• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Är väl möjligen oro inför total börskollaps allt handlar om. Frågan för mig är om eventuell uppsida är värd funderingar och ett behov av att hålla koll på saker och ting.

Ser mig som en extremt passiv investerare.

Jag anser att på börsen ska man bara investera pengar man har råd att förlora.
Jag tycker också att man måste vara beredd på att kanske mer än halva ens investering kan gå upp i rök när börserna dyker. Det är inte alls osannolikt. Men historiskt sett har ju börsen alltid återhämtat sig, långsiktigt då. Har du en sparperiod som är mycket lång (10-20år) så har du oddsen på din sida. Plus att du inte går in med nån stor klumpsumma utan låter månadsdparandet och ränta på ränta effekten göra jobbet åt dig.

En kaffe och fralla som man köper varje morgon kan man lägga på aktiefonder istället. Då känns det inte lika tungt?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Som jag ser det i dagsläget kommer jag inte behöva pengarna på minst 5 år. "På lång sikt däremot blir det mycket pengar du avstår om du inte sätter dem i arbete" är just det argumentet jag använt för att köpa fonder idag.

Känns ju ändå som kontentan är att om jag kan låta de vara i 5 år ca så är det bättre att ha det på ISK än sparkonto. Även med risken att allt kraschar eller något.

Fem år är ingenting. Mycket kan hända på fem år.
 

Bally

Cartier
Som jag ser det i dagsläget kommer jag inte behöva pengarna på minst 5 år. "På lång sikt däremot blir det mycket pengar du avstår om du inte sätter dem i arbete" är just det argumentet jag använt för att köpa fonder idag.

Känns ju ändå som kontentan är att om jag kan låta de vara i 5 år ca så är det bättre att ha det på ISK än sparkonto. Även med risken att allt kraschar eller något.
Då känns det ju ändå som att du bör ha dem kvar på börsen, en 50/50 fördelning på aktier och sparkonto är ändå rätt defensivt skulle jag säga.
Grejen med alla krascher hittills i världshistorien är att börsen har repat sig efteråt, har man bara suttit kvar i båten (och helst köpt mer under kraschen) har man tjänat pengar.
 

Ejnork

Cartier
Då känns det ju ändå som att du bör ha dem kvar på börsen, en 50/50 fördelning på aktier och sparkonto är ändå rätt defensivt skulle jag säga.
Grejen med alla krascher hittills i världshistorien är att börsen har repat sig efteråt, har man bara suttit kvar i båten (och helst köpt mer under kraschen) har man tjänat pengar.

Fattar, ska ta det ett varv till men kanske rimligast att låta ligga. Sen är det inte ens 50% om man tänker på klockor jag har med värde. Kanske inte ska ha sån panik.

Alternativt sälja av 20% till av Isk och på så sätt bli lugnare.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tips på branscher som brukar stå sig hyfsat i lågkonjunkturer?
Läste att mobiloperatörer och daglivaruhandeln brukar klara sig bra.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tips på branscher som brukar stå sig hyfsat i lågkonjunkturer?
Läste att mobiloperatörer och daglivaruhandeln brukar klara sig bra.
Andra tillgångslag än aktier.

@Ejnork, känner du dig inte bekväm med att pytsa in allt med en gång, vilket jag förstår, kan du portionera ut köpen under x antal månader. Desto större summa, längre tid för att snitta in hade jag gjort.
 

JohanHLM

Rolex
Tips på branscher som brukar stå sig hyfsat i lågkonjunkturer?
Läste att mobiloperatörer och daglivaruhandeln brukar klara sig bra.
Dagligvaruhandel kommer definitivt klara sig bra, dock har kurserna för många av dessa bolag redan skjutit (höga P/E tal) i höjden i förberedelse för en lågkonjunktur.

Mobiloperatörer brukar också klara sig ganska bra. Millicom är ett av få bolag inom sektorn som står relativt lågt.

Det säkraste är såklart guld med även det har redan stuckit granska bra.

Spel- & bettingbolag brukar också klara sig hyfsat. Bettingbolagen har åkt på rejält med stryk på börsen under året sedan den svenska regleringen infördes vid årsskiftet.

Har viktat av större delen av min portfölj till spel- & bettingbolag men det gäller att inte sätta alla slantar i ett fåtal bolag då värdet på portföljen svänger ganska rejält från dag till dag trots att jag främst satt mins slantar i de större relativt välkända bolagen på large- och midcap.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tack för tipset, saken är ju att pengarna redan är inne.
Bara plocka ur och snitta in över tid, men valet är gvs. upp till dig :) Jag gjorde precis samma sak, stoppade in allt, tyckte risken var för hög. Plockade ut allt, viktade om portföljen och snittade in mig.

Statistiskt sett är det bäst sätt att göra som du gjort, in med allt på en gång istället för att sprida ut, så du kan vara nöjd med det :D
De som stoppade in pengar 99 och 07 håller inte med. Säger inte att så är fallet men ibland har man maximal otur.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Fattar, ska ta det ett varv till men kanske rimligast att låta ligga. Sen är det inte ens 50% om man tänker på klockor jag har med värde. Kanske inte ska ha sån panik.

Alternativt sälja av 20% till av Isk och på så sätt bli lugnare.

Hur gammal är du? Hur stor del av din årslön är i ISKn?

Om man har några decennier kvar i yrkeslivet är ju en hög spargrad den viktigaste faktorn, och att man inte slösar bort investeringarna på vansinnigheter som kraschande förhoppningsbolag eller liknande. :)
 

Ejnork

Cartier
Hur gammal är du? Hur stor del av din årslön är i ISKn?

Om man har några decennier kvar i yrkeslivet är ju en hög spargrad den viktigaste faktorn, och att man inte slösar bort investeringarna på vansinnigheter som kraschande förhoppningsbolag eller liknande. :)

Ca 30 år gammal, ISKn är väl totalt ca 75% av en årslön , 50% av mitt totala sparande är i ISKn resten på konto. Har inga placeringar direkt i aktier utan endast fonder.
 

Bally

Cartier
Bara plocka ur och snitta in över tid, men valet är gvs. upp till dig :) Jag gjorde precis samma sak, stoppade in allt, tyckte risken var för hög. Plockade ut allt, viktade om portföljen och snittade in mig.


De som stoppade in pengar 99 och 07 håller inte med. Säger inte att så är fallet men ibland har man maximal otur.
Som sagt, statistiskt sett är det rätt att göra så, betyder inte att du alltid tjänar på det, man kan ha maximal otur som du säger.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Ca 30 år gammal, ISKn är väl totalt ca 75% av en årslön , 50% av mitt totala sparande är i ISKn resten på konto. Har inga placeringar direkt i aktier utan endast fonder.

Kudos till att ha börjat spara i tid. Att ha 150% av en årslön i sparande och investeringar är inte alla förunnat vid 30 års ålder.

Jag skulle inte vara orolig för att ha den fördelning du har, och så länge du inte valt svindyra specialfonder låter det som en bra allokering. Jag skulle nog gått lite mer in i aktiefonder än enbart 50% men man ska ju sova gott om natten med. :)
 

Amme

Cartier
Innan jag ställer dumma frågor, har tråden blivit ren aktie tråd? Eller diskuteras ALLA sätt att växa pengar?
Har inte läst alla 131 sidor men det finns en specifik aktietråd. Tänker att det finns många fler sätt än aktier och vilka lösningar som diskuterats utan framgång :)
Köpa från Wish och sälja på blocket?
Förädla själv? (Köpa 2 olika komponenter och sätta ihop för att sedan sälja som egen produkt)
Erbjuda tjänster? IT kunniga som fixar folks datorer/wi-FI problem
Shared economi tänk?


Som sagt har jag inte läst samtliga 131 sidor men bra ämne och kul tråd *tummen upp*
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Innan jag ställer dumma frågor, har tråden blivit ren aktie tråd? Eller diskuteras ALLA sätt att växa pengar?
Har inte läst alla 131 sidor men det finns en specifik aktietråd. Tänker att det finns många fler sätt än aktier och vilka lösningar som diskuterats utan framgång :)
Köpa från Wish och sälja på blocket?
Förädla själv? (Köpa 2 olika komponenter och sätta ihop för att sedan sälja som egen produkt)
Erbjuda tjänster? IT kunniga som fixar folks datorer/wi-FI problem
Shared economi tänk?


Som sagt har jag inte läst samtliga 131 sidor men bra ämne och kul tråd *tummen upp*
Det är mycket aktier och hur man ska tänka när man sätter av pengar till aktieinvesteringar. Men alla inlägg på temat hur man får befintliga pengar att växa är välkomna :)

Ett inlägg på det kan vara fastigheter och bostäder, något som jag själv är intresserad av och sysslar lite med. Sitter just nu i en lägenhet som vi renoverar för att sedan sälja med vinst, förhoppningsvis.
 

Amme

Cartier
Ett inlägg på det kan vara fastigheter och bostäder
Samma här! Men den möjligheten har stängts för dem flesta och kräver kapital (till skillnad från förr) Grattis till dig som har möjligheten
Konstigt att importera klockor inte diskuteras med tanke på forumets karaktär :)

PS: 90% av ”selfmade millionaire” har gjort inom fastigheter/bostäder/mark
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
PS: 90% av ”selfmade millionaire” har gjort inom fastigheter/bostäder/mark

Givet att en ganska liten lägenhet i en medelstor stad idag kostar en miljon, och den villa som köptes för en-två miljoner för 20 år sedan i samma stad idag kan säljas för fyra-fem miljoner så borde just att "bli miljonär på sin bostad" vara rätt vanligt. En miljon är enkelt uttryckt inte jättemycket pengar längre, hur barockt det än kan låta.

Om man istället räknar gränsen vid tio eller hundra miljoner tror jag att de flesta "self made" snarare är entreprenörer, om än i vissa fall inom fastigheter men säkert lika ofta inom andra områden. Men jag blir gärna motbevisad. :)
 

JohanHLM

Rolex
Har inte lyckats hitta någon sida som anger P/JEK alt. P/EK i sina listor.
Någon som vet om det går att hitta i någon av alla digitala affärstidningar eller liknande?

Vet inte om denna tråd är lite mer allmänt inriktad eller är tanken att man ska kunna del med sig om tips/tankar kring specifika aktier och fonder? Tycker personligen att utbytet på ex. Avanza Placera och Börssnack är kass med ytterst få kvalitativa inlägg.
Känns som det skulle finnas potential till bättre svar med mindre haussande här.
 

Punkt

Omega
Har inte lyckats hitta någon sida som anger P/JEK alt. P/EK i sina listor.
Någon som vet om det går att hitta i någon av alla digitala affärstidningar eller liknande?

Vet inte om denna tråd är lite mer allmänt inriktad eller är tanken att man ska kunna del med sig om tips/tankar kring specifika aktier och fonder? Tycker personligen att utbytet på ex. Avanza Placera och Börssnack är kass med ytterst få kvalitativa inlägg.
Känns som det skulle finnas potential till bättre svar med mindre haussande här.

Twitter är det bästa stället för investeringar. Och bästa är att du kan välja själv vilket typ av flöde du föredrar. Finns både haussare och folk som bara ger råd hur du ska tänka m.m. Vill man ha ett flöde som passar en själv så gäller cherrypicking även där. Å kanske inte följa 500 pers...
 

tossefar

Cartier
Har inte lyckats hitta någon sida som anger P/JEK alt. P/EK i sina listor.
Någon som vet om det går att hitta i någon av alla digitala affärstidningar eller liknande?

Vet inte om denna tråd är lite mer allmänt inriktad eller är tanken att man ska kunna del med sig om tips/tankar kring specifika aktier och fonder? Tycker personligen att utbytet på ex. Avanza Placera och Börssnack är kass med ytterst få kvalitativa inlägg.
Känns som det skulle finnas potential till bättre svar med mindre haussande här.
Sök på engelska termen istället, price to book, så borde du hitta.
 
Topp