, men en del av modellerna har problem med fläktar som låter rejält.

Det pratas för övrigt en del om att man kanske borde vänta med att köpa ultrabook nu eftersom haswell-processorerna kommer ganska snart. Jag är inte så kunnig på området, men har hört att de bland annat ska öka batteritiden och ha bättre integrerad grafik. Datorn jag länkade till ovan har dedikerad grafik, men grafiken är ändå inget att jubla över direkt.
 

Icaras

Rolex
Många av Asus laptops har något som kallas för IceCool. En funkion som gör att moderkortet håller sig svalt, som i sin tur kyler plattan där du vilar handlederna. Finns säkert på andra än Asus men skönt är det iallafall! :)

Hade kört på något med 8gb, 4st kärnor, SSD med windows 7.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
köp råd: köp inte HP även om den är lovad att hålla i en evighet, deras fläktar är så starka att efter 6 månaders användning så kommer din laptop börja flyga!
bytte upp mig till Apple sen 4 år sen, vilken skillnad aldrig seg, aldrig haft problem med den! så mitt tips valfri apple laptop!
(även om jag attackeras nu av medlemmar som tycker att man ska ge tips på pc och inte apple för TS är mer intresserad av PC) jag säger detta för jag har vart i samma sits avskydde apple tills jag testade det!
 

TKVF

Panerai
Nackdelen som jag ser det med Apples produkter (har själv en MBP 15) är att dom kostar mycket mer och det är egentligen inte värt pengarna om man inte vill ha en snygg mac. Nu i dagens läge finns ju billiga PC/Windows för typ 3000 och uppåt. Dom kanske håller två år, men sedan köper du en ny för lika mycket pengar som är mycket bättre än den gamla, garantin kvar och har du företag så är ju det direktavdrag på en dator i dessa prisklasser.
Ska man som TS studera så spelar det absolut oftast ingen roll vilken dator man köper.
 

calzone

Vacheron

calzone

Vacheron
Nackdelen som jag ser det med Apples produkter (har själv en MBP 15) är att dom kostar mycket mer och det är egentligen inte värt pengarna om man inte vill ha en snygg mac. Nu i dagens läge finns ju billiga PC/Windows för typ 3000 och uppåt. Dom kanske håller två år, men sedan köper du en ny för lika mycket pengar som är mycket bättre än den gamla, garantin kvar och har du företag så är ju det direktavdrag på en dator i dessa prisklasser.
Ska man som TS studera så spelar det absolut oftast ingen roll vilken dator man köper.


Jag har köpt nya laptops för runt 3 K tro mig dom är långsamma, Det är 100% skit tråkigt som fan. Öka till 6 K så kan du multitaska utan att datorn hänger sig och spela endel spel ibland etc etc etc :D
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
December 2008 köpte jag min unibody MacBook.
2,4 Ghz.
Det jag gjort är att öka på till 8 GB Ram och slänga i en SSD.

Den håller fortfarande, var piggare än min senaste jobbdator - en stationär PC med 16 GB ram och sådär tramsigt snabb CPU. Körde Windows 7 på den, värdelöst i förhållande till OS X.

Fast, du vill ha en PC. Köp random Elgigantenplastlaptop...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Undrar om inte våra är identiska då, 15"? Fast jag har bytt DVD:n mot en SSD till.
Min är en 13.3".
DVDn behöll jag faktiskt, även om jag inte använder den ...alls typ.

Jag spelar inget alls, kanske därför jag inte känner behov av att uppgradera. Finns inget jag jobbar med på den som känns slött och segt.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Nackdelen som jag ser det med Apples produkter (har själv en MBP 15) är att dom kostar mycket mer och det är egentligen inte värt pengarna om man inte vill ha en snygg mac. Nu i dagens läge finns ju billiga PC/Windows för typ 3000 och uppåt. Dom kanske håller två år, men sedan köper du en ny för lika mycket pengar som är mycket bättre än den gamla, garantin kvar och har du företag så är ju det direktavdrag på en dator i dessa prisklasser.
Ska man som TS studera så spelar det absolut oftast ingen roll vilken dator man köper.

eller köpa en PC för 6tkr och installera OSX!
 
Topp