• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Håller någon på med aktier?

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte se om det går att puffa liv i tråden.
Någon som sitter på något smarrigt som kan vara värt att lägga pengar på?
Första jag tänker på är "förhoppningsbolag"

Sitter själv halvtungt i Brighter, tror på den nya styrelsen produkten och deras marknadsarbete, om sen det blir CE vet ingen vilket ger möjligheten att vinna/förlora stort:)
Jag har svårt för förhoppningsbolag på börsen. Då är det ofta bättre att satsa på en fond som köper in sig i dessa bolag redan innan börsnotering.
Mitt gift är fallande knivar. SSAB såg billigt ut förra vecka tex. Har gått 10% upp sedan dess, men tog bara en liten post då jag trodde de skulle fortsätta ner till runt 20 så inga riktiga pengar än.
 

Lappenking

Rolex
2-Faktor
Jag har svårt för förhoppningsbolag på börsen. Då är det ofta bättre att satsa på en fond som köper in sig i dessa bolag redan innan
börsnotering.
Mitt gift är fallande knivar. SSAB såg billigt ut förra vecka tex. Har gått 10% upp sedan dess, men tog bara en liten post då jag trodde de skulle fortsätta ner till runt 20 så inga riktiga pengar än.

Fallandeknivar har jag sällan lyckats fånga, Abelco var jag hyfsat när botten men annars har jag bara daytradat stora bolag med små rörelse ca 4% brukar jag försöka på.
Det är för att när jag försöker så kommer jag bara in fel.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Fallandeknivar har jag sällan lyckats fånga, Abelco var jag hyfsat när botten men annars har jag bara daytradat stora bolag med små rörelse ca 4% brukar jag försöka på.
Det är för att när jag försöker så kommer jag bara in fel.
Fallande knivar är precis som det låter, livsfarliga och jäkligt svåra att ta i rätt tillfälle.
Har brännt mig väldigt många gånger (sitter tung och nersnittad med H&M nu tex sedan år tillbaka, fast efter sista dagarna nästan break even) , men de gånger det suttit har det suttit riktigt bra. Nersidan är ju bara 100% ;)
Ska sägas att det endast är en del av portföljen som spekuleras på detta sätt, då det är väldigt riskfyllt och kan låsa kapital under lång tid.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har svårt för förhoppningsbolag på börsen. Då är det ofta bättre att satsa på en fond som köper in sig i dessa bolag redan innan börsnotering.
Mitt gift är fallande knivar. SSAB såg billigt ut förra vecka tex. Har gått 10% upp sedan dess, men tog bara en liten post då jag trodde de skulle fortsätta ner till runt 20 så inga riktiga pengar än.
Vad tror du om SSAB btw? Köpte lite i förra veckan faktiskt.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vad tror du om SSAB btw? Köpte lite i förra veckan faktiskt.
Jag tycker den fått mer stryk än den förtjänat och borde studsa upp mot 30 igen, men det som talar emot den är väl att stål är något man framförallt behöver i goda tider. Kommer lågkonjan alla bävar riskeras säljtapp, minskad produktion, högre produktionskostnader pga underutnyttjning, sämre marginaler på den låga försäljningen osv. Då går det snabbt mot 15-strecket skulle jag gissa av historiska cykler.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker den fått mer stryk än den förtjänat och borde studsa upp mot 30 igen, men det som talar emot den är väl att stål är något man framförallt behöver i goda tider. Kommer lågkonjan alla bävar riskeras säljtapp, minskad produktion, högre produktionskostnader pga underutnyttjning, sämre marginaler på den låga försäljningen osv. Då går det snabbt mot 15-strecket skulle jag gissa av historiska cykler.
Då är det ungefär som jag tänkt. Om allt är OK bör den alltså växa rätt så rejält. Men saker och ting kan ju så klart hända.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Då är det ungefär som jag tänkt. Om allt är OK bör den alltså växa rätt så rejält. Men saker och ting kan ju så klart hända.
Framförallt känner jag att det är en väldig oro på börsen. Visst påverkar Trumps alla handelskrig, men en nioårig uppgång tror jag skrämmer mest. Det börjar vara långt ner om det faller, så minsta tendens ner får sån jäkla fart ner. Den rädslan tror jag får investerare att söka sig till stabilare investeringar, och det sätter lite käppar i hjulet för SSAB just nu.
Känner egentligen att jag borde sälja av en hel del och ligga mer likvid och se vad som händer, men det dyker alltid upp nått nytt som man ska se om kan flyga.
 

Lappenking

Rolex
2-Faktor
SSAB är för övrigt en trevlig aktier att swingtrada i, annars är marknaden lite sur att ligga långt i så jag sålde ut 80% för 3månadersen.
Men det är svårt att inte köpa in på aktier man tror på.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
SSAB är för övrigt en trevlig aktier att swingtrada i, annars är marknaden lite sur att ligga långt i så jag sålde ut 80% för 3månadersen.
Men det är svårt att inte köpa in på aktier man tror på.
Jag brukade swinga SSAB tidigare.
Köpte på emissionen för någon sommar sedan och sålde av rubbet på runt 35. Har väntat sedan dess på att den ska komma ner på en kurs där jag tror den kommer gunga sakta uppåt och inte en kurs där det känns som om den ständigt har mycket att bevisa.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
SSAB går uppåt, hur högt tror ni vi kan nå, garanterat så att säga? 30 borde väl gå? ;)
Detta är A-aktien, då som jag har
c6c34f3b2af8671ddb085efd41da6991.png
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det vart mycket fokus på SSAB nu, men det är ok.
Jag är absolut inte utbildad inom detta, men har handlat på hobbybasis i drygt tjugo år. Vill inte gå in för detaljerat på hur jag räknat och vad jag kommit fram till, i den mån jag räknat, då jag mycket väl kan ha förbisett något.

På dagens kurs tycker jag SSAB ser väldigt starkt ut med en lägre belåningsgrad än tidigare, och en hög direktavkastning om den blir förväntade dryga 1,6kr. P/E är riktigt lågt nu och borde tåla lite mer, men med en kurs på 30kr så är utdelningen inte lika lockande, även om den är helt ok.
SSAB kommer behöva visa att de kan hålla marginalerna uppe trots produktionssänkning för att folk ska våga sig in på den nivån.

Tror absolut vi kan komma upp mot 30 om börshummöret blir lite mer bullish, men det tar nog ändå nån månad att nå dit.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Finns det någon anledning till att du äger just A-aktien? Tänker du göra din röst hörd på stämman? Annars kan det vara en god idé att kränga av och ersätta med B-aktier. Enkel manöver för att öka sitt innehav något.
Kom precis in på det här med aktier och köpte A av någon anledning.... :p
 
Kom precis in på det här med aktier och köpte A av någon anledning.... :p
Ok, ingen panik. Normalt sett och för en småsparare så är likviditeten aldrig ett problem på Large Cap. Däremot är det onödigt att betala premie för en röststark röst. Om man orkar kan man ju försöka sig på att analysera hur gapet mellan A- och B- aktier brukar se ut, och tajma sitt agerande därefter. Själv har jag en större post i Handelsbanken, där de två aktieslagen växelvis går om varandra i värdering. När gapet blir tillräckligt stort för att motivera courtaget brukar jag byta, dvs sälja sv den dyrare och köpa tillbaka den billigare för samma summa men fler aktier. Över tid och de senaste åren sen jag upptäckte detta har jag lyckats växa mitt innehav märkbart helt gratis.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ok, ingen panik. Normalt sett och för en småsparare så är likviditeten aldrig ett problem på Large Cap. Däremot är det onödigt att betala premie för en röststark röst. Om man orkar kan man ju försöka sig på att analysera hur gapet mellan A- och B- aktier brukar se ut, och tajma sitt agerande därefter. Själv har jag en större post i Handelsbanken, där de två aktieslagen växelvis går om varandra i värdering. När gapet blir tillräckligt stort för att motivera courtaget brukar jag byta, dvs sälja sv den dyrare och köpa tillbaka den billigare för samma summa men fler aktier. Över tid och de senaste åren sen jag upptäckte detta har jag lyckats växa mitt innehav märkbart helt gratis.
Okej, tack för förklaringen :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Okej, tack för förklaringen :)
Vet inte hur mycket kapital du rör dig med, men kan väl anta att det inte är så pass mycket att detta är ett problem för dig i SSAB, men kan nämna det iaf. Omsättningen av aktier är högre i B än A, vilket gör det lättare att köpa och sälja större volymer. Igår var omsättningen 123mkr i B och 96mkr i A, så brukar inte vara några problem för oss småfiskar, men kan vara intressant att veta.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Vet inte hur mycket kapital du rör dig med, men kan väl anta att det inte är så pass mycket att detta är ett problem för dig i SSAB, men kan nämna det iaf. Omsättningen av aktier är högre i B än A, vilket gör det lättare att köpa och sälja större volymer. Igår var omsättningen 123mkr i B och 96mkr i A, så brukar inte vara några problem för oss småfiskar, men kan vara intressant att veta.
Nej det rör sig inte om så mycket pengar. Ja det är bra att veta, tack :)
 

Lappenking

Rolex
2-Faktor
Tänkte se om det går att puffa liv i tråden.
Någon som sitter på något smarrigt som kan vara värt att lägga pengar på?
Första jag tänker på är "förhoppningsbolag"

Sitter själv halvtungt i Brighter, tror på den nya styrelsen produkten och deras marknadsarbete, om sen det blir CE vet ingen vilket ger möjligheten att vinna/förlora stort:)


Någon som köpte Brighter ?
Idag kom Ce :cigar:
 

tossefar

Cartier
Vet inte hur mycket kapital du rör dig med, men kan väl anta att det inte är så pass mycket att detta är ett problem för dig i SSAB, men kan nämna det iaf. Omsättningen av aktier är högre i B än A, vilket gör det lättare att köpa och sälja större volymer. Igår var omsättningen 123mkr i B och 96mkr i A, så brukar inte vara några problem för oss småfiskar, men kan vara intressant att veta.
Just SSAB är undantaget då det historiskt varit mycket högre likviditet i A och dessutom större free float. Alla derivat är på A-aktien även idag och det är den enda aktien som handlas av ”proffsen”.
 

Heimby

Cartier
Nu skall denna tråd återupplivas! Någon som haft koll på Teslas aktie senaste tiden? Det är ju sinnnes, från under 200$ i maj till 420$ nu idag. Fram tills för någon vecka sedan har Teslas aktie varit under radarn för mig, men inte längre. Aktien är minst sagt väldigt volatil och själv så väntar jag till nästa stora svacka innan jag investerar i dem. Tänker inte köpa under "record high" tider.

Vad tycker folk om Tesla generellt? Varför gillar ni eller varför gillar ni inte dem?
 
Just Tesla är väldigt speciellt, tycker normala värderingsmetoder och tankebanor hittills inte fungerat för att värdera aktien.

Det är som uppdelat i 2 läger, ena tror på världsherravälde för Musk och så den andra som spår konkurs om 6 mån. Hittills har belackare haft fel om aktien. Personligen väljer jag att stå utanför, varken överdrivet positiv, men törs heller inte betta emot som det ser ut just nu.

Om man kommer till bilarna generellt så är jag inte positiv. Ingen för mig, men det är liksom inte det som ligger för handen här.
 

Iskender

Omega
Nu skall denna tråd återupplivas! Någon som haft koll på Teslas aktie senaste tiden? Det är ju sinnnes, från under 200$ i maj till 420$ nu idag. Fram tills för någon vecka sedan har Teslas aktie varit under radarn för mig, men inte längre. Aktien är minst sagt väldigt volatil och själv så väntar jag till nästa stora svacka innan jag investerar i dem. Tänker inte köpa under "record high" tider.

Vad tycker folk om Tesla generellt? Varför gillar ni eller varför gillar ni inte dem?
Tesla är ganska ett ganska speciellt företag överlag, svårt att sia om framtiden, har mer likheter med tech-startups än biltillverkare i aktiesammanhang.

Personligen gillar jag Tesla, alla gillar väl en underdog (kanske passé nu dock) men de bidrar onekligen till ett teknikskifte i en i övrigt ganska statisk bransch, kommer dock liksom du vänta med investeringarna.

Är lite orolig för Cybertrucken dock med tanke på Europeiska marknaden, kommer antagligen behövas en hel del utveckling på säkerhets fronten med tanke på kompressionszoner, är ingen expert men kan påverka aktien i framtiden, man kan ha det i beaktning iaf.
 
Topp