• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Hen

Skolläraren

Panerai
Ja jag förstår då inte vad ordet hen ska vara bra för?

Jättepraktikt att ha ett könsneitralt pronomen. 'Hen' handlar inte i grunden om att sudda ut könsidentiteter, även om vissa driver det in absurdum. Sådana finns det dock i alla ämnen.

"Man hittat mördad. En mörk gestalt sågs springa från platsen. Hen var ca 170 centimeter lång, klädd helt i svart och med en halsduk virad runt ansiktet."

Sluta känna att er sexualitet är hotad, för det är den inte. Ingen tvingar er att identifiera er som hen om ni inte vill.
 

Danielle

Panerai
Jättepraktikt att ha ett könsneitralt pronomen. 'Hen' handlar inte i grunden om att sudda ut könsidentiteter, även om vissa driver det in absurdum. Sådana finns det dock i alla ämnen.

"Man hittat mördad. En mörk gestalt sågs springa från platsen. Hen var ca 170 centimeter lång, klädd helt i svart och med en halsduk virad runt ansiktet."

Sluta känna att er sexualitet är hotad, för det är den inte. Ingen tvingar er att identifiera er som hen om ni inte vill.
Fast det finns ju massvis med ord som kan användas istället.

Sedan har man ju hört att på t.ex vissa förskolor så använder dom bara ordet hen, och det är ju bara löjligt.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jättepraktikt att ha ett könsneitralt pronomen. 'Hen' handlar inte i grunden om att sudda ut könsidentiteter, även om vissa driver det in absurdum. Sådana finns det dock i alla ämnen.

"Man hittat mördad. En mörk gestalt sågs springa från platsen. personenvar ca 170 centimeter lång, klädd helt i svart och med en halsduk virad runt ansiktet."

Sluta känna att er sexualitet är hotad, för det är den inte. Ingen tvingar er att identifiera er som hen om ni inte vill.
Min fetstilta redigering går alldeles utmärkt, är dessutom inte lika dehumaniserande.
 

Skolläraren

Panerai
Min fetstilta redigering går alldeles utmärkt, är dessutom inte lika dehumaniserande.

På vilket sätt är det dehumaniserande med 'hen'? Skriv en längre text där du inte ska sätta genusbestämt pronomen och då märker du hur praktiskt det är.

Danielle Klart den finns andra synonymer för person, men skadar användandet av 'hen' på något sätt? Jag tycker det är överdrivet att använda ordet 'hen' på alla barn men varför ska barn föras in i pojk- eller flickfack?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag skulle vilja påstå att de flesta hen-förespråkare ser ordet som ett substitut till han/hon, h*n och liknande. Varken mer eller mindre.
Jo jag vet :p

Men det jag tänker är att det är bättre att förändra språket så man inte använder ord som har med kön att göra över huvud taget. Hen blir ju fortfarande ett ord som har med könet att göra är det då inte bättre att hänvisa till att det är en person om man nu är osäker genom att säga "personen" eller att se den oidentifierade personen som ett objekt med "den". Varför denna vikt vid kön (manskön, kvinnokön, eller oidentifierat kön)?
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Nej usch! Svenska ordförrådet är vad vi gör det till och jag tänker aldrig använda ordet hen.
Hen blir dessutom till hem med autocorrect, ännu en anledning :wtf:
 

Danielle

Panerai
Danielle Klart den finns andra synonymer för person, men skadar användandet av 'hen' på något sätt? Jag tycker det är överdrivet att använda ordet 'hen' på alla barn men varför ska barn föras in i pojk- eller flickfack?
För att dom är en pojke eller flicka. Varför skulle man inte vilja vara det? Med hen låter det som att man inte får vara det.
 

Skolläraren

Panerai
För att dom är en pojke eller flicka. Varför skulle man inte vilja vara det? Med hen låter det som att man inte får vara det.


Hen förändrar inte att det är en pojke eller flicka, men det kanske gör att man tänker i lite mer könsneutrala banor på förskolan. Uppmuntrar alla barn att leka med alla leksaker, t.ex. Ser man på barnkläder eller de flesta barnleksakskatalogerna så är det rätt skrämmande att vi delar in barn i fack så väldigt tidigt istället för att visa att alla barn kan leka med vissa saker.

Tänk om du fick veta att klockor minsann är ett pojkintresse, och du borde istället leka med hästar eller andra tjejigare intressen. Förutfattade meningar i för tidig ålder formar oss mer än vad vi förstår.
 

Danielle

Panerai
Hen förändrar inte att det är en pojke eller flicka, men det kanske gör att man tänker i lite mer könsneutrala banor på förskolan. Uppmuntrar alla barn att leka med alla leksaker, t.ex. Ser man på barnkläder eller de flesta barnleksakskatalogerna så är det rätt skrämmande att vi delar in barn i fack så väldigt tidigt istället för att visa att alla barn kan leka med vissa saker.

Tänk om du fick veta att klockor minsann är ett pojkintresse, och du borde istället leka med hästar eller andra tjejigare intressen. Förutfattade meningar i för tidig ålder formar oss mer än vad vi förstår.
Självklart är det så, men jag tycker inte ordet hen har någonting med det att göra.
Låt istället barnen få bestämma själv vad dom vill leka med och uppfostra dom till självständiga individer som inte bryr sig om vad andra tycker är rätt och fel för dom.
 

Skolläraren

Panerai
Självklart är det så, men jag tycker inte ordet hen har någonting med det att göra.
Låt istället barnen få bestämma själv vad dom vill leka med och uppfostra dom till självständiga individer.

Hen representerar en genusneutral tanke så jag tycker det har allt med saken att göra. Barn leker med det som de ser andra leka med. Det är sorgligt att treåringar kan titta i en leksakskatalog och säga "Det där är tjejleksaker, de kan inte jag leka med". Där måste förskolepedagoger tänka efter lite och inte uppmana till stereotypa könsroller.

Sedan ska killar få leka med bilar om de vill, såklart. Vi ska aldrig tvinga någon att göra något de inte vill, men vi ska förespråka könsneutralitet/jämställdhet så länge vi kan.
 

Mr.Chang

Audemars
Det finns ju personer som är osäkra på sin könstillhörighet,det ordet tillhör de!
Hon och han räcker för mig.;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det finns ju personer som är osäkra på sin könstillhörighet,det ordet tillhör de!
Hon och han räcker för mig.;)
Fast de flesta av dem har ett fysiskt kön (oaktat om de identifierar sig med det eller ej). En gul bil är fortfarande en gul bil, oaktat hur mycket du försöker övertala andra att den är röd. ;)
 

mouqvist

Rolex
Fransman som jag är har jag ett behov av att ha koll på grammatiken, oavsett vad jag tycker om ordet hen. Frågan är: vad säger man i ackusativ- och dativformen?
Han blir honom (förutom på jobbet där alla säger "jag har pratat med han")
Hon blir henne.
Vad blir hen?
 

16610

Patek
2-Faktor
Hen låter tråkigt, kan man inte byta till något annat!? Hen låter sådär äckligt svenskt neutralt. Nä ska det va på allvar vill jag ha något annat ord!
 

san

Cartier
2-Faktor
Fransman som jag är har jag ett behov av att ha koll på grammatiken, oavsett vad jag tycker om ordet hen. Frågan är: vad säger man i ackusativ- och dativformen?
Han blir honom (förutom på jobbet där alla säger "jag har pratat med han")
Hon blir henne.
Vad blir hen?

Henom, så klart ;) Att omformulera en mening för att kringgå användandet av hen i objektsform är dock inte särskilt svårt för den någorlunda språkbegåvade.
 

mouqvist

Rolex
Hen förändrar inte att det är en pojke eller flicka, men det kanske gör att man tänker i lite mer könsneutrala banor på förskolan. Uppmuntrar alla barn att leka med alla leksaker, t.ex. Ser man på barnkläder eller de flesta barnleksakskatalogerna så är det rätt skrämmande att vi delar in barn i fack så väldigt tidigt istället för att visa att alla barn kan leka med vissa saker.

Tänk om du fick veta att klockor minsann är ett pojkintresse, och du borde istället leka med hästar eller andra tjejigare intressen. Förutfattade meningar i för tidig ålder formar oss mer än vad vi förstår.
Får dock inte gå till överdrift. Har ni hört talas om dessa förskolor som har ändrat texten till barnvisor, ex "en sockerbagare, hen bör i staden, hen bakar kakor..." Löjligt!
 
Topp