• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Dator-råd sökes!

AndyAnd

Cartier
Jag skall inte göra detta till en Apple vs PC diskussion. Jag är inte haj på Apple, jag kan PC, därav valet. :)

http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/asus-s56ca-xx159h/182887.3003/

Känns inte denna som en hyfsat prisvärd dator? Ramminnet går ju att uppgradera och SSD (hybrid) ingår.

Min tanke var hur pass bra integrerade grafikkort är idag. Tidigare har jag varit skeptisk men jag skall som sagt inte spela något. Den skall klara hyfsat högupplöst film bara...
 

calzone

Vacheron
Jag skall inte göra detta till en Apple vs PC diskussion. Jag är inte haj på Apple, jag kan PC, därav valet. :)

http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/asus-s56ca-xx159h/182887.3003/

Känns inte denna som en hyfsat prisvärd dator? Ramminnet går ju att uppgradera och SSD (hybrid) ingår.

Min tanke var hur pass bra integrerade grafikkort är idag. Tidigare har jag varit skeptisk men jag skall som sagt inte spela något. Den skall klara hyfsat högupplöst film bara...


Då är någon av dom 2 jag länkade helt klart bättre :), Du kan köpa SSD väldigt billigt idag en 120 GB räcker gott och du kan hitta en sådan för runt 500 spänn. Sen kan du ju koppla in en extern hårddisk om du inte nöjer dig med 120 GB. Jag skulle alldrig köpa en laptop som saknar ett riktigt grafikkort men smaken är som baken :D
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Har misshandlat min Zenbook hårt sedan jag köpte i samband med lansering (hösten 2011?). 4gb och SSD räcker gott om du håller efter med mjukvaror och har bra ordning på innehållet i övrigt. Enda justeringen är en uppgradering till W7 Pro för att kunna komplettera min stationära på jobbet fullt ut. Så småningom kommer jag även utöka minnet när det finns behov.

Kan rekommendera! Snygg, tunn och smidig. Den uppdaterade versionen är ännu trevligare med bakgrundsbelysning etc. Värt att tänka på är att touchpaden inte når upp till Apples klass (pga strulig mjukvara) om du av någon anledning är van med den.
 

EmilL

Omega
Jag skall inte göra detta till en Apple vs PC diskussion. Jag är inte haj på Apple, jag kan PC, därav valet. :)

http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/asus-s56ca-xx159h/182887.3003/

Känns inte denna som en hyfsat prisvärd dator? Ramminnet går ju att uppgradera och SSD (hybrid) ingår.

Min tanke var hur pass bra integrerade grafikkort är idag. Tidigare har jag varit skeptisk men jag skall som sagt inte spela något. Den skall klara hyfsat högupplöst film bara...

Såvitt jag förstått så ska man vara medveten om att ssd och hybrid verkligen inte är samma sak. Det kan låta som en perfekt avvägning. Asus har dock valt att inte tillåta användaren att placera vad som helst på den disken, så man kan inte placera windows på sin ssd för att det ska gå snabbt. Istället används ssd:n som någon typ av cache-minne (vad det nu innebär), vilken tydligen inte ska vara riktigt lika snabbt som en riktig ssd.
 

Lage

Omega
Låt bli allt plastskräp som säljs till privatpersoner på Mediamarkt, Netonnet och liknande. Min erfarenhet är att endast HP:s elitebookserie och Lenovos thinkpadserie håller måttet. De är dyrare, ja, men Dustin m.fl. har ständigt kampanjer och de kommer ofta med tre års garanti och garanterade reservdelar med en dags varsel. Dessutom kan man med de serierna ringa till företagskundtjänsterna, vilka är på en helt annan nivå än kundtjänsterna för privatpersoner. Ytterligare ett stort plus är att de fortfarande säljs med optionen att få Windows 7.
 

calzone

Vacheron
Låt bli allt plastskräp som säljs till privatpersoner på Mediamarkt, Netonnet och liknande. Min erfarenhet är att endast HP:s elitebookserie och Lenovos thinkpadserie håller måttet. De är dyrare, ja, men Dustin m.fl. har ständigt kampanjer och de kommer ofta med tre års garanti och garanterade reservdelar med en dags varsel. Dessutom kan man med de serierna ringa till företagskundtjänsterna, vilka är på en helt annan nivå än kundtjänsterna för privatpersoner. Ytterligare ett stort plus är att de fortfarande säljs med optionen att få Windows 7.

Tack för tipset :), Kanske blir en Lenovo nästa gång med win 7. Win 8 kommer jag aldrig köra !
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Såvitt jag förstått så ska man vara medveten om att ssd och hybrid verkligen inte är samma sak. Det kan låta som en perfekt avvägning. Asus har dock valt att inte tillåta användaren att placera vad som helst på den disken, så man kan inte placera windows på sin ssd för att det ska gå snabbt. Istället används ssd:n som någon typ av cache-minne (vad det nu innebär), vilken tydligen inte ska vara riktigt lika snabbt som en riktig ssd.
Vilken idioti...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag känner mig mycket tveksam till den där sortens delade lösningar. Rätt väg att gå är att köpa en bärbar dator som har en vanlig 2,5"-plats och en mSATA-plats. Boota från en mSATA-SSD och ha en mekanisk 2,5"-disk för lagring.
Precis så - om man nu vill ha vanlig HDD med rörliga delar.
 

EmilL

Omega

Jag tror säkert att det säljer. Jag var själv på väg att slå till på en sån först eftersom jag tyckte det lät bra. När det visade sig att man inte kunde placera windows på ssd-delen så lät jag bli. Får bli till att investera i en extern hårddisk för större mängder lagring..
 

Pleximannen

Cartier
I mitt tycke är enskilt viktigaste grejen SSD-disk. Det gör så sjukt stor skillnad. Och nej, hybriddisk är inte i närheten. Kan tänka mig att en Asus Zenbook kan vara nåt - förutom möjligtvis att man får leva med lite (berättigade) kommentarer kring deras uppenbara Mac-inspiration.

Jag kan tycka att 13.3-tum funkar. Nuförtiden får man ju rätt bra upplösning på grejerna och då kan jag tycka att man inte behöver släpa runt på en 15-tummare.
 

Lage

Omega
Jag kan tycka att 13.3-tum funkar. Nuförtiden får man ju rätt bra upplösning på grejerna och då kan jag tycka att man inte behöver släpa runt på en 15-tummare.

Jag håller med. Om datorn aldrig ska röra sig utanför hemmet, då är kan 15 tum vara lämpligt. Om den ska ut på äventyr bör man köpa någonting mindre. 13,3 är en mycket bra kompromiss.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
13.3 är en mycket fin kompromiss, nu finns de ju även med vettig upplösning. Dagens processorer är såpass bra så de flesta datorer med Intel (i3, i5 och i7) duger gott.
Ska du sitta mycket framför datorn så prioriterar jag en bra skärm framför tex. 8GB mot 4GB ram (det brukar gå att uppgradera).
Ska du inte spela så välj en med integrerad grafik, det drar mindre ström = mindre värme och mer batteritid.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Köpte en 11tums Mac förra sommarn, hur bra som helst. Trodde det skulle bli tokliten skärm men den funkar kanon. Ska jag trixa med bilder kopplar jag bara in den till min gamla skärm! Datorn är så smidig att den nästan får plats i plånboken
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Kör en 15" MBP Retina & den är helt underbar. Skärmen är otroligt vass & datorn levererar en otrolig prestanda med tanke på hur tunn den är!
 
Topp