• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Fråga om fiber/bredband

joca

Patek
2-Faktor
Finns inget rimlig alternativ än att dra in fiber för 12.000:- för att kunna streama Netflix på tv:n?
Jo absolut. Allt handlar ju om vad du har för krav egentligen..
Vad kostar de bättre mobila bredbanden samt tycker du att det duger?

Personligen hade jag ansett att 12k är en liten investering för fiber och hade därför valt att göra det :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jo absolut. Allt handlar ju om vad du har för krav egentligen..
Vad kostar de bättre mobila bredbanden samt tycker du att det duger?

Personligen hade jag ansett att 12k är en liten investering för fiber och hade därför valt att göra det :)
Kraven är väl att det skall gå att surfa via telefoner hemma samt streama via TV och någon surfplatta. Har hemskt dålig koll på alernativen som finns och hur stabila dom är.

Om fiber inte känns mossigt 2018 och hållbart i längden kan det kanske vara värt.
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Finns inget rimlig alternativ än att dra in fiber för 12.000:- för att kunna streama Netflix på tv:n?

Vill du fortsätta köra mobilt så behöver man forska lite i varför det klipper för er ibland.

Är det bara/oftast på kvällarna så gissar jag att masten/basstationen ni ansluter mot är underdimensionerad, flera i området hemma = fullt i stationen = klipper anslutningar / segar ner uppkopplingarna. Detta kan du med största sannolikhet inte påverka utan det ligger hos operatören. Det du skulle kunna prova är att byta operatör till någon som inte nyttjar samma basstationer som Tele2 (t.ex. Telia) och se om det löser problemet.

Är det så att ni har dålig teckning på mobila bredbandet så kan det gå att lösa med en riktantenn, en vettig antenn kostar 10-20% av vad det kostar att dra in fiber.

ADSL är också ett alternativ, ingen installationskostnad men oftast dyrare abonnemang än fiber.

Mitt förslag skulle nog trots allt vara att satsa på att dra in fiber i kåken, då vet du att det kommer fungera och det är framtidssäkrat. Det är inte mossigt med fiber, trådlösa anslutningar kommer inte sparka fiber av stabilitetstronen på många år.
 

joca

Patek
2-Faktor
Kraven är väl att det skall gå att surfa via telefoner hemma samt streama via TV och någon surfplatta. Har hemskt dålig koll på alernativen som finns och hur stabila dom är.

Om fiber inte känns mossigt 2018 och hållbart i längden kan det kanske vara värt.
Fiber är alltid att föredra tycker jag och då för det låga priset är det en no-brainer enligt mig :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Så, fiber indraget. Nu skall jag välja leverantör av bredband. Tänkte köra på 100/100 i bredband.

Sambon och barnen vill ha tv, för att det känns bra, så valet står mellan Boxer, Com Hem eller Sappa.

Lutar åt Boxer när jag jämför. Någon som har koll på om dom är stabila? Betygen på internet är väl sådär, milt sagt.
Screenshot_20181023-212225.png
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Så, fiber indraget. Nu skall jag välja leverantör av bredband. Tänkte köra på 100/100 i bredband.

Sambon och barnen vill ha tv, för att det känns bra, så valet står mellan Boxer, Com Hem eller Sappa.

Lutar åt Boxer när jag jämför. Någon som har koll på om dom är stabila? Betygen på internet är väl sådär, milt sagt.
Screenshot_20181023-212225.png
Är det bara de tre leverantörer du har att välja på?
Om inte, Bahnhof.
 

Simon.x

Rolex
Bahnhof verkar endast kunna leverera bredband till mig, inte tv. Men jag skall ringa dom och försäkra mig om det.

Bahnhof är stabila jag kör med dom med internet samt det finns ju streaming tjänster, vad dom har i tv utbud vet jag inte iptv.
Se bara till så du har en bra router nu så ska du bara köra 100/100 iofs se till så du har 2,4 GHz samt 5,0 GHz i trådlöst.
Titta på NETGEAR i så fall.

Bahnhof har en egen router med ip telefoni vet inte om det är samma då jag kör på 1000/1000 lina.
Minns inte om dom har IT/IP TV.

//Simon
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Bahnhof är stabila jag kör med dom med internet samt det finns ju streaming tjänster, vad dom har i tv utbud vet jag inte iptv.
Se bara till så du har en bra router nu så ska du bara köra 100/100 iofs se till så du har 2,4 GHz samt 5,0 GHz i trådlöst.
Titta på NETGEAR i så fall.

Bahnhof har en egen router med ip telefoni vet inte om det är samma då jag kör på 1000/1000 lina.
Minns inte om dom har IT/IP TV.

//Simon
Tack!
 

Johe

Omega
En närliggande fråga, det ringde någon säljare från Stadsnätsbolaget till föreningen i veckan och sa att de skulle påbörja installation i området snart. Vi skulle kostnadsfritt kunna koppla in oss där och dra ledningen fram till lägenheterna. De boende skulle själva sedan få bestämma om de ville koppla in eller ej, så inget krav på att en viss procent kopplar in sig.

Då undrar man ju vad haken med detta är? Någon som haft med dem att göra och kan ge mer info? Vi ska väl be om en skriftlig offert och referenser men känns spontant för bra för att vara sant...
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
En närliggande fråga, det ringde någon säljare från Stadsnätsbolaget till föreningen i veckan och sa att de skulle påbörja installation i området snart. Vi skulle kostnadsfritt kunna koppla in oss där och dra ledningen fram till lägenheterna. De boende skulle själva sedan få bestämma om de ville koppla in eller ej, så inget krav på att en viss procent kopplar in sig.

Då undrar man ju vad haken med detta är? Någon som haft med dem att göra och kan ge mer info? Vi ska väl be om en skriftlig offert och referenser men känns spontant för bra för att vara sant...

Var det verkligen stadsnätet direkt som hörde av sig? Tror haken kan ligga i att det inte är fritt fram att välja operatör annars.
 

Johe

Omega
Det var iaf vad han sa och som stod i signaturen när han sedan mailade. Att inte kunna välja operatör är det säkert men om jag förstod det rätt så kan man ju som boende avstå och köra vidard på Comhem via kabelnätet eller vad man nu valt för lösning tidigare. Hur vet man om det finns fler aktörer i området som funderar på att bygga ut nätet?
 

Simon.x

Rolex
Det var iaf vad han sa och som stod i signaturen när han sedan mailade. Att inte kunna välja operatör är det säkert men om jag förstod det rätt så kan man ju som boende avstå och köra vidard på Comhem via kabelnätet eller vad man nu valt för lösning tidigare. Hur vet man om det finns fler aktörer i området som funderar på att bygga ut nätet?

Ring din förening så får du svaret.
Så slipper du gissa om switchen samt cat5/cat6 kabel in i lägenheten samt om det finns RJ 45 anslutning inne redan så kan det vara cat5 vilket är lite gammalt i dag men men. :)


//Simon
 
Senast ändrad:

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Det var iaf vad han sa och som stod i signaturen när han sedan mailade. Att inte kunna välja operatör är det säkert men om jag förstod det rätt så kan man ju som boende avstå och köra vidard på Comhem via kabelnätet eller vad man nu valt för lösning tidigare. Hur vet man om det finns fler aktörer i området som funderar på att bygga ut nätet?

Så kan det säkert vara. Men när det är "gratis" så brukar det alltid vara någon operatör/isp med i bakgrunden som står för stora delar av installationskostnaden mot att endast dom får leverera kapacitet till fastigheten i X-antal år.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
ISP:ns stabilitet är rätt oväsentlig så länge klåparna på Öppna Stadsnät sköter hårdvaran sista biten :rolleyes:
 
Topp