• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Espressomaskiner

Dammen

Cartier
Som jag skrev ovan har jag en Wilfa för 600kr som fungerar lysande till en icke kaffenörd. Joshua3 verkar köra med en sån på jobbet (skrev han ovan). Lyftet till nymalet med en sån (och din Bialetti) är jättestort. Nästa lyft till en kvarn för 2-4k nog betydligt mindre.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2285164
Sen är ju såklart bra bönor viktigast, men sen en smaksak vad man gillar för typ.

Tack för svar! Kollat på en kvarn från Wilfa och förstått att den ska vara mer än tillräcklig för den malningsgrad som en mokabryggare kräver men kan den mala fint nog för en espressomaskin när jag väl uppgraderar till en sådan, någon som vet? Känns dumt att behöva köpa mig ännu en kvarn i ett sånt fall.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Kliat i fingrarna ett bra tag nu, har velat köpa en bra espressomaskin och kvarn. Är nedanstående paket en bra deal? Alternativet är att jag börjar med att skaffa en bra kvarn till min Bialetti Moka Express, har ni något tips i så fall? Vill gärna kunna använda samma kvarn till espresso den dagen jag uppgraderar.

http://www.rigtigkaffe.se/sv/paketlosningar-/133-gaggia-classic-pakke.html

Tack för input!

Japp det är en mycket schysst uppsättning grejer, perfekt för hemmabruk och mycket mycket mer för pengarna än en helautomatisk maskin (anser jag), viktigt dock att du kör bra bönor framöver , och att du gillar pysslet och är villig att lära dig, och "blaska" och sånt... (faktiskt inte alla som gör det)

däremot kan man nog plocka upp den ännu billigare, EU är en fri marknad, och de flesta maskiner tillverkas i Italien eller spanien, är du inte så bra på italienska och kan leta i deras webbutiker så kan jag tipsa om denna sida:
http://www.italy-outlet.com/en-sek/i/cat55/product63956.html

Handlat därifrån och det var smidigt och billigt (billig frakt) och inom EU är det ingen moms eller tull...


denna helautomatiska maskin såg ju lite skoj ut för 3100kr
http://www.italy-outlet.com/en-sek/i/cat55/product667855.html

Kanske inte lika bra men säkert i samma klass som de som man plockar upp på media markt för 11000kr
 

_jonte

Patek
Tack för svar! Kollat på en kvarn från Wilfa och förstått att den ska vara mer än tillräcklig för den malningsgrad som en mokabryggare kräver men kan den mala fint nog för en espressomaskin när jag väl uppgraderar till en sådan, någon som vet? Känns dumt att behöva köpa mig ännu en kvarn i ett sånt fall.
Denna version 2 som jag länkar till ska klara det efter vad jag läst. Version 1 gjorde inte det. Annars i princip samma maskin. Finns några trådar om detta på det där kaffeforumet som någon länkade till.

Men köper du en lite dyrare espressomaskin ska du såklart köpa en lite finare kvarn också. Menar bara att man kommer ganska långt med denna billiga ihop med din mockabryggare eller kaffebryggare. :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Tack för svar! Kollat på en kvarn från Wilfa och förstått att den ska vara mer än tillräcklig för den malningsgrad som en mokabryggare kräver men kan den mala fint nog för en espressomaskin när jag väl uppgraderar till en sådan, någon som vet? Känns dumt att behöva köpa mig ännu en kvarn i ett sånt fall.

Wilfakvarnen funkar inte för en espressomaskin men du vill väll dricka lite brygg och annat som inte är espresso?

:)

Detta är ett bra startkit för brygg...
http://www.baristashopen.se/kaffe/b...-med-kvarn-filterhallare-filter-kaffebono.php
 

Dammen

Cartier
Japp det är en mycket schysst uppsättning grejer, perfekt för hemmabruk och mycket mycket mer för pengarna än en helautomatisk maskin (anser jag), viktigt dock att du kör bra bönor framöver , och att du gillar pysslet och är villig att lära dig, och "blaska" och sånt... (faktiskt inte alla som gör det)

däremot kan man nog plocka upp den ännu billigare, EU är en fri marknad, och de flesta maskiner tillverkas i Italien eller spanien, är du inte så bra på italienska och kan leta i deras webbutiker så kan jag tipsa om denna sida:
http://www.italy-outlet.com/en-sek/i/cat55/product63956.html

Handlat därifrån och det var smidigt och billigt (billig frakt) och inom EU är det ingen moms eller tull...


denna helautomatiska maskin såg ju lite skoj ut för 3100kr
http://www.italy-outlet.com/en-sek/i/cat55/product667855.html

Kanske inte lika bra men säkert i samma klass som de som man plockar upp på media markt för 11000kr


Provar nya roliga bönor hela tiden, får dricka fort då jag får be butiken mala åt mig. Pysslet är det jag vill åt också!

Har inget emot en italiensk webbutik, vet dock inga eller var jag ska leta, några tips? :) Kollade sidan du länkade och tyckte priset på bara Gaggia Classic var ung. samma som på den danska sidan.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Provar nya roliga bönor hela tiden, får dricka fort då jag får be butiken mala åt mig. Pysslet är det jag vill åt också!

Har inget emot en italiensk webbutik, vet dock inga eller var jag ska leta, några tips? :) Kollade sidan du länkade och tyckte priset på bara Gaggia Classic var ung. samma som på den danska sidan.

Jo det ser bra ut, sjukt mycket för 4900kr anser jag, tillbehören man får med kan ju kosta endel de med..

jag har inga andra tips, www.ebay.it men skulle nog inte rekomendera det då om nåt skulle strula tvingas du köra google translate för att felanmäla..

Vad som möjligen skulle vara billigare är att köpa det begagnat i bra skick på typ blocket, en kompis till mig som plockade upp liknande grejer för 2500kr på blocket.. men visst inte så kul med begagnat... Det man ska ha i åttanke är att köksmaskiner brukar ha taskigt andrahandsvärde, vilket är bra när man handlar (men detta innbär ju att en 10000krs helautomatisk maskin blir mycket svårsåld till nåt vettigt begagnatpris, så man ska inte köpa fel maskin heller)

Jag har förövrigt köpt både maskin och kvarn begagnade
 
D

Deleted member 1154

Guest
Men sen är ju dagens sanning också att köper du en Nespressomaskin för 899kr så är det ju max 899kr du kan förlora :)

Jag har testat Nespressos maskin för drygt 899kr, den gav ett jämt resultat, vilket är bra, alltså ett jämt dålig resultat, dock är den snygg och sjukt smidig, ingen uppvärmningstid, visst blask med vattnet dock. Det är ju en riktig miljöbov med alla kapslar som ska slängas, och dyrt blir det per kopp... Men reultatet är oftast bättre än många bryggare och dåligt rengjorda jobbmaskiner
 
D

Deleted member 1154

Guest
Det finns sämre saker att lägga pengar på än en kaffemaskin du använder varje dag...

Ska vi landa den här diskussionen på nåt bra sätt tycker ni? jag anser mig inte helt bra på att ge tips då man byggt upp intresset kring kaffe under så många år... och vet vad man gillar, men börja resan mot en perfekt kopp kaffe på en bra nivå som passar dig och glöm heller inte att kommersiella krafter kan snärja dig, åker du till tex. Media Markt, Siba eller ElGiganten så vill ju de sälja deras koncept och det som de gillar och har bra mariginaler på så klart, så att vara påläst är viktigt..


Mitt sista tips: 9kr på Ikea, att skumma mjölk med om man köper en enkel bryggare, eller på semestern eller liknande
 

Dammen

Cartier
Jo det ser bra ut, sjukt mycket för 4900kr anser jag, tillbehören man får med kan ju kosta endel de med..

jag har inga andra tips, www.ebay.it men skulle nog inte rekomendera det då om nåt skulle strula tvingas du köra google translate för att felanmäla..

Vad som möjligen skulle vara billigare är att köpa det begagnat i bra skick på typ blocket, en kompis till mig som plockade upp liknande grejer för 2500kr på blocket.. men visst inte så kul med begagnat... Det man ska ha i åttanke är att köksmaskiner brukar ha taskigt andrahandsvärde, vilket är bra när man handlar (men detta innbär ju att en 10000krs helautomatisk maskin blir mycket svårsåld till nåt vettigt begagnatpris, så man ska inte köpa fel maskin heller)

Jag har förövrigt köpt både maskin och kvarn begagnade

Ja, begagnat skulle ju vara ett alternativ. Här är dock mina kunskaper (ännu) så begränsade att jag inte skulle veta vad man ska titta efter när det kommer till skick. Samma problematik som med klockor antar jag, med skillnaden att jag har flera års klocknörderieri att falla tillbaks på medan jag endast börjat intressera mig för kaffe den senaste tiden. :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Ja, begagnat skulle ju vara ett alternativ. Här är dock mina kunskaper (ännu) så begränsade att jag inte skulle veta vad man ska titta efter när det kommer till skick. Samma problematik som med klockor antar jag, med skillnaden att jag har flera års klocknörderieri att falla tillbaks på medan jag endast börjat intressera mig för kaffe den senaste tiden. :)
Opolerade Gaggia exemplar ska det väll va
 
D

Deleted member 1154

Guest
Utgå från kittet du visade där och leta efter samma saker begagnade dvs.
Gaggia Classic
(finns i en mängd olika utföranden, helstål, plast, Baby D, Baby D class osv. osv. bygger dock på classicen)
Gaggia MDF kvarn
Rancilio Silva är i samma klass, rocky kvarn

riktigtkaffe.se kan man få tips

Men ska du börja byta delar på en gammal maskin och köpa till kanna m.m. så är du kanske uppe i en 3-4000kr och då kan du lika gärna köpa nytt för 4800kr. du måste ha saker som matchar också, du kan inte ha en bra maskin och kass kvarn eller tvärt om... Kvarnen är ju viktigast säger dom..

I vissa fall kan man nog hitta en Gaggia Classic för 1000-1500kr på blocket, men då behöver den nog ny packning och rengörning, + att det kan va bra att veta lite hur en sån funkar när man testkör den. Men visst folk kan ju tröttna på dem och sälja helt i nyskick. Själv tycker jag lite pyssel och skruva kaffemaskin kan vara kul i sig, så letande ger nog resultat


men köp annars en moccabryggare + en kvarn, så har du endel att börja med



Lycka till!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jura är otroligt smutt och bra. Gott kaffe och lätt att jobba med. Köp bara till den vettiga mjölkskummaren så är du hemma. Aldrig ångrat att jag blev lat och gick från halvautomatisk maskin.
 

Rholm

Cartier
Jura är riktig bra om man vill ha en helautomatisk......
Om du bor i Götet gå in hos Kaffemaskinen och snacka med dom. Lycka till i djungeln......

Med vänlig hälsning,
 

Frosse

Cartier
Kör en Nespresso Pixie, mest för att jag är lat och vid tiden jag köpte den hade jag ett extremt litet kök. Dock kan en kapselmaskin aldrig stå upp mot en kvalitetsmaskin såsom Jura, Gaggia etc. Jag offrar helt enkelt kvalitet för lite bekvämlighet :)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag tror faktiskt att Zed skulle bli gladast av att köpa en Nespressomaskin han gillar och tycker är snygg. Med så lite användning är styckpriset inga konstigheter och att ha kvarnen full med surnande finkaffe gör ingen glad.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag tror faktiskt att Zed skulle bli gladast av att köpa en Nespressomaskin han gillar och tycker är snygg. Med så lite användning är styckpriset inga konstigheter och att ha kvarnen full med surnande finkaffe gör ingen glad.
Missade den låga användningen. Dock tror jag att konsumtionen kan öka om man har en vettig maskin. Ska den bara användas någon gång nu och då känns poddar självklart.
 

Apansson

Torpare
Vi har en Jura Impressa (typ 8 år gammal eller så) hemma, den gör sanslöst bra kaffe om man har bra bönor. Tror att den kostade ca 12000kr i inköp när vi köpte den, men den är verkligen kvalitet rakt igenom. Inget strul, inga delar som någonsin gått sönder/behövts bytas ut/servas, allt bara går som tåget. Mjölkskummare finns en smidig liten en till som vi också har, för vissa äldre människor i hushållet som fegar och kör mjölk i kaffet av någon bisarr anledning.
 

Grön

Omega
2-Faktor
Jag köpte min första espressomaskin 1997. En la Pavoni Europiccola. James Bond har en likadan. Helt ok men den la av efter några år ( hade säkert gått att serva men det fattade inte jag då). Köpte en Gaggia Classic + kvarn som jag körde i 10 år. Jag var aldrig riktigt nöjd. Idag vet jag att det inte var maskinens fel. Gaggiakvarnen har väldigt stora steg i malgrad. Jag hade inte någon riktig tamper och kunde inte reglera styrkan jag packade med den medföljande plastprylen. Dessutom hade ingen förklarat för mig hur viktigt det är att göra rent maskinen. Pga bristfällig rengöring klappade den till slut ihop. Idag kör jag med en värmeväxlarmaskin från Quick Mill. Och visst är den bättre än Gaggian.

Frågar ni mig rekommenderar jag alla dagar i veckan både Gaggia/Rocky eller en finare maskin framför Nespresso/Jura. Framför allt smakmässigt. Men även Juran ska rengöras och enligt egen erfarenhet är kvaliteten sådär...

Visst behöver maskinen rengöras men det är faktiskt inga som helst konstigheter. Det tar mer tid att hålla en Jura i gott skick...

Känns 5000-20000 mycket för em maskin, rekommenderar jag att man börjar med Moka-bryggare från Bialetti + en enklare kvarn. Ska man köpa maskin måste man ha en bra kvarn (2000 och uppåt)
 

BOTL

Panerai
Tiden går och intresset växer med tiden. Möjligheten att välja kaffe väger tungt......jag har gjort mig av med nespresson och vill ha en helautomatisk espressomaskin. Kravet är att den ska kunna mala hela böner, kunna göra god espresso, latte och riktigt bra "vanlig kopp kaffe". Vi har i dagsläget en mocca master som brygger riktigt god kaffe. Så alternativet måste kunna ersätta den. Tacksam om ni har möjlighet att flika in med tips på en bra maskin.
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Tiden går och intresset växer med tiden. Möjligheten att välja kaffe väger tungt......jag har gjort mig av med nespresson och vill ha en helautomatisk espressomaskin. Kravet är att den ska kunna mala hela böner, kunna göra god espresso, latte och riktigt bra "vanlig kopp kaffe". Vi har i dagsläget en mocca master som brygger riktigt god kaffe. Så alternativet måste kunna ersätta den. Tacksam om ni har möjlighet att flika in med tips på en bra maskin.

Är ute efter nästan exakt samma sak. För mig är det dock inte så viktigt att kunna få en latte direkt ur maskinen. Hojta till om du hittar någon riktigt bra maskin!
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
En polare har en Jura J5 (säljs ej längre) som kostade strax norr om 10k. Tycker den gör riktigt bra americano och helt ok espresso. Vill du få bra espresso ur en helautomatisk så blir det rätt kostsamt, men "bryggkaffe" brukar även enklare maskiner fixa helt ok.
 

BOTL

Panerai
En polare har en Jura J5 (säljs ej längre) som kostade strax norr om 10k. Tycker den gör riktigt bra americano och helt ok espresso. Vill du få bra espresso ur en helautomatisk så blir det rätt kostsamt, men "bryggkaffe" brukar även enklare maskiner fixa helt ok.
Om Espresson motsvarar en som man får ur en nespressomaskin är jag nöjd.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Om Espresson motsvarar en som man får ur en nespressomaskin är jag nöjd.
Nespresso är ju lite kaffets Daniel Wellington, så då kan du nog komma undan hyfsat billigt.
Vet inte budgeten, men DeLonghi har modeller som börjar på 3k. Kvaliteten på bryggare och kaffe går nog uppåt i rätt stark kurva om man väljer att lägga lite mer dock.
 
Topp